Jump to content

Raymarine autopilot SPX5 Sportpilot (rattstyring) i 30' Mørejet

TasleT

Recommended Posts

Jeg ser at Raymarine har en rattmontert autopilot SPX5 (Sportpilot) til en grei pris på ca. 10 tusen. Er det noen som har denne autopiloten og har noen erfaringer, eller tanker om en slik løsning istedenfor tradisjonell hydr. pumpe?

Installasjonen vil for meg være rimelig enkel i og med at man slipper pumpemontasje, hydraulikkstyr, lufting osv.

Men er idéen liv laga? Noen som har synspunkter?

Et annet moment er at det er lite av innstillinger som skal til for å kalibrere denne piloten.

Hvis "patentet" er dugelig burde jeg klare å installere autopiloten i løpet av en dag eller to. Med andre ord, litt skeptisk er jeg, men nyskjerrig.

Jeg ser at Raymarine har en rattmontert autopilot SPX5 (Sportpilot) til en grei pris på ca. 10 tusen. Er det noen som har denne autopiloten og har noen erfaringer, eller tanker om en slik løsning istedenfor tradisjonell hydr. pumpe?

Installasjonen vil for meg være rimelig enkel i og med at man slipper pumpemontasje, hydraulikkstyr, lufting osv.

Men er idéen liv laga? Noen som har synspunkter?

Et annet moment er at det er lite av innstillinger som skal til for å kalibrere denne piloten.

Hvis "patentet" er dugelig burde jeg klare å installere autopiloten i løpet av en dag eller to. Med andre ord, litt skeptisk er jeg, men nyskjerrig.

Hei! Har noe greier montert på min båt...skal være Sportpilot?? den skal jeg fjærne så hvis du vil ha den blir vi enige.Skal skaffe litt mer info om den,men den er montert rundt rattstammen og fungerte når jeg prøvde båten

Interessant video, Cathrine. Det var noe sånt jeg så for meg under bruk. Bruker å ligge i ca. 25 knop som marsjfart i plan, og kanskje ned mot 18 knop ved spesiellt forhold. Båten er god for ca. 35 knop, men da super den diesel og turen kan bli litt ukomfortabel.

Mener du at ca. 25 knop blir "over evne", eller går det? Man kan jo justere følsomhet og rorutslag, har jeg lest meg til.

Men så er det å bruke autopiloten sammen med en Garmin 4012 plotter, om den kan følge oppsatt rute via NMEA-2000?

Jangul: Har nok ikke bestemt meg for denne autopiloten, så foreløpig er alt på litt vent.

Jeg var i kontakt med http://www.mjosservice.no på telefon med en hyggelig kar der, og fikk mye informasjon. De har to varianter Raymarine autopiloter med rattstyring, ACU-200 og en utgående modell SPX-5. Førstnevnte til ca. kr 16.500 og den andre til 10 tusen.

Vi snakket også om integrasjon med NMEA-2000 og det kunne han løse med et par overganger, og en ekstra terminatorplugg. Jeg ble også beroliget med at det ikke ville være noe problem en en slik rattversjon sammenlignet med tradisjonell hydraulikk-pumpe, bortsett fra litt hørbar lyd når rattpiloten jobbet (sammenlignet med en "stille modus" for et tradisjonelt system). Han mente installasjonen ville jeg klare i løpet av en dag siden det er såpass lite som skal installeres.

Han mente at en planefart på 20-25 knop ikke skulle være noe problem (som nevnt i innlegg # 2) hvis innstillingene er riktig og optimalisert for båttypen.

Nå blir det litt ekstra monteringsarbeid for meg siden jeg må lage et hull i siden av konsollen / dashboard slik at jeg får flyttet eksisterende nettverkskabler skjult. I dag ligger det en backbone kabel åpen, og den vil jeg altså ha skjult. Og det hullet må blendes igjen med en demonterbar plate, slik at jeg får tilgang til elektronikken siden, om behov.

I alle fall - et nytt prosjekt til våren, og en hyggelig og serviceminded selger hos Mjøs Service!

Tenkte å dele disse opplysningene på båtplaasen i fall noen har de samme tankene som jeg når det gjelder autopilot.

er sikkert mulig å få den til å fungere i planefart. har ikke gjort store innstillinger for å få det til. kommer sikkert annpå hvor mye slakk du har i rattet. min går snorrett i plan og likker å stå og følge med hele tiden uansett da. holdt på å kjøre på diger tømmerstokk i sommer utenfor Kristiansand i 27 knop, der jeg ferdes hjemme i nøtterøyskjærgården, vil ikke bruk av autopilot i planefart være noe tema for meg heller, for mye båt og korte strekk før sving. har du om du ikke har wire fra styrposisjon ville jeg apsolutt gått for hydraulisk pumpe i steden( jeg har wire fra ratt og to drev med servostyring)

Det er nok helt sikkert en helt annen tetthet av båter i ditt område enn her nordpå. Jeg kan være på sjøen nesten hele dagen uten å se en båt, unntatt i bynære strøk. Om jeg skal til et annet sted / tettsted tar det gjerne en time eller tre å komme seg dit, i 25 knops fart. Derfor er en autopilot en god hjelp. Korte strekk eksisterer nesten ikke her nord. Men det kan være trangt enkelte steder (Rystraumen, Tromsøysundet osv.) Der duger ikke bruk av autopilot, men ellers helt sikkert en velsignelse.

Jeg er nok ikke hydraulikk-kyndig nok til å selv installere en pumpe-versjon. Trangt er det også i motorrommet med to maskiner der. Så om rattversjonen (EVO-utgaven) duger som andrestyrmann, er jeg fornøyd. Den kan jeg installere selv i løpet av kort tid.

Jeg hadde en slik på en 25f snekke. Den fungerte greit nok, men jeg synes den bråket mye og jobbet noe voldsomt så fort det var litt bølger. På paddeflatt vann var den ok, men ikke brukenes når det var litt sjø. Hadde den koblet til en garmin gpsmap 420.

Kan godt være det var pga snekkeskrog som er veldig varsom for sjø bak og på siden at det ikke ble optimalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...