Jump to content

Høytrykkspyler


jonsverre

Recommended Posts

Hei,

har hatt båten liggende i vannet i Bestumkilen i vinter og den er blitt utrolig møkkete.

Nå tenker jeg at forsiktig bruk med en høytrykkspyler ville være en grei måte å vaske båten

på.

Tror dere det er mye å tjene på å bruke en spyler med varmt vann?

Vet dere hvor man kan leie høytrykkspylere eller ev. om det er et sted man kan seile til?

va tycks?

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg kun høytrykksspyleren når jeg tar båten på land om høsten. Spyler da kun under båten med denne.

 

Har alltid vært tilhenger av lite vanntrykk og heller gode kjemikalier når båten skal rengjøres. Dette pga kraften i en høytrykks spyler, og evt de skader denne kan føre til på vinduspakkninger m.m.

 

Mulig jeg er "pysete" her. Men bruker ikke mye energi på renholdet så lenge man har de riktige middlene til dette for hånd.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Noen spesielle produkter du vil fremheve?

<{POST_SNAPBACK}>

Noen av de jeg har brukt :

 

Bilde

Båtvask konsentrat kjøpt på Maritim ( kr 61.- )

Blander dette ut i bøtte og går over båten med svamp. Spyler godt med slange etterpå.

 

Bilde

Bruker denne til spessielt vanskelige flekker m.m.

 

Med disse kjemikaliene ( + en vannslange og svamp ) har jeg normalt ikke problemer med å få en ren fin båt før polish og voks.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Men har ikke turt å bruke mye Jif på den nye båten. Mange som har fortallt meg at skroget kan gulne av den

Ingen fare, har vel brukt Jiff på min hvite (ren hvit) Saga 27 i 10 - 15 år uten antydning til gulning. Men det sies at polyester ikke liker basiske vaskemidler, f.eks. Salmi som inneholder salmiakk. Handy er vel også basisk om jeg ikke husker feil. Men Jiff inneholder ikke fosfater ol., se innholdsfortegnelsen under.

 

Bilde

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Hugos på alle flater og synes ikke det gir noen negative effekter. Men det var en marina-fyr som fortalte meg at han hadde sluttet etter at en kunde hadde saksøkt ham pga riper i gelcoaten (og visstnok vunnet fram i forliksrådet. Jeg kan ikke helt forstå det, men så er båten min over 20 år gammal også...

Link to post
Share on other sites

Har brukt litt forskjellig rask, men har landet på SeaJet båtvask m/voks + Seajet rubber m/svamp.

Får mye sot fra NSB-godsterminal som ligger like ved båthavna (svarte render etter en skur eller to).

 

Har funnet ut at trikset med båtvasken er å gi den et minutt eller to etter påføring før en går over igjen, så løser den opp den meste. Litt rubber på svampen tar spesielle flekker (brukte Hugo tidligere, men syntes den mattet overflaten ved gjentatt bruk).

 

SeaJet-polish'en er også bra, men hardvoksen er jeg ikke imponert av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...