Bahia Startet 12.November.2014 Link til dette innlegget Startet 12.November.2014 Hei. Jeg har endelig realisert guttedrømmen og kjøpt seilbåt, Comfort 34. Jeg har lite eller ingen erfaring, men padler mye og vet at klær utvider sesongen. Kan noen der ute gi noen anbefalinger mtp klær / fottøy som holder meg tørr og varm? Da det overhodet ikke er snakk om hverken nordsjøen eller atlanterhav nå i min spede seilkarriere, er det strengt tatt ikke nødvendig med det aller dyreste. Hvis noen har noen anbefalinger ang sikkerhetsutsyr, er jeg takknemlig. Det blir nok noen begynnerspørsmål fremover :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Gratulerer i det gode selskap. Jeg bruker vanlig vintertøy som i alpinbakken om det er minusgrader, og ellers handler det mest om å ha et skikkelig vanntett skall. En god seiljakke, bukse og gode støvler er verdt penga. Ellers handler det mye om å ha klær som lett kan tilpasses endringer i vind og temperatur, det er jo stor forskjell på å seile kryss vs lens, å være i sola eller ikke, å stå til rors eller sitte på ripa. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 (redigert) Gratulere med en fin seiler! Nå har jeg alt det dyreste. Men uansett så koker det ned til vann/vindtett på utsiden og ull på innsiden. Dessuten er den tradisjonelle sydvesten et utmerket plagg å ha på hodet. Ullsokker på bena og ullvotter med overtrekksvotter. Gummistøvler med skikkelige såler er greit nok. Jeg har også 'Dockside' (eller hva de nå heter), gjør ikke jobben noe bedre enn vanlige gummistøvler. For å beskytte meg mot det helt ekstreme så har jeg kjøpt meg en brukt drakt fra Hansen Protection, av den typen vi bruker når vi transporteres med helikopter ut og inn til plattformene. Jeg kjøpte den nå utgåtte typen med gummistøvler, betalte vel 1600 kroner. Når det gjelder personlig sikkerhetsutrustning kjøpte jeg i år oppblåsbare vester til madammen og meg. Av den typen med krok slik av vi kan sikres til båten. Line fra for til akter med kroker i skrog/dørk slik at rormannen ikke kan løftes ut at cockpit. Og så et par bøyer med lys, etc. Redigert 12.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Kjøpte Bogs støvler/isfiske støvler billig. Veldig varme men også så store at en lett snubler når en skal på dekk osv, men har godt feste. Sverger til ordinære vester når det er kaldt da ingenting kan svikte og vesten i seg selv gir varme. Vanntett mobil i lomma med hjelp 113 appen som sender posisjon og setter over til 113 med ett trykk eller to.Tror jeg vil slite med å klare å bruke den om jeg ligger i sjøen men bedre en ingenting. . Klesbruken varierer og har ikke kjøpt noe dedikert til seiling. Har en enkel og dyr Norrønna skalljakke som fungerer under de fleste forhold pluss en svær og solid oljebukse som går godt opp på rygg og mage med seler. Ull/fleece under der igjen etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
remiremi Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 (redigert) Grattis med båt. Har god erfaring med disse produktene fra helly hansen. Tykkere enn det meste som er på markedet. Isolerer svært godt og tørker fort. Og som Pinkvin sier om standard seilervest. Den er kanskje litt klumpete men varmer utrolig bra i kaldt vær. Redigert 13.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Hei, Angående klær: begynn med det du har: ta på ullundertøy, lue/sydvest og vanlig regntøy. Ulempen er at det ofte blir for tynt f.eks. der du sitter. Gammeldags oljehyre er et godt alternativ, spesielt selebukse. Så ken du helelr kjøpe deg seiltøy fra Musto eller andre senere - hender man finner noe på salg. M.h.t. sikkerhet er det aller viktigeste å ha en god redningsvest - heslt med integrert sele og skrittstropp. Dernest en sikkerhetsline og en to løpeliner (jackstay) som du kan huke denne i når du skal frem på dekk. Den største faren er å falle over bord, og ikke bli funnet igjen. Det kan være veldig vanskelig å finne igjen en person som ligger i vannet, selv med meget små bølger. - Derfor bør dere ogå øve på mann-over-bord. Dernest vill jeg hatt en VHF, hvis du ikke allerede har en - helst med DSC koblet til en GPS. I en nødsituasjon kan du da sende posisjonen automatisk. Neste ting på list er for meg en Danboy (den hives hvis noen faller i vannet og er et felles referansnepunkt. Kjøp typen med drivanker og med flytehjelp for MOB) og en rescuesling. Den kan hives fra båten men er festet i et tau, så man kan taue den bak båten og sirkel inn MOB. Ja: du har selvsagt badestige, brannslukkere, treplugger og en lensepumpe (elelr i alle fall en bøtte) om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 (redigert) Min erfaring er at dedikerte seilklær er dobbelt så dyrt og halvparten så bra. Har feks en Helly Hansen Skagen jakke som jeg gav 3000 for på tilbud. Den er latterlig dårlig. Kan knapt bruke den for å gå tur med hunden en time i ruskevær, blir iskald i nakken/skulderene/ryggen (Er brukt ett stoff i foret akkurat der som blir iskaldt selv når det ikke er kaldt ute) og er den først våt så tørker den ikke på en stund. Hetta er umulig å få behagelig til tross for diverse justeringsmuligheter. Kona har forsøkt å modifisere den for meg, bla med å sy inn nytt for til å dekke over det iskalde feltet, men det blir en kuldebro der uansett, og jakka er rett og slett ekstremt dårlig designet, jeg skulle fått det til bedre selv. Den jakken kommer neppe ombord hos meg mer, for å si det sånn Min Varde jakke til 200,- på Sparkjøp med ull genser under og en sydvest på toppen er da ett langt bedre alternativ i ruske vær . Og er det kaldt så er feks Skogstad vinterjakken ett alternativ. Skikkelig oljehyre i skikkelig skjitvær. Men nå til vinteren lurer jeg litt på å anskaffe meg en slik flyte dress. Er det noen som har erfaring med denne til seilbruk ? http://www.jula.no/catalog/fritid/jakt-og-fiske/sportsfiske/klar/flyteoverall-901204/ Redigert 14.November.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Helly Hansen er det mange som har dårlig erfaring med, kjøp heller noe fra Musto, Zhik eller andre som kan det med seiltøy. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hakkannen Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Men nå til vinteren lurer jeg litt på å anskaffe meg en slik flyte dress. Er det noen som har erfaring med denne til seilbruk ? http://www.jula.no/catalog/fritid/jakt-og-fiske/sportsfiske/klar/flyteoverall-901204/ Hvis den er lignende Fladen sin versjon burde den være grei. Har Fladen sin fjosdress selv og er fornøyd med den. God og varm, holder regnet ute og skal flyte godt (har heldigvis ikke hatt behov for å teste det siste). Lommer og slikt, kragen og hetta er OK. I tillegg blir jeg ikke så klam i denne som i andre jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Krimart beskrev godt det du trenger av sikkerhetsutstyr. Jeg tenker ofte at brann er det verste som kan skje. Det kan være slik at en må forlate båten, og en bra gummijolle er etter mine begrep både nødvendig og nyttig i kystseilas. Driver man med havseiling er flåte også nødvendig. De fleste har gass om bord. Sjekk at installasjonen er forsvarlig, dvs. ikke slanger utgått på dato, stoppeventil og lekkasjetester. Jeg vil også anbefale en gas alarm lavt i båten ved komfyren. God seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Ang sikkerhets utstyr så er tørrdrakten du kanskje allerede har i fob med padlingen kjekk å ha ombord som overlevelsesdrakt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Kjøpte flere komplette sett med Musto mpx og hpx på sensommeren, tror jeg, i fjor til 70% og om du klarer deg en stund med det du har og venter til seilklær skal ut av butikkhyllene, så gjør du gode kjøp. Så de hadde en del musto på 70% her i Ålesund for to uker siden. En god bukse er uansett kjekt. Seiljakker blir ofte litt klumpete i forhold til skalljakker for tur og fjellbruk og du kan klare deg godt med en slik jakke. Men når regnet bøtter ned, så er det bra med god jakke med skikkelig hette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Men når regnet bøtter ned, så er det bra med god jakke med skikkelig hette. Er vel neppe noe som slår ordentlige og dyre seilklær, men Norrøna jakka jeg har har en god patent på hetta. Den har ett eller anna øverst i hetta som er formelig slik at en på en måte kan forme toppen av hetta og på en måte bruke den litt som en caps. Og det hindrer at det blafrer når det blåser mye. Akkurat det syns jeg er grådig kjekt. Og en kan snøre den i sammen så mye at den tetter og dekker mesteparten av fjeset. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Trikset med å forme hetta, modifisere, lærte jeg meg for 12 år siden med Forsvarets safarihatt under intops. Snitt opp i et hjørne, tre inn en tykk, formbar ståltrå... Og du kan forme en brem/ hette som du vil. Var alltid noe dritt når hattebremen la seg ned i siktemidlet på AG3'n. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.