Jump to content

Evinrude G2. ny standard for totaktsmotorer


-morten-

Recommended Posts

https://www.youtube.com/watch?v=QyKpTdcP-pA

 

Satt å kikka litt på nettet i går, ettersom jeg har hatt Evinrude i mange år tidligere.

Var veldig fornøyd med motoren bortsett fra to viktige faktorer! Støy og forbruk!

Etter en del år med prøving og feiling ser det ut til at Evinrude har fått til solide og stabile produkter.

 

På videoen skryter de en del av ny teknologi.. Den er ikke spessielt ny, men det er flott at dem har utvikla insprøytningssystemet og forbrenningskammeret! En totakter er jo som kjendt en enklere motorkonstruksjon med litt færre roterende deler og til dels enklere vedlikehold.

 

Jeg synes motoren er spennende selv om jeg ikke er helt begeistret for totaktseksos. Men det som imponerer er effekt/vekt/dreiemoment samt en ny stilig design med fleksibilitet i forhold til design på båt. Plassering av motor/brakett er mye bedre tilpasset båter med grund motorbrønn, og styringsystemet ser genialt ut. sammen med god instrumentering og moderne gear/gass virker dette som en solid og flott pakke. Hadde vært arttig å sett motorene på en litt større og tyngre båt.

Det er flest amerikanske åpne lettplanende båter fra USA som ligger på Youtube. Men jeg tror fordelene for denne motoren er mye større på en større styrhusbåt med litt tyngde og bredde! Om dem kommer med 115-150hk tror jeg dem vil ta en stor bit av markedet!

Morro å se noen som tenker litt utenfor boksen og kommer opp med spennende praktiske produkt for forbrukeren! håper kvaliteten er like bra som design og filosofi!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

ja hvis reklamen stemmer, samt at man tar 5 års serviceintervall i betraktning, så er dette big news i den store motorklassen iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hypen er allerede i ferd med å sprekke i US of A,

 

Alt de forsøkte å forbedre med denne generasjonen er (naturligvis) en fiasko. 

 

Utenom det "avanserte" styrings og kontrollsystemet som feiler og har plenty av recalls allerede er dette den samme motoren fo FICHTen.

 

Noen av dere som har motorkunnskap nok til å vite hva som skjer når man magrer ut en 2 takter og samtidig reduserer oljemengden?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Javel

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror vi må vente å se ann dette litt!  hvor mange motorer er solgt og hvor mange motorer har fått havarier!?  til og med de beste og mest driftsikkre motorer har hatt havarier.. det kan være ørsmå marginer eller feil som kan med enkle grep utbedres.. Det er jo allerede solgt G2 i Norge også! har ikke hørt om havarier ennå

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

E-tec har som kjent solgt i bøtter og spann de siste 10-12 årene, uten at det har vært uvanlig mye trøbbel med dem da.

Genial teknologi fra USA/Canada så klart.

 

Noen recalls har det vel vært fra BRP http://www.evinrude.com/en-us/owners-center/recall-information

(Mange av dem gjelder Johnson 4-stroke som er produsert av Suzuki)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2stk G2 300hk'ere på hekken, de har nå rundet 29 timer og brukt 650 liter og 350nm 

 

Latterlige mengder moment, har en venn med ca lik båt (med 2 verado 300) og han har baugen i været når jeg har 30+ knop under akselerasjon

 

Var ute på 1,5 times tur med mor & far som liker det litt rolig, maxfart 20 knop, snittfart 4.3 forbruk 7,5 liter. Kunne bare drømt om det med mine gamle 3.0efi merc 

 

Dette er per dags dato de motorene i verden med lengst fabrikksgaranti.

 

Det mest utrolige er vel egentlig at jeg har samme forbruk per nautisk mil i 10 knop, som jeg har i 45! dvs 2liter per NM, på tomgang får jeg 1/3 av forbruket. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verado 300 har jo mye moment pga. kompressormatingen. Mener du at G2 har merkbart mere?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mye mye mere virker det som. Har video av det og når vi går i plan, han gir fullt, jeg kan gi bare litt pådrag for samme effekt opp i plan.

 

Jeg har 4 knop mere med G2 på min båt enn den har med 300 veradoer også. 

 

Er hva 3.7? liter per maskin, man merker det, er syk respons også i alle turtall. 

 

Om noen vil og holder til i bærum/oslo er jeg ikke så kip på prøveturer da jeg uansett bare surrer rundt stortsett.... 

 

sap_2000 kan brukes som referanse ;) 

Link to post
Share on other sites

Hypen er allerede i ferd med å sprekke i US of A,

 

Alt de forsøkte å forbedre med denne generasjonen er (naturligvis) en fiasko.

 

Utenom det "avanserte" styrings og kontrollsystemet som feiler og har plenty av recalls allerede er dette den samme motoren fo FICHTen.

 

Noen av dere som har motorkunnskap nok til å vite hva som skjer når man magrer ut en 2 takter og samtidig reduserer oljemengden?

Lurer på om du har noe hold i påstandene nevnt over her? Eller liker du generelt ikke Evinrude? Jeg kan bare snakke om mine erfaringer og ja det er feil på disse motorene som alle andre, men at det er svært gode motorer med mye moment er bevist for lenge siden! Jeg har min 3 e-tec ikke feilslag enda. Tror mange forhåndsdømmer 2 taktern basert på gammel kunnskap og at 4 takter har tatt over markedet. Det siste er noe kun jeg tror.

Link to post
Share on other sites

Generelt kan det virke som om bay_liner har hvert eier av en ficht motorvogn tror at alt fra evinrude er basert på den teknologien

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2stk G2 300hk'ere på hekken, de har nå rundet 29 timer og brukt 650 liter og 350nm

 

Latterlige mengder moment, har en venn med ca lik båt (med 2 verado 300) og han har baugen i været når jeg har 30+ knop under akselerasjon

 

Var ute på 1,5 times tur med mor & far som liker det litt rolig, maxfart 20 knop, snittfart 4.3 forbruk 7,5 liter. Kunne bare drømt om det med mine gamle 3.0efi merc

 

Dette er per dags dato de motorene i verden med lengst fabrikksgaranti.

 

Det mest utrolige er vel egentlig at jeg har samme forbruk per nautisk mil i 10 knop, som jeg har i 45! dvs 2liter per NM, på tomgang får jeg 1/3 av forbruket.

 

Hmm....veldig å du kjører da. Begynner å bli bekymret for at du skal ta meg igjen på timer i år enda jeg har hatt mi G2 siden 1. Mai

 

 

80 timer, 1077 liter, 820 nm.........men skal gi skeptikerne her rett i at det er noen "bugs" i softwaren.....for min maks speed på displayet der er 263 knop ? det riktigeer nok mer 46-47.

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir jo et fint skrytebilde til FB

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

E-tec var jo den motoren som brukte aller minst bensin i dorgefart, antar G2 ikke er noe dårligere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat inn nå, hadde 10 karer i båten i dag når vi surra rundt, og 400liter ish på tanken, tapte ca 1,5 knop på toppfarten med meg og tom båt, gå i plan var fortsatt en lek, uansett hvor i båten folkene var, alle hadde også bagasje, det er rett og slett helt drøyt moment. 

 

Flere av karene var i kategorien mann, dvs over 190cm og 100KG 

Link to post
Share on other sites

Ingen problem med min egenhånd 150 hk gen1 iallefall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mye mye mere virker det som. Har video av det og når vi går i plan, han gir fullt, jeg kan gi bare litt pådrag for samme effekt opp i plan.

 

Jeg har 4 knop mere med G2 på min båt enn den har med 300 veradoer også. 

 

Er hva 3.7? liter per maskin, man merker det, er syk respons også i alle turtall. 

 

Om noen vil og holder til i bærum/oslo er jeg ikke så kip på prøveturer da jeg uansett bare surrer rundt stortsett.... 

 

sap_2000 kan brukes som referanse ;)

 

Holder til i samme område, med en gammel Ficht Ram på hekken, og blir gjerne med på en liten prøvetur ja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...