-morten- Startet 13.November.2014 Del på Facebook Startet 13.November.2014 https://www.youtube.com/watch?v=QyKpTdcP-pA Satt å kikka litt på nettet i går, ettersom jeg har hatt Evinrude i mange år tidligere. Var veldig fornøyd med motoren bortsett fra to viktige faktorer! Støy og forbruk! Etter en del år med prøving og feiling ser det ut til at Evinrude har fått til solide og stabile produkter. På videoen skryter de en del av ny teknologi.. Den er ikke spessielt ny, men det er flott at dem har utvikla insprøytningssystemet og forbrenningskammeret! En totakter er jo som kjendt en enklere motorkonstruksjon med litt færre roterende deler og til dels enklere vedlikehold. Jeg synes motoren er spennende selv om jeg ikke er helt begeistret for totaktseksos. Men det som imponerer er effekt/vekt/dreiemoment samt en ny stilig design med fleksibilitet i forhold til design på båt. Plassering av motor/brakett er mye bedre tilpasset båter med grund motorbrønn, og styringsystemet ser genialt ut. sammen med god instrumentering og moderne gear/gass virker dette som en solid og flott pakke. Hadde vært arttig å sett motorene på en litt større og tyngre båt. Det er flest amerikanske åpne lettplanende båter fra USA som ligger på Youtube. Men jeg tror fordelene for denne motoren er mye større på en større styrhusbåt med litt tyngde og bredde! Om dem kommer med 115-150hk tror jeg dem vil ta en stor bit av markedet! Morro å se noen som tenker litt utenfor boksen og kommer opp med spennende praktiske produkt for forbrukeren! håper kvaliteten er like bra som design og filosofi! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 ja hvis reklamen stemmer, samt at man tar 5 års serviceintervall i betraktning, så er dette big news i den store motorklassen iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gert84 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Her blir det hintet til at de kommer fra 115 og om prisen blir bra også da blir det gøy :) http://www.fishingworld.com.au/news/new-era-of-e-tec Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 (redigert) Absolutt interessant. Særlig i kombinasjonen med en Axopar 28 Redigert 14.November.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Tenkte det samme Bitteliten! ble småforelska i Axopar28 i helga da jeg så den in real! men ser de anbefaler Merc! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Hypen er allerede i ferd med å sprekke i US of A, Alt de forsøkte å forbedre med denne generasjonen er (naturligvis) en fiasko. Utenom det "avanserte" styrings og kontrollsystemet som feiler og har plenty av recalls allerede er dette den samme motoren fo FICHTen. Noen av dere som har motorkunnskap nok til å vite hva som skjer når man magrer ut en 2 takter og samtidig reduserer oljemengden? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Ikke det nei? Det ser slik ut - med mindre råden stikker ut av blokka da slik den ofte gjør på ETEC/FICHTer..... eller slik da... Redigert 20.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Javel Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Tror vi må vente å se ann dette litt! hvor mange motorer er solgt og hvor mange motorer har fått havarier!? til og med de beste og mest driftsikkre motorer har hatt havarier.. det kan være ørsmå marginer eller feil som kan med enkle grep utbedres.. Det er jo allerede solgt G2 i Norge også! har ikke hørt om havarier ennå Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ikke det nei? Det ser slik ut - med mindre råden stikker ut av blokka da slik den ofte gjør på ETEC/FICHTer.... Er dette stempel fra en ny Evinrude? Ingen av de jeg kjenner med Etec har hatt problemer.. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) E-tec har som kjent solgt i bøtter og spann de siste 10-12 årene, uten at det har vært uvanlig mye trøbbel med dem da. Genial teknologi fra USA/Canada så klart. Noen recalls har det vel vært fra BRP http://www.evinrude.com/en-us/owners-center/recall-information (Mange av dem gjelder Johnson 4-stroke som er produsert av Suzuki) Redigert 21.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Jeg har 2stk G2 300hk'ere på hekken, de har nå rundet 29 timer og brukt 650 liter og 350nm Latterlige mengder moment, har en venn med ca lik båt (med 2 verado 300) og han har baugen i været når jeg har 30+ knop under akselerasjon Var ute på 1,5 times tur med mor & far som liker det litt rolig, maxfart 20 knop, snittfart 4.3 forbruk 7,5 liter. Kunne bare drømt om det med mine gamle 3.0efi merc Dette er per dags dato de motorene i verden med lengst fabrikksgaranti. Det mest utrolige er vel egentlig at jeg har samme forbruk per nautisk mil i 10 knop, som jeg har i 45! dvs 2liter per NM, på tomgang får jeg 1/3 av forbruket. Redigert 21.August.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Verado 300 har jo mye moment pga. kompressormatingen. Mener du at G2 har merkbart mere? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Mye mye mere virker det som. Har video av det og når vi går i plan, han gir fullt, jeg kan gi bare litt pådrag for samme effekt opp i plan. Jeg har 4 knop mere med G2 på min båt enn den har med 300 veradoer også. Er hva 3.7? liter per maskin, man merker det, er syk respons også i alle turtall. Om noen vil og holder til i bærum/oslo er jeg ikke så kip på prøveturer da jeg uansett bare surrer rundt stortsett.... sap_2000 kan brukes som referanse ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagsven Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Hypen er allerede i ferd med å sprekke i US of A, Alt de forsøkte å forbedre med denne generasjonen er (naturligvis) en fiasko. Utenom det "avanserte" styrings og kontrollsystemet som feiler og har plenty av recalls allerede er dette den samme motoren fo FICHTen. Noen av dere som har motorkunnskap nok til å vite hva som skjer når man magrer ut en 2 takter og samtidig reduserer oljemengden? Lurer på om du har noe hold i påstandene nevnt over her? Eller liker du generelt ikke Evinrude? Jeg kan bare snakke om mine erfaringer og ja det er feil på disse motorene som alle andre, men at det er svært gode motorer med mye moment er bevist for lenge siden! Jeg har min 3 e-tec ikke feilslag enda. Tror mange forhåndsdømmer 2 taktern basert på gammel kunnskap og at 4 takter har tatt over markedet. Det siste er noe kun jeg tror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Generelt kan det virke som om bay_liner har hvert eier av en ficht motorvogn tror at alt fra evinrude er basert på den teknologien Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
TomF Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Jeg har 2stk G2 300hk'ere på hekken, de har nå rundet 29 timer og brukt 650 liter og 350nm Latterlige mengder moment, har en venn med ca lik båt (med 2 verado 300) og han har baugen i været når jeg har 30+ knop under akselerasjon Var ute på 1,5 times tur med mor & far som liker det litt rolig, maxfart 20 knop, snittfart 4.3 forbruk 7,5 liter. Kunne bare drømt om det med mine gamle 3.0efi merc Dette er per dags dato de motorene i verden med lengst fabrikksgaranti. Det mest utrolige er vel egentlig at jeg har samme forbruk per nautisk mil i 10 knop, som jeg har i 45! dvs 2liter per NM, på tomgang får jeg 1/3 av forbruket. Hmm....veldig å du kjører da. Begynner å bli bekymret for at du skal ta meg igjen på timer i år enda jeg har hatt mi G2 siden 1. Mai 80 timer, 1077 liter, 820 nm.........men skal gi skeptikerne her rett i at det er noen "bugs" i softwaren.....for min maks speed på displayet der er 263 knop ? det riktigeer nok mer 46-47. Redigert 21.August.2015 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Blir jo et fint skrytebilde til FB Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 er man f.eks i en fjordarm med litt dårlig gps dekning, så kan maksfarta bli bra ja: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 En ting er full gass og stormende jubel, men hvordan er G2 i dorgefart. Yamaha HPDI kunne sote ned pluggene etter lang tid i dorgefart, er vel rett og slett at motoren går for kaldt? Selv om det også var direct injection som Evinrude reklamerer med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 E-tec var jo den motoren som brukte aller minst bensin i dorgefart, antar G2 ikke er noe dårligere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Jeg vet ikke dorgefart er? men jeg klarer 1.75knop med 1 maskin og 2.48 med 2 maskiner på tomgang, der bruker du 0.9 liter bensin per maskin i timen, har gått endel timer i den farten uten tegn på at den blir sur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Kom akkurat inn nå, hadde 10 karer i båten i dag når vi surra rundt, og 400liter ish på tanken, tapte ca 1,5 knop på toppfarten med meg og tom båt, gå i plan var fortsatt en lek, uansett hvor i båten folkene var, alle hadde også bagasje, det er rett og slett helt drøyt moment. Flere av karene var i kategorien mann, dvs over 190cm og 100KG Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Ingen problem med min egenhånd 150 hk gen1 iallefall Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
wilma Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Mye mye mere virker det som. Har video av det og når vi går i plan, han gir fullt, jeg kan gi bare litt pådrag for samme effekt opp i plan. Jeg har 4 knop mere med G2 på min båt enn den har med 300 veradoer også. Er hva 3.7? liter per maskin, man merker det, er syk respons også i alle turtall. Om noen vil og holder til i bærum/oslo er jeg ikke så kip på prøveturer da jeg uansett bare surrer rundt stortsett.... sap_2000 kan brukes som referanse ;) Holder til i samme område, med en gammel Ficht Ram på hekken, og blir gjerne med på en liten prøvetur ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.