Jump to content

Syrefast skrue/bolt M8x80


Stein-Erik

Recommended Posts

Et lite tips, har du målt nøye ?

 

Min båtnabo her i Grimstad har lagt ny rekke oppå gamle, men måtte ha dimensjon 8x10 for å kunne klare dette. Dette var bestillingsvare hos Karl S Hansen AS i Arendal. (klarer du din dimensjon, så har de det på lager, selvsagt i syrefast (husker ikke type torx eller annet)). Vil også nevne at han trengte 8 stk, som kom på en pris av ca 300 :eek: Hadde han klart din dimensjon, kosta det ca 90.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Tar en tur til Skillebekk i morgen! Grunnen til at jeg kan bruke 80 mm er at det er støpt inn en aluplate i båten som det er gjenget ned i. Skruene som er der i dag er 50 mm (regner med man måler den gjengede delen av en skrue?) og høyden på den nye bryteblokken er 30 mm.

 

Et annet spørsmål (som sikkert er enkelt å besvare!): Skal montere et pat cleats, og disse skrur jeg rett i forborrede hull med medfølgende karroseriskruer. Disse er 5mm utenpå gjengene. Hvilket bor bør jeg borre med? I tre går en vel ned minst 1 mm, men har hørt en ikke bør gå ned mer enn 0,5mm på forborring i glassfiber. Hva er korrekt?

 

SE

Link to post
Share on other sites

Det bør være enkelt å kappe standard skruer til riktig lengde. Fest den delen som skal kappes av i en skruestikke, kapp med baugfil med litt overlengde, fil enden flat og til riktig lengde og brekk kanten forsiktig med fila. Prøv bolten i en mutter før du monterer.

 

Lengden på skruer/bolter er alltid definert som avstanden fra enden tilundersiden av hodet. Se forige innlegg vedr senkehodeskruer.

 

Husk syrefast kvalitet (SIS 2343 eller SS 316).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...