Jump to content

Hvordan teste varsellampe på Tresfjord 29.


Bisse

Recommended Posts

Hvis den er for oljetrykk, går det en ledning til en giver på motorblokka fra lampen, andre lederen til lampen får pluss fra tenningsnøkkel.

Uten oljetrykk ligger ledningen på sensoren jordet, og sensoren åpner når oljetrykk oppnås.

Plassering av denne sensoren varierer, men er somregel lett identifiserbar, er oftest en litt større sylinder/trykkbryter, ca. 4cm i diameter - større enn eks. tempgiver for kjølevann o.a.

Noen har fast ledning, andre har en isolert skrutilkobling.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hvis den er for oljetrykk, går det en ledning til en giver på motorblokka fra lampen, andre lederen til lampen får pluss fra tenningsnøkkel.

Uten oljetrykk ligger ledningen på sensoren jordet, og sensoren åpner når oljetrykk oppnås.

Plassering av denne sensoren varierer, men er somregel lett identifiserbar, er oftest en litt større sylinder/trykkbryter, ca. 4cm i diameter - større enn eks. tempgiver for kjølevann o.a.

Noen har fast ledning, andre har en isolert skrutilkobling.

Har i dag satt på spenning, og både lampa og summeren virket. Ser ut som summer og lampe er koblet til instrumentet. Det verken lyser eller piper når tenning slås på. Kan det være koblet feil, eller er det noe jeg ikke skjønner? Eller er rett og slett alt i orden? Så om jeg jorder ledningen på giveren burde det begynne å pipe og lyse? Alt set orginalt ut. Redigert av Bisse (see edit history)

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Stemmer at det skal pipe da ja, mål også over giveren om den er tilnærmet kortsluttet når motoren er av, og evt. om den åpner når motor går - er dette ok, så er det kontaktfeil/ledningsbrudd frem til buzzer og lampe etsted (om lampe/buzzer har + på ene siden med tenning på).

Disse giverne kan også ryke etter endel år, men er ikke store kostnaden å erstatte.

Link to post

Stemmer at det skal pipe da ja, mål også over giveren om den er tilnærmet kortsluttet når motoren er av, og evt. om den åpner når motor går - er dette ok, så er det kontaktfeil/ledningsbrudd frem til buzzer og lampe etsted (om lampe/buzzer har + på ene siden med tenning på).

Disse giverne kan også ryke etter endel år, men er ikke store kostnaden å erstatte.

Bare så jeg har forstått dette rett: Det er kun en giver vi snakker om? Samme som går til instrumentet? Er det flere kabler som skal gå fra giveren til instr? Lampe og summer kobles til instr? Eller skal det gå egene kabler fra giver til summer/lampe?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Hvis den er for oljetrykk, går det en ledning til en giver på motorblokka fra lampen, andre lederen til lampen får pluss fra tenningsnøkkel.

Uten oljetrykk ligger ledningen på sensoren jordet, og sensoren åpner når oljetrykk oppnås.

Plassering av denne sensoren varierer, men er somregel lett identifiserbar, er oftest en litt større sylinder/trykkbryter, ca. 4cm i diameter - større enn eks. tempgiver for kjølevann o.a.

Noen har fast ledning, andre har en isolert skrutilkobling.

Vil da tro det er denne:

 

bilde

 

Var å tittet i dashbordet, og det går ikke noen ledning direkte til summer/lampe fra tenningsnøkkel. Som nevnt tidligere er summer/lampe koblet til + og - på instrumentet.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Her tror jeg noen med Perkins må hjelpe til, har ikke servicemanual på denne for lokalisering av givere, ser du har en VDO-sak på bildet, som gjerne kan være en trykkgiver, men stusser litt over uvant plassering i forkant av blokka (ser det ut som).

At alarm og indikatorlampe ligger i paralell over instrumentet har jeg ikke vært borti, men er jo mulig Tresfjord brukte et instrument med alarmutgang f.eks. - vet de var storforbrukere av løsningene til VDO når de drev på.

 

Som nevnt er det somregel 'standard' at alarm/lampe har en egen sensor/trykkbryter(av/på), og instrumentet en annen analog sensor for visning.

Link to post

Vri tenningsnøkkel til siste hakk før start. La den stå der i 10-20s. Da begynner det å hyle på min båt, uten at jeg har skjønt helt hvorfor..Samme båt men med Volvo motor.

 

Edit..

Ser at du har samme Start knapp som jeg har helt til høyre i bildet. På min begynner det bare å hyle hvis jeg trykker på den. Bruker nøkkelen for å starte.

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post

Vri tenningsnøkkel til siste hakk før start. La den stå der i 10-20s. Da begynner det å hyle på min båt, uten at jeg har skjønt helt hvorfor..Samme båt men med Volvo motor.

 

Edit..

Ser at du har samme Start knapp som jeg har helt til høyre i bildet. På min begynner det bare å hyle hvis jeg trykker på den. Bruker nøkkelen for å starte.

Hos meg er ikke det en startknapp, men en stoppknapp. Litt dårlig bilde, men om du forstørrer bildet ser du det.

 

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...