Bisse Startet 14.November.2014 Link til dette innlegget Startet 14.November.2014 Dette er varsellampen på Tresfjord 29: Regner med at den skal lyse ved lavt oljetrykk. Hvordan vet man at systemet er i orden? Fins det noen måte å "lure" lampen til å tro at oljetrykket er lavt? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
SR400 Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Den SKAL lyse med tenning på uten motor i gang. Samme med ladelampa. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Bisse Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Den har aldrig lyst, må sjekke litt. Hvor sitter ladelampa? I instrumrntet? Har ikke sett noe. Er det noen ladelampe på denne båten? Noen andre her med maken båt? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
SR400 Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Ikke alle har ladelampe, men da har man gjerne voltmeter. Den viser batterispenningen med tenningen på og ladespenningen med maskin i gang. Ca 12v uten motor i gang og 13,3 - 14,4 v ca med motoren i gang. Da gjør dynamoen jobben sin. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Bisse Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Ja det viser voltmeteret mitt. Da er det ikke noen ladelampe om bord hos meg. Noen andre med Tresfjord som kan si noe mere om alarm-lampen, og om hvordan den virker? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Kaffelars Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Hvis den er for oljetrykk, går det en ledning til en giver på motorblokka fra lampen, andre lederen til lampen får pluss fra tenningsnøkkel. Uten oljetrykk ligger ledningen på sensoren jordet, og sensoren åpner når oljetrykk oppnås. Plassering av denne sensoren varierer, men er somregel lett identifiserbar, er oftest en litt større sylinder/trykkbryter, ca. 4cm i diameter - større enn eks. tempgiver for kjølevann o.a. Noen har fast ledning, andre har en isolert skrutilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Regner med at vi snakker om ledningen som gå fra giveren til instrumentet? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Sitter også en summer koblet til. Ser ut som lampa og summeren er koblet til instrumentet. Vil tro at dette skulle lyst og pepet med tenning på, det gjør det ikke. Skal sette spenning rett på pæra og summeren får å se om de virker. Instrumentet er ok. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 (redigert) Hvis den er for oljetrykk, går det en ledning til en giver på motorblokka fra lampen, andre lederen til lampen får pluss fra tenningsnøkkel. Uten oljetrykk ligger ledningen på sensoren jordet, og sensoren åpner når oljetrykk oppnås. Plassering av denne sensoren varierer, men er somregel lett identifiserbar, er oftest en litt større sylinder/trykkbryter, ca. 4cm i diameter - større enn eks. tempgiver for kjølevann o.a. Noen har fast ledning, andre har en isolert skrutilkobling. Har i dag satt på spenning, og både lampa og summeren virket. Ser ut som summer og lampe er koblet til instrumentet. Det verken lyser eller piper når tenning slås på. Kan det være koblet feil, eller er det noe jeg ikke skjønner? Eller er rett og slett alt i orden? Så om jeg jorder ledningen på giveren burde det begynne å pipe og lyse? Alt set orginalt ut. Redigert 7.Desember.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Kaffelars Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Stemmer at det skal pipe da ja, mål også over giveren om den er tilnærmet kortsluttet når motoren er av, og evt. om den åpner når motor går - er dette ok, så er det kontaktfeil/ledningsbrudd frem til buzzer og lampe etsted (om lampe/buzzer har + på ene siden med tenning på). Disse giverne kan også ryke etter endel år, men er ikke store kostnaden å erstatte. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Stemmer at det skal pipe da ja, mål også over giveren om den er tilnærmet kortsluttet når motoren er av, og evt. om den åpner når motor går - er dette ok, så er det kontaktfeil/ledningsbrudd frem til buzzer og lampe etsted (om lampe/buzzer har + på ene siden med tenning på). Disse giverne kan også ryke etter endel år, men er ikke store kostnaden å erstatte. Bare så jeg har forstått dette rett: Det er kun en giver vi snakker om? Samme som går til instrumentet? Er det flere kabler som skal gå fra giveren til instr? Lampe og summer kobles til instr? Eller skal det gå egene kabler fra giver til summer/lampe? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Kaffelars Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 (redigert) Det er en enkel trykkgiver som lukker kontakt mot jord ved under 0,2-0,4bar eller så - pluss fra tenning på. Til instrument(oljetrykk avlesning) er det en annen giver med variabel motstand. Redigert 8.Desember.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Ok. Skal lete. Motoren er en Perkins 4.236 fra 1981. Noen som vet hvor den sitter? Kan det være et annet varslingssystem jeg har, da summer og lampe ser ut som om de er koblet til instrumentet? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Hvis den er for oljetrykk, går det en ledning til en giver på motorblokka fra lampen, andre lederen til lampen får pluss fra tenningsnøkkel. Uten oljetrykk ligger ledningen på sensoren jordet, og sensoren åpner når oljetrykk oppnås. Plassering av denne sensoren varierer, men er somregel lett identifiserbar, er oftest en litt større sylinder/trykkbryter, ca. 4cm i diameter - større enn eks. tempgiver for kjølevann o.a. Noen har fast ledning, andre har en isolert skrutilkobling. Vil da tro det er denne: Var å tittet i dashbordet, og det går ikke noen ledning direkte til summer/lampe fra tenningsnøkkel. Som nevnt tidligere er summer/lampe koblet til + og - på instrumentet. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Kaffelars Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Her tror jeg noen med Perkins må hjelpe til, har ikke servicemanual på denne for lokalisering av givere, ser du har en VDO-sak på bildet, som gjerne kan være en trykkgiver, men stusser litt over uvant plassering i forkant av blokka (ser det ut som). At alarm og indikatorlampe ligger i paralell over instrumentet har jeg ikke vært borti, men er jo mulig Tresfjord brukte et instrument med alarmutgang f.eks. - vet de var storforbrukere av løsningene til VDO når de drev på. Som nevnt er det somregel 'standard' at alarm/lampe har en egen sensor/trykkbryter(av/på), og instrumentet en annen analog sensor for visning. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 (redigert) Vri tenningsnøkkel til siste hakk før start. La den stå der i 10-20s. Da begynner det å hyle på min båt, uten at jeg har skjønt helt hvorfor..Samme båt men med Volvo motor. Edit.. Ser at du har samme Start knapp som jeg har helt til høyre i bildet. På min begynner det bare å hyle hvis jeg trykker på den. Bruker nøkkelen for å starte. Redigert 9.Desember.2014 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Vri tenningsnøkkel til siste hakk før start. La den stå der i 10-20s. Da begynner det å hyle på min båt, uten at jeg har skjønt helt hvorfor..Samme båt men med Volvo motor. Edit.. Ser at du har samme Start knapp som jeg har helt til høyre i bildet. På min begynner det bare å hyle hvis jeg trykker på den. Bruker nøkkelen for å starte. Hos meg er ikke det en startknapp, men en stoppknapp. Litt dårlig bilde, men om du forstørrer bildet ser du det. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.