Jump to content

Ferskvannskjøling av manifolder


OMC 5,8

Recommended Posts

Hulda kjører "grønt vann" i manifoldene. Det er helt uproblematisk. Hulda har hjemmelagede risere laget av rørbend sveiset på utsiden av hverandre. I mellomrommet blir det kjørt sjøvann. Vannmengden som skal gjennom riserene justeres av innsnevring i hvert innløp på ca. dia. 12 mm. Overskuddsvann blir dumpet overbord via en svanehals. Dette fungerer helt fint så langt. Jeg vil anta at makstemperaturen på riserene kommer opp i 60- til 70 grader. Eksosmanifoldene holder vel samme temperaturen som kjølevannet, omtrent 92 grader C. Termostaten er en "racingversjon" som har spesielt stor åpning, den regulerer temperaturen så godt at det viseren på temp.måleren ikke flytter på seg. Dette uansett om motoren går på 1800 rpm eller tomgang. Hos Hulda er 1800 rpm satt til maks. driftsturtall. Motor er GM 6,2L NA.

 

Bilde

 

På bildet ser man rett ned på SB riser, oppover i bildet kan manifolden skimtes. Hullet med anode er sjøvann inn. I slange ut til høyre går "dumpevannet". Grunnen til alt dette mikket, er at motoren ligger dypt nede, og eksosen må løfte vannet 1,5 meter før det tipper ut av eksosen akter. Det er dobbelt eksosanlegg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...