Jump to content

Ferskvannskjøling av manifolder


OMC 5,8

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med dette

Tenkte å kjøre ferskvann i manifoldene og saltvann i riserne

evt. sveise igjen riserne lage nye eksosbend med saltvannsuttak lenger bak

Motorn er en OMC 5,8L 240HK (Ford 351) sitter i en Scand 26"

kommer det til å gå for varmt???

Link to post

Hulda kjører "grønt vann" i manifoldene. Det er helt uproblematisk. Hulda har hjemmelagede risere laget av rørbend sveiset på utsiden av hverandre. I mellomrommet blir det kjørt sjøvann. Vannmengden som skal gjennom riserene justeres av innsnevring i hvert innløp på ca. dia. 12 mm. Overskuddsvann blir dumpet overbord via en svanehals. Dette fungerer helt fint så langt. Jeg vil anta at makstemperaturen på riserene kommer opp i 60- til 70 grader. Eksosmanifoldene holder vel samme temperaturen som kjølevannet, omtrent 92 grader C. Termostaten er en "racingversjon" som har spesielt stor åpning, den regulerer temperaturen så godt at det viseren på temp.måleren ikke flytter på seg. Dette uansett om motoren går på 1800 rpm eller tomgang. Hos Hulda er 1800 rpm satt til maks. driftsturtall. Motor er GM 6,2L NA.

 

Bilde

 

På bildet ser man rett ned på SB riser, oppover i bildet kan manifolden skimtes. Hullet med anode er sjøvann inn. I slange ut til høyre går "dumpevannet". Grunnen til alt dette mikket, er at motoren ligger dypt nede, og eksosen må løfte vannet 1,5 meter før det tipper ut av eksosen akter. Det er dobbelt eksosanlegg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...