OMC 5,8 Startet 26.April.2005 Del på Facebook Startet 26.April.2005 Er det noen som har erfaring med dette Tenkte å kjøre ferskvann i manifoldene og saltvann i riserne evt. sveise igjen riserne lage nye eksosbend med saltvannsuttak lenger bak Motorn er en OMC 5,8L 240HK (Ford 351) sitter i en Scand 26" kommer det til å gå for varmt??? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 (redigert) Hulda kjører "grønt vann" i manifoldene. Det er helt uproblematisk. Hulda har hjemmelagede risere laget av rørbend sveiset på utsiden av hverandre. I mellomrommet blir det kjørt sjøvann. Vannmengden som skal gjennom riserene justeres av innsnevring i hvert innløp på ca. dia. 12 mm. Overskuddsvann blir dumpet overbord via en svanehals. Dette fungerer helt fint så langt. Jeg vil anta at makstemperaturen på riserene kommer opp i 60- til 70 grader. Eksosmanifoldene holder vel samme temperaturen som kjølevannet, omtrent 92 grader C. Termostaten er en "racingversjon" som har spesielt stor åpning, den regulerer temperaturen så godt at det viseren på temp.måleren ikke flytter på seg. Dette uansett om motoren går på 1800 rpm eller tomgang. Hos Hulda er 1800 rpm satt til maks. driftsturtall. Motor er GM 6,2L NA. På bildet ser man rett ned på SB riser, oppover i bildet kan manifolden skimtes. Hullet med anode er sjøvann inn. I slange ut til høyre går "dumpevannet". Grunnen til alt dette mikket, er at motoren ligger dypt nede, og eksosen må løfte vannet 1,5 meter før det tipper ut av eksosen akter. Det er dobbelt eksosanlegg. Redigert 26.April.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OMC 5,8 Svart 26.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2005 (redigert) Takk for svar, tror jeg prøver det enkleste først og lar saltvannet gå i riseren Det tar nok 3 uker før båten er på vannet men jeg kommer tilbake til hvordan det virker Redigert 26.April.2005 av OMC 5,8 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.