Jump to content

Yamaha 1997, 50hk, totakt, går på to av tre sylindrere? Vann?


tresfjord677

Recommended Posts

Har problemer med motoren min. Den yter 2/3 av hva den pleier, og jeg ser at nederste plugg er renere enn de andre. Forsøkt byttet plugger, og testet at autolube flottør og alarm virker, så tror ikke det er dette som lurer meg. Har ikke tatt kompresjonstest enda, men kjenner at det blåser ut av plugghullet når jeg starter den uten plugg. Har prøvd å kjøre uten nederste plugghette på, og da oppfører den seg helt likt som den gjør med den på. Tar jeg derimot av en av de andre hettene istedet, går den omtrent ikke. Derfor tror jeg det er noe med nederste sylinder.

 

Problemet kom til og fra først (hakket), men nå er det der konstant.

 

Høres dette ut som det kjente vann gjennom simmeringen problemet? Noen som kan hjelpe meg med tips?

 

Link to post

at nederste pluggen er renere enn de andre er jo ikke rart om den ikke går på den sylinderen. Med vanninntrenging vil den gå på nederste , men plugg vil bli mer hvitaktig samt at stempel blir vasket rent

 

det du nevner at den hakket først gjør at jeg mistenker coil,

en ting du kan prøve er å kryssbytte coil - bytt om på ledingen fra cdi - coil på midterste syl, og bytt om på plugghettene , og se om problemet flytter seg

 

 

Det er som regel enkelt! :)

 

hadde det bare vært så enkelt... :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for svar. Plugger er skiftet og forgasserne er drenert (ikke renset enda), men jeg har ikke forsøkt å bytte om coilledningene. Har dere noe tips til enkel måte å vite om den går på alle sylinderne, eller hvem som ikke går. Når den går på to av tre synes jeg det er vanskelig å høre før jeg gir gass og den får belastning.

Link to post

Ville forsøkt slik du allerede har gjort, med å løsne plugghetter en etter en og høre etter forskjell. Høres jo ut som om det er den nederste sylinderen som ikke går.

 

Hvordan var motor når den tidligere startet med å hakke? Skjedde dette etter hvert når motor ble driftsvarm? Er det coil som er dårlig, vil du ofte først merke dette når denne blir varm. Hvis startet og gikk som normalt når kald, men startet å fuske når ble varm, kan dette være indikasjon på at coil er dårlig / defekt.

Link to post

Ok, jeg skal teste å bytte om på ledningene imorgen. Vanskelig å si temperatur når den begynte, fordi jeg har et stykke i 3 knop sone før jeg får gitt på. Håper dere har rett, så for meg stor jobb jeg aldri har gjordt før.

Er det riktig at det er en coil til hver sylinder/plugg? Er det isåfall ok å bytte en bare, eller er det da noe som bør gjøres likt på alle?

Link to post

Da har jeg vært i jolla og prøvd litt igjen.

 

-Prøvde først å krysse pluggledningene, da fra nederste (3) til midterste (2). Merket ingen forskjell, problemet var der fortsatt.

-Skrudde så av coilen på øverste (1) og nederste (3) og byttet plass på dem. Kjørte en tur ut, men akkurat samme problemet. Testet å ta av hettene og det er fortsatt nederste sylinder som ikke går.

- Når jeg drar av plugghetten mens motoren går får jeg strøm i meg, og når jeg slipper ledningen ser jeg tydelig i dagslys at det slår gnist til gods der den havner. Kan også høre at det slår/tikker i gnist/strøm. Høres dette normalt ut?

 

Så et merke på CDI boksen der det står noe sånt som at om du kobler fra ledning A fra B, så kan du kjøre motoren i nødmodus. Jeg tipper det er den gule ledningen under boksen (?) . Jeg merker ikke forskjell når jeg kobler ut denne. Måler den og den gir nesten 20volt. Er dette normalt?

 

Veldig takknemlig for at dere bruker tid på å hjelpe meg.

Link to post

Har har også prøvd å trekke ut rosa ledning fra begge sensorene uten at dette hjalp noe.

Vet rett og slett ikke hva neste skritt i feilsøkingen kan være nå. Om det er saltvann, er det noen måte jeg kan finne det ut uten å åpne? Om jeg f.eks lar den gå litt uten plugg i nederste sylinder. Vil det da være mulig å se om det er vann OG bensin blandet om jeg holder papir eller en fille foran hullet? noen tips?

Link to post

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1997/50ELRV/GENERATOR/parts.html

 

Nå er ikke jeg båt-elektriker (eller elektriker i det hele tatt), men prøvd å tenke logisk. Hvis du ser på skjema over, er det en "pulser coil" (nr 6 på skjema) til hver sylinder som sitter under svinghjulet. Kan det være den til sylinder nr 3 som jukser / ledningsfeil på denne(?)

 

Evt om det går an å få målt spenning ut til hver plugghette, for å se om det er forskjell på sylindre her.

 

Hvis gnist er like bra på alle sylindre, må en vel tenke i andre baner. Bensintilførsel, eller evt (i verste fall) simmerring i veiv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...