tresfjord677 Startet 15.November.2014 Link til dette innlegget Startet 15.November.2014 Har problemer med motoren min. Den yter 2/3 av hva den pleier, og jeg ser at nederste plugg er renere enn de andre. Forsøkt byttet plugger, og testet at autolube flottør og alarm virker, så tror ikke det er dette som lurer meg. Har ikke tatt kompresjonstest enda, men kjenner at det blåser ut av plugghullet når jeg starter den uten plugg. Har prøvd å kjøre uten nederste plugghette på, og da oppfører den seg helt likt som den gjør med den på. Tar jeg derimot av en av de andre hettene istedet, går den omtrent ikke. Derfor tror jeg det er noe med nederste sylinder. Problemet kom til og fra først (hakket), men nå er det der konstant. Høres dette ut som det kjente vann gjennom simmeringen problemet? Noen som kan hjelpe meg med tips? Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Sjekket gnist på plugger? Byttet plugger? Drenert forgassere? Det er som regel enkelt! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 at nederste pluggen er renere enn de andre er jo ikke rart om den ikke går på den sylinderen. Med vanninntrenging vil den gå på nederste , men plugg vil bli mer hvitaktig samt at stempel blir vasket rent det du nevner at den hakket først gjør at jeg mistenker coil, en ting du kan prøve er å kryssbytte coil - bytt om på ledingen fra cdi - coil på midterste syl, og bytt om på plugghettene , og se om problemet flytter seg Det er som regel enkelt! :) hadde det bare vært så enkelt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Eh..mente at det stort sett er enklere enn at en må plukke motoren i fillebiter om den ikke går på en sylinder. Støtter coil forslaget! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Sjekk også luftfilter for vann. På min det litt vann som gjorde at den fusket spesielt på lave turtall. Er nok ikke hele sannheten her, men greit å ha med. Sitér dette innlegget Link to post
tresfjord677 Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Takk for svar. Plugger er skiftet og forgasserne er drenert (ikke renset enda), men jeg har ikke forsøkt å bytte om coilledningene. Har dere noe tips til enkel måte å vite om den går på alle sylinderne, eller hvem som ikke går. Når den går på to av tre synes jeg det er vanskelig å høre før jeg gir gass og den får belastning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 jeg syns også det er vanskelig , blir nå å nappe av plugghetter mens den går for å høre hvordan den reagerer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Ville forsøkt slik du allerede har gjort, med å løsne plugghetter en etter en og høre etter forskjell. Høres jo ut som om det er den nederste sylinderen som ikke går. Hvordan var motor når den tidligere startet med å hakke? Skjedde dette etter hvert når motor ble driftsvarm? Er det coil som er dårlig, vil du ofte først merke dette når denne blir varm. Hvis startet og gikk som normalt når kald, men startet å fuske når ble varm, kan dette være indikasjon på at coil er dårlig / defekt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 det søringen skriver stemmer med egne erfaringer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tresfjord677 Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Ok, jeg skal teste å bytte om på ledningene imorgen. Vanskelig å si temperatur når den begynte, fordi jeg har et stykke i 3 knop sone før jeg får gitt på. Håper dere har rett, så for meg stor jobb jeg aldri har gjordt før. Er det riktig at det er en coil til hver sylinder/plugg? Er det isåfall ok å bytte en bare, eller er det da noe som bør gjøres likt på alle? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 1 coil pr sylinder ja du må bytte om på pluggledningene samt ledninga inn til coilene. Ligger muligens under et lite deksel burde holde å bytte om på de 2 nederste Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1997/50EJRV/ELECTRICAL%201/parts.html Er en coil pr sylinder, se skjema over (fra Boats.net). Hvis den ene er defekt, holder det å bytte denne. Ville sjekket ledninger og plugghette også, at det er god forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
tresfjord677 Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Kan det være coil feil selv om det er gnist på pluggen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Kan være gnist på plugg selv om coil er dårlig. Men når coil blir varmere etter en stunds bruk, vil spenning bli dårligere / fraværende, og du vil da få dårlig / ingen gnist. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 jepp, skal mye mer til for å kraftig gnist inni sylinderen, med komprimert luft/bensinblanding, enn ute i friluft Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tresfjord677 Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Da har jeg vært i jolla og prøvd litt igjen. -Prøvde først å krysse pluggledningene, da fra nederste (3) til midterste (2). Merket ingen forskjell, problemet var der fortsatt. -Skrudde så av coilen på øverste (1) og nederste (3) og byttet plass på dem. Kjørte en tur ut, men akkurat samme problemet. Testet å ta av hettene og det er fortsatt nederste sylinder som ikke går. - Når jeg drar av plugghetten mens motoren går får jeg strøm i meg, og når jeg slipper ledningen ser jeg tydelig i dagslys at det slår gnist til gods der den havner. Kan også høre at det slår/tikker i gnist/strøm. Høres dette normalt ut? Så et merke på CDI boksen der det står noe sånt som at om du kobler fra ledning A fra B, så kan du kjøre motoren i nødmodus. Jeg tipper det er den gule ledningen under boksen (?) . Jeg merker ikke forskjell når jeg kobler ut denne. Måler den og den gir nesten 20volt. Er dette normalt? Veldig takknemlig for at dere bruker tid på å hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Kan det være at motor har gått i nødmodus pga en sensor-feil? At motor får signal om lav oljestand eller høy temperatur, selv om dette ikke er tilfelle? Tror det ligger en del tråder her på forumet om dette, hvis du søker på "nødmodus" i søkefeltet oppe til høyre på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 (redigert) Høres ut som den har fått skade pgr av salt vann Kan være stator å det er dyrt Mvh Ronny Redigert 16.November.2014 av Ronny S B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 nødmodus pga temp / lite olje kutter tenning på alle sylindre, slik at turtall ikke overstiger ca 2000 omdr. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tresfjord677 Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Har har også prøvd å trekke ut rosa ledning fra begge sensorene uten at dette hjalp noe. Vet rett og slett ikke hva neste skritt i feilsøkingen kan være nå. Om det er saltvann, er det noen måte jeg kan finne det ut uten å åpne? Om jeg f.eks lar den gå litt uten plugg i nederste sylinder. Vil det da være mulig å se om det er vann OG bensin blandet om jeg holder papir eller en fille foran hullet? noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 (redigert) uten plugg så vil jeg tro det ikke blir nok vakuum i veivhuset til å trekke inn vann via simmerringen på veiva...? Redigert 16.November.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tresfjord677 Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Hva hadde dere gjort som neste skritt nå? Vet ikke hva jeg skal gjøre videre... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1997/50ELRV/GENERATOR/parts.html Nå er ikke jeg båt-elektriker (eller elektriker i det hele tatt), men prøvd å tenke logisk. Hvis du ser på skjema over, er det en "pulser coil" (nr 6 på skjema) til hver sylinder som sitter under svinghjulet. Kan det være den til sylinder nr 3 som jukser / ledningsfeil på denne(?) Evt om det går an å få målt spenning ut til hver plugghette, for å se om det er forskjell på sylindre her. Hvis gnist er like bra på alle sylindre, må en vel tenke i andre baner. Bensintilførsel, eller evt (i verste fall) simmerring i veiv. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Ville også forsøkt en grundig rens av forgasser til sylinder nr 3. Kan godt være at det er så enkelt som at det sitter noe dritt / avleiringer i dyser / luftkanaler. Vel verdt et forsøk før en starter med "indre obduksjoner". Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Du sier at den nederste pluggen var ganske ren,men var den tørr eller våt? Hvis du får strøm når du tar i den nederste plugghetten høres det ut som tenningen fungerer men at kanskje det er overslag i plugghetten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.