Jump to content

Bankskøyta "Anna"

Wallas Service

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Brunvoll (Molde), Rapp (Bodø) kan vel knapt kalles stedlig dialekt. Nærmeste er Finnøy som ligger i grenseland mellom Sunnmøre og Romsdal.

Valget av motor er gjort av Nogva Motorfabrikk, som har marinisert, og donert motor + propellanlegg. Regner med de vet hva de gjør.

Bankskøytene som ble bygd på 1800-tallet ble ikke levert med motor, så det finnes ingen tradisjon for hva som burde vært installert. Og siden dette er et fartøy som skal brukes til forskjellige formål, ikke bare være et utstillingsvindu om hvordan en bankskøyte så ut for godt over hundre år siden, så har det kanskje litt med sikkerhet å gjøre at det blir satt inn en driftsikker motor.

"Den nybygde bankskøyta skal primært være et museumsfartøy, bygd og utstyrt som ei sunnmørsk bankskøyte fra 1880/90-årene av typen "Ålesundskutter".

Som museumsfartøy skal den formidle handlingsbåren kunnskap knytta til sjømannskap, navigasjon, stell og vedlikehold av skrog, rigg, seil og utstyr.

Dessuten vil seiling og fisking på gamlemåten være sentrale element.

Barn og unge er ei prioritert målgruppe.

Som ledd i et økonomisk bærekraftig driftsopplegg skal bankskøyta også kunne brukes til opplevelsesturer innenskjærs for turister, næringsliv og publimkum forøvrig. Det betyr at den også vil utstyres med moderne hjelpemidler som motor, elektronisk navigasjons- og sambandsutstyr, toalett, bysse og nødvendig rednings-, og sikkerthetsutstyr." 

(Sitat fra et hefte: Bankskøytene - pionerfartøy i norsk havfiske)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Enig i at en gammel semidiesel hadde vært kjekt, men samtidig skal banksøyta som Wallas Service skriver framstå som da den var i bruk på 1800-tallet. Det hadde vært noe annet om bankskøyta skulle framstå som ei skøyte som har vært noen år og blitt ombygd etter tidens behov. Mange gamle fartøy fikk motor i starten av 1900-tallet, og enkelte av de museale båtene er restaurert tilbake til denne perioden. Da blir selvsagt en semidiesel mer riktig. Men skal båten framstå som da den ble bygget (men med praktiske og sikkerhetsmessige skjulte tilpasninger for å kunne bli brukt i nåtiden) er det gjerne like greit med en moderne motor som ikke gjør så mye ut av seg?

Restauration som er en kopi av et fartøy som hadde med seg kvekere som utvandret til USA har elektrisk framdrift. Nettopp fordi denne løsningen ikke gjør så mye ut av seg i bruk og fokuset ikke ligger på framdriften, men at skuta skal framstå som slik den var da den krysset Atlanteren.

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har du en blokk eller to liggende på et loft, et naust eller i ei garasje som du vil donere bort til Bankskøyta?

I tillegg til nye blokker vil de gjerne også bruke en del gamle som ligger bortgjemt et eller annet sted.

Les mer i linken: 

http://bankskoyta.no/april-2/

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

I dag ble bankskøyta døpt, og det i tran  :thumbsup: . Det ble ikke "Anna" som jeg kalte henne i begynnelsen, men "Storeggen". Etter det jeg har fått opplyst så langt, så var "Storeggen" den første bankskøyta som ble bygd i Ålesund i 1861.

Video fra dåpen. 

Som beboer av "Ålebyen", historieinteressert og bypatriot, må jeg jo følge litt med. Og jeg deler med folket rundt omkring  :thumbsup:

I dag kom det flere oppdateringer om siste dagene før dåpen, og fra selve dåpen. 

Datoene er 7., 8., 9. og 11. juni. Det går ikke alltid like fort i svingene å få det inn på nett ser det ut for, men så har de også hatt mye å stelle med siste tiden.

http://bankskoyta.no/juni-2/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...