Wallas Service Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Løfter som vanlig tråden med jevne mellomrom. Svært mye har skjedd siden sist. Veldig interessant med en så detaljert tråd Her er bloggen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Enig, det er veldig interessant å følge med Er også innom på Facebook når de oppdaterer med bilder (via Hardanger Fartøyvernsenter). Redigert 3.November.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Oppdateringer i november og desember. Ser ut for at skøyta kommer i sitt rette element i løpet av mars 2016. Bloggen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Oppdatering for januar, med både nye og "gamle jomfruer". Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Oppdateringer for februar, og litt mars. Dette blir veldig bra Sjøsetting bare noen uker unna. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Spennede å følge med Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Ja var jo et utrolig flott prosjekt helt til den motoren dukka opp. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Noe galt med motoren? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Dinamo Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Eg er egentlig litt enig med Bårdp. Eg tviler ikkje på at den motoren er "gulle god" men ikkje det eg hadde forventa. Ein motor med ein vridbar spreder eller to, og navn som passer den stedlige dialekt, som Finnøy, Brunvoll eller Rapp. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Brunvoll (Molde), Rapp (Bodø) kan vel knapt kalles stedlig dialekt. Nærmeste er Finnøy som ligger i grenseland mellom Sunnmøre og Romsdal. Valget av motor er gjort av Nogva Motorfabrikk, som har marinisert, og donert motor + propellanlegg. Regner med de vet hva de gjør. Bankskøytene som ble bygd på 1800-tallet ble ikke levert med motor, så det finnes ingen tradisjon for hva som burde vært installert. Og siden dette er et fartøy som skal brukes til forskjellige formål, ikke bare være et utstillingsvindu om hvordan en bankskøyte så ut for godt over hundre år siden, så har det kanskje litt med sikkerhet å gjøre at det blir satt inn en driftsikker motor. "Den nybygde bankskøyta skal primært være et museumsfartøy, bygd og utstyrt som ei sunnmørsk bankskøyte fra 1880/90-årene av typen "Ålesundskutter". Som museumsfartøy skal den formidle handlingsbåren kunnskap knytta til sjømannskap, navigasjon, stell og vedlikehold av skrog, rigg, seil og utstyr. Dessuten vil seiling og fisking på gamlemåten være sentrale element. Barn og unge er ei prioritert målgruppe. Som ledd i et økonomisk bærekraftig driftsopplegg skal bankskøyta også kunne brukes til opplevelsesturer innenskjærs for turister, næringsliv og publimkum forøvrig. Det betyr at den også vil utstyres med moderne hjelpemidler som motor, elektronisk navigasjons- og sambandsutstyr, toalett, bysse og nødvendig rednings-, og sikkerthetsutstyr." (Sitat fra et hefte: Bankskøytene - pionerfartøy i norsk havfiske) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Ligger forøvrig noen videoer om byggeprosessen på denne linken Eller bruk menyen i bloggen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Enig i at en gammel semidiesel hadde vært kjekt, men samtidig skal banksøyta som Wallas Service skriver framstå som da den var i bruk på 1800-tallet. Det hadde vært noe annet om bankskøyta skulle framstå som ei skøyte som har vært noen år og blitt ombygd etter tidens behov. Mange gamle fartøy fikk motor i starten av 1900-tallet, og enkelte av de museale båtene er restaurert tilbake til denne perioden. Da blir selvsagt en semidiesel mer riktig. Men skal båten framstå som da den ble bygget (men med praktiske og sikkerhetsmessige skjulte tilpasninger for å kunne bli brukt i nåtiden) er det gjerne like greit med en moderne motor som ikke gjør så mye ut av seg? Restauration som er en kopi av et fartøy som hadde med seg kvekere som utvandret til USA har elektrisk framdrift. Nettopp fordi denne løsningen ikke gjør så mye ut av seg i bruk og fokuset ikke ligger på framdriften, men at skuta skal framstå som slik den var da den krysset Atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Sjøsetting nærmer seg, nærmere bestemt 18. april skal skøyta få vann under kjølen. Blir helt sikkert lagt ut bilder fra seansen. I mellomtiden er det bare å bla i oppdateringene fra mars. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 I dag kom bankskøyta på vannet. Videosnutt på smp.no og nrk/mr Bilder på nrk/mr Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Big Horn Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Et riktig smykke. Vet ikke helt om jeg hadde meldt meg som frivillig til å flikke bånnstoff på bunnsvilla rett etter løftet.... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Har du en blokk eller to liggende på et loft, et naust eller i ei garasje som du vil donere bort til Bankskøyta? I tillegg til nye blokker vil de gjerne også bruke en del gamle som ligger bortgjemt et eller annet sted. Les mer i linken: http://bankskoyta.no/april-2/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Blokker, bleier, smerting og mye mer som skjer på kaia nå. Skal døpes 11. juni, så de henger bokstavelig talt i stroppen. http://bankskoyta.no/mai-16/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Siste oppdateringer for mai 2016. Mastene kom på plass i går, og rigginga er i full gang. http://bankskoyta.no/mai-16/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 De gjør en nydelig jobb Og meget bra at Hesthammer skriver denne bloggen underveis, det er fin dokumentasjon til senere og kan være greit å se i for ettertiden. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Og i dag er Norge Rundt i Ålesund, med Bankskøyta i fokus https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/DVNR04002216/03-06-2016 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Og her blir seilene sydd Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 I dag ble bankskøyta døpt, og det i tran . Det ble ikke "Anna" som jeg kalte henne i begynnelsen, men "Storeggen". Etter det jeg har fått opplyst så langt, så var "Storeggen" den første bankskøyta som ble bygd i Ålesund i 1861. Video fra dåpen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Kjekt at du har publisert en del om skuta. Det er et mektig arbeid som er gjort! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Som beboer av "Ålebyen", historieinteressert og bypatriot, må jeg jo følge litt med. Og jeg deler med folket rundt omkring I dag kom det flere oppdateringer om siste dagene før dåpen, og fra selve dåpen. Datoene er 7., 8., 9. og 11. juni. Det går ikke alltid like fort i svingene å få det inn på nett ser det ut for, men så har de også hatt mye å stelle med siste tiden. http://bankskoyta.no/juni-2/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Noen nye videosnutter har det også blitt: Timelapse mastene på plass Master og flytting fra sørsida av byen til nordsida Dåpen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.