Jump to content

Om båtdiesel/bensin ble gratis, lengre og flere turer?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg vil tro at en virkning ved gratis drivstoff ville vært at salget av bensinmotorer hadde tatt seg kraftig opp på bekostning av dieselmotorer. Her er det en veldig stor forskjell i innkjøpspris som i dag i stor grad rettferdiggjøres av lavere driftskostnader. Selv om drivstoffkostnadene ikke er den eneste grunnen for å velge diesel, tror jeg det ville snudd ganske mye om på dagens situasjon. Hvis jeg skulle kjøpt meg båt med innenbords motor, ville dette antakelig vært utslagsgivende for meg og jeg ville valgt bensin dersom det ikke hadde medført høyere drivstoffutgifter.

Forøvrig ville det fått betydning for min båtbruk om drivstoff var gratis. Det er ikke slik at drivstoffprisene i dag hindrer meg i å bruke båten, men en av fordelene ved å holde lav hastighet (den økonomiske fordelen) blir jo borte, så jeg er helt sikker på at gjennomsnittlig hastighet ville økt og at turene ofte ville blitt lenger (målt i tilbakelagt distanse, ikke i tid). Det kan faktisk også hende at jeg ville byttet hjemmehavn, uten at det er noe jeg har vurdert veldig nøye.

Gjelder bare for Oslofjorden ;-) De som seiler langt har mange mål, og havet er i hovedsak grått og vått over hele kloden.

Stort set blått og vått I de farvannene jeg holder meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...