Guest Avmønstret# Startet 15.November.2014 Del på Facebook Startet 15.November.2014 Rent hypotetisk, om båtdiesel/bensin plutselig var gratis, hvordan ville det endret båtbruken din/deres? Endelig mulig å ta drømmeturen. Lengre avgårde på helge/ferieturer. Full guffe hele tiden fremfor å lunke rundt i dorgetempo? Ville det være en drøm i oppfyllelse eller ville det endre lite fra eller til på hvordan dere bruker båten? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 (redigert) Hvordan er det mulig å opprette en slik tråd ? Hvordan og hvorfor i allverden skulle drivstoff til båt bli/være gratis ? Ikke mange som tror på julenissen lengre, det måtte jo uansett betales av noen som til syvende og sist er folket/forbrukerne. Om drivstoffprisen hadde blitt halvert, dvs. tilbake på ca 2003-nivå (for båtdiesel iallefall) så hadde jeg og temmelig mange andre naturligvis sust rundt i planingsfart hele sommeren og besøkt steder vi ellers ikke hadde vurdert å dra til. Her er prisene på autodiesel og bensin i 1990 (nei det er ikke meg på bildet, jeg tar bildet). Redigert 15.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Med 120 dager i båten med 7 knop spiller det ingen rolle, Skulle en byttet båt til 30 knop greier en flere plasser, men for et stressss. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Navic II Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 hadde ikke brukt båten noe mer, mindre eller anderledes enn nå, MEN jeg hadde hatt et mye større smil om munnen når jeg fylte flere hundre liter enn jeg har idag. ;) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Tur-retur Lofoten hver bidige sommer og innom Danmark på vei opp og ned. Bor i Oslo. På 90-tallet fylte jeg sjarken med diesel til 2,75; syns det var ok, men steilet da prisen føk opp i 3,50 og året etter gikk den over 4,-. Da begynte jeg å lure på om ikke dette ble for dyrt. Året etter var 23foteren solgt, og jeg ble medeier i en 62foter! Vi mennesker er noen sprø, irrasjonelle dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Hvordan er det mulig å opprette en slik tråd ? <klippet> Om drivstoffprisen hadde blitt halvert, dvs. tilbake på ca 2003-nivå (for båtdiesel iallefall) så hadde jeg og temmelig mange andre naturligvis sust rundt i planingsfart hele sommeren og besøkt steder vi ellers ikke hadde vurdert å dra til. <klippet> Tanken var å lufte hvorvidt drivstoffpriser og forbruk har noen praktisk virkning på bruksmønsteret til folk. Om jeg hadde en stor og hurtiggående motorbåt og gratis drivstoff tror jeg at jeg hadde satt straka vegen feks til Skottland, eller nedover i Østersjøen/baltiske hav, tilbake via Gøta kanal, langt oppover norskekysten osv, osv. De går jo grådig fort mange av båtene nå så det er jo gjort på et blunk om værvinduet er der. Har sett noen hentetråder her og blir imponert over hvor store distanser en kan legge bak seg i løpet av kort tid. 3-4 ukers sommerferie åpner jo for nær sagt hva som helst når en har et så stort fartspotensiale. Kommentar fra moderator: For å hindre at drivstoff-diskusjon igjen havner på ville veier: innleggene skal være båtrelaterte.Partipolitikk, sosialpolitikk, globalt miljøvern etc. er uønsket, moderator har ikke kapasitet til å håndtere slik utvikling og konsekvensen kan bli stengning av tråden. Nylig måtte en relatert tråd ryddes for over 100 innlegg for å komme innenfor rammen av hva som er akseptabelt her på Båtforumet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Jeg trives i syv til ni knop, så jeg tror ikke bruksmønsteret mitt hadde endret seg vesentlig. Antall døgn hadde ikke forandret seg heller, da jeg må jobbe litt også Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Ville kjøpt en av de avdanka MTB'ene til Forsvaret og gjort norskekysten utrygg... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Svaret er nei! Men om du bytter ut gratis diesel med mer vind enn denne sommeren, så er svaret definitivt ja.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
nomen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Hadde jeg fått gratis fritid, hadde båtbruken endret seg. Diesel er ikke mangelvare, det er fritid (les penger) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tobixen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Det ville sikkert ikke hatt så mye å si for min del - men det er klart, ett av insentivene til å bruke seil hadde falt bort ... det ville nok blitt en del mer motorbruk. Jeg tror mange eiere av store raske motorbåter er noe "hemmet" av energikostnaden. Man drar ikke på like lange helgeturer som man kunne ha dratt på fordi drivstoffkostnaden hemmer, man kjører ikke en stor cabincruiser frem og tilbake for at ungdommen skal kunne stå på vannski bak ... og atter andre velger seg bevisst drivstoffgjerrige båter, gjerne seilbåter. Jeg tror også at drivstoffprisen setter begrensninger på nyttetrafikken; det gir stort sett ikke mening men planende lasteskip fordi drivstoffkostnaden ville vært hinsides. Dersom prisen på drivstoff hadde vært insignifikant ... så tror jeg nok at båtlivet ville blitt ganske uutholdelig. Tross alt, vi drar jo ut for å nyte natur, gjør vi ikke? Det ville neppe blitt særlig nytelse igjen dersom det nesten konstant hadde vært enorme hekkbølger fra alle kanter og fullt av motorbrøl ... ikke bare fra hurtiggående båter, men også fra privatfly, sjøfly, etc, etc. Hm, det ville nok ha blitt temmelig mye mer støy og leven på land også. Hm ... kanskje det hadde hatt den positive ringvirkningen at lovgivende myndigheter hadde sett behov for å regulere. Jeg mener det kunne gitt mening å ha klart definerte leier med relativt fri fart og sterke begrensinger utenfor disse leiene. Vi ville trengt et enda sterkere vern av nasjonalparker og naturreservater enn hva vi har i dag - både til sjøs og på tørt land. Er det noen som husker ståheiet rundt kald fusjon for noen dekader siden? Det ble skrevet en offentlig rapport om hva kald fusjon kunne komme å bety for norsk økonomi - og det var ganske alvorlig, vi ville vært nødt til å omstille økonomien totalt, nesten alt vi har (evt hadde) av økonomisk aktivitet og konkurransefortrinn på verdensmarkedet ville bli omtrent visket ut over natten. Tenk, gratis energi ville snudd opp-ned på temmelig mye her i samfunnet - omtrent alt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Teerex Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Om drivstoffet hadde vært gratis hadde vel mange kunnet tatt noen uker eller en mnd ekstra ferie uten lønn om mulig. Så for mange hadde nok bruksmønsteret endret seg allikevel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Hadde ihvertfall montert dieselvarmer som oppvarming til huset... Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Hvis drivstoffet hadde vært gratis, ville jeg gått glipp av gleden ved å telle andres utgifter når de feier forbi med 15 tonn i 30 knop, mens jeg forflytter meg gratis med vindkraft samtidig som jeg trekker opp fire makrell i snøret som henger bak. Ett hundre kroner - to hundre kroner - tre hundre kroner - fire hundre kroner... Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 (redigert) Om drivstoffet var gratis hadde ikke spilt noen rolle for meg, fordi ett av mine kvalitetsmål er lavest mulig motortimer per utseilt distanse. Dieselkostnaden er uansett ubetydelig i den store sammenhengen. Redigert 15.November.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Drivstoff kostnad har overhode ikke noe å si for min båtbruk. Med seilbåt kan en gå for motor i 4 uker sammenhengende uten at det ødelegger feriebudsjettet. Fiske/dykke/lekebåten bruker litt bensin, men det er ikke så gøy å kjøre motorbåt at pris påvirker turvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Sjekket litt i loggen, og i 1988 betalte jeg kr.2,10 pr. liter for dieselen. Nå betaler jeg kr.10,- mer. Men jeg bruker båten mer nå enn den gang. Så svaret er nei. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 og i 1962 kosta fyringsolje 27 øre pr liter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Ville kjøpt en av de avdanka MTB'ene til Forsvaret og gjort norskekysten utrygg...Haha! :-) Hiver meg på den. Trylle frem en gammel Nasty så kan vi hoppe i hekkbølgene til hverandre ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Ville nok ikke kjørt noe mer eller mindre om det var gratis :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Maruma Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 For min del er det tiden det skorter på, passer egentlig fint for om jeg hadde hatt mere tid hadde jeg ikke hatt råd til å bruke båten noe særlig mer enn det jeg gjør som er 50 timer pluss minus.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Tiden, og ikke minst tilgjengelighet av fridager og helger er det største knapphetsgodet for de fleste av oss - men allikevel, jeg har en stor tro på at "folk flest" ville ha valgt raskere og mer energikrevende båtmodeller, gitt "full pinne" oftere, dratt på lengre turer (en liten danmarkstur ila ei helg er jo ikke urealistisk dersom man har rask nok båt og drivstoffbudsjettet ikke betyr noe), etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 (redigert) Rent hypotetisk, om båtdiesel/bensin plutselig var gratis, hvordan ville det endret båtbruken din/deres? Ikke i hele tatt! Det er ikke min økonomi som setter rammene for min måte å bruke båt på. Generell livsførsel, valg av båt, motor og driftstid på motor er ikke basert på å presse økonomien til bristepunktet. Redigert 16.November.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
aileenll Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Nei det har lite å si for bruksmønstret. Men om dagens pris hadde vært ganget opp med 5 eller 10, da hadde det nok hatt en inflytelse på bruksmønstret. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Eureka Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Med seilbåten hadde det uansett ikke vært noen forskjell. På motorbåten, med D6 motor, så hadde det nok gjort at langturer hadde blitt lenger når gamlefolket er på tur. Det går jo en del drivstoff fra Ålesund til Sørlandet og tilbake. Om man skulle tatt seg en ekstra uke opp Oslofjorden til hovedstaden, så går det jo en del ekstra suppe. Kanskje turene blir mindre overveide med billig drivstoff. Man stikker ikke inn Sognefjorden på 30 knop, og ut igjen, som en liten avstikker, når man passerer langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.