Jump to content

Om båtdiesel/bensin ble gratis, lengre og flere turer?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Rent hypotetisk, om båtdiesel/bensin plutselig var gratis, hvordan ville det endret båtbruken din/deres?

 

Endelig mulig å ta drømmeturen. Lengre avgårde på helge/ferieturer. Full guffe hele tiden fremfor å lunke rundt i dorgetempo?

 

Ville det være en drøm i oppfyllelse eller ville det endre lite fra eller til på hvordan dere bruker båten?

Link to post

Hvordan er det mulig å opprette en slik tråd ? :lol:

 

Hvordan og hvorfor i allverden skulle drivstoff til båt bli/være gratis ?

Ikke mange som tror på julenissen lengre, det måtte jo uansett betales av noen som til syvende og sist er folket/forbrukerne.

 

Om drivstoffprisen hadde blitt halvert, dvs. tilbake på ca 2003-nivå (for båtdiesel iallefall) så hadde jeg og temmelig mange andre naturligvis sust rundt i planingsfart hele sommeren og besøkt steder vi ellers ikke hadde vurdert å dra til.

 

Her er prisene på autodiesel og bensin i 1990 :saint: (nei det er ikke meg på bildet, jeg tar bildet).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tur-retur Lofoten hver bidige sommer og innom Danmark på vei opp og ned. Bor i Oslo.

På 90-tallet fylte jeg sjarken med diesel til 2,75; syns det var ok, men steilet da prisen føk opp i 3,50 og året etter gikk den over 4,-. Da begynte jeg å lure på om ikke dette ble for dyrt.

Året etter var 23foteren solgt, og jeg ble medeier i en 62foter!

Vi mennesker er noen sprø, irrasjonelle dyr.

Link to post
Guest Avmønstret#

Hvordan er det mulig å opprette en slik tråd ? :lol:

 

<klippet>

 

Om drivstoffprisen hadde blitt halvert, dvs. tilbake på ca 2003-nivå (for båtdiesel iallefall) så hadde jeg og temmelig mange andre naturligvis sust rundt i planingsfart hele sommeren og besøkt steder vi ellers ikke hadde vurdert å dra til.

 

<klippet>

 

 

 

Tanken var å lufte hvorvidt drivstoffpriser og forbruk har noen praktisk virkning på bruksmønsteret til folk.

 

Om jeg hadde en stor og hurtiggående motorbåt og gratis drivstoff tror jeg at jeg hadde satt straka vegen feks til Skottland, eller nedover i Østersjøen/baltiske hav, tilbake via Gøta kanal, langt oppover norskekysten osv, osv.

 

De går jo grådig fort mange av båtene nå så det er jo gjort på et blunk om værvinduet er der. Har sett noen hentetråder her og blir imponert over hvor store distanser en kan legge bak seg i løpet av kort tid. 3-4 ukers sommerferie åpner jo for nær sagt hva som helst når en har et så stort fartspotensiale.

 

Kommentar fra moderator: For å hindre at drivstoff-diskusjon igjen havner på ville veier: innleggene skal være båtrelaterte.

Partipolitikk, sosialpolitikk, globalt miljøvern etc. er uønsket, moderator har ikke kapasitet til å håndtere slik utvikling og konsekvensen kan bli stengning av tråden.

Nylig måtte en relatert tråd ryddes for over 100 innlegg for å komme innenfor rammen av hva som er akseptabelt her på Båtforumet.

Link to post

Det ville sikkert ikke hatt så mye å si for min del - men det er klart, ett av insentivene til å bruke seil hadde falt bort ... det ville nok blitt en del mer motorbruk.

 

Jeg tror mange eiere av store raske motorbåter er noe "hemmet" av energikostnaden. Man drar ikke på like lange helgeturer som man kunne ha dratt på fordi drivstoffkostnaden hemmer, man kjører ikke en stor cabincruiser frem og tilbake for at ungdommen skal kunne stå på vannski bak ... og atter andre velger seg bevisst drivstoffgjerrige båter, gjerne seilbåter. Jeg tror også at drivstoffprisen setter begrensninger på nyttetrafikken; det gir stort sett ikke mening men planende lasteskip fordi drivstoffkostnaden ville vært hinsides. Dersom prisen på drivstoff hadde vært insignifikant ... så tror jeg nok at båtlivet ville blitt ganske uutholdelig. Tross alt, vi drar jo ut for å nyte natur, gjør vi ikke? Det ville neppe blitt særlig nytelse igjen dersom det nesten konstant hadde vært enorme hekkbølger fra alle kanter og fullt av motorbrøl ... ikke bare fra hurtiggående båter, men også fra privatfly, sjøfly, etc, etc. Hm, det ville nok ha blitt temmelig mye mer støy og leven på land også.

 

Hm ... kanskje det hadde hatt den positive ringvirkningen at lovgivende myndigheter hadde sett behov for å regulere. Jeg mener det kunne gitt mening å ha klart definerte leier med relativt fri fart og sterke begrensinger utenfor disse leiene. Vi ville trengt et enda sterkere vern av nasjonalparker og naturreservater enn hva vi har i dag - både til sjøs og på tørt land.

 

Er det noen som husker ståheiet rundt kald fusjon for noen dekader siden? Det ble skrevet en offentlig rapport om hva kald fusjon kunne komme å bety for norsk økonomi - og det var ganske alvorlig, vi ville vært nødt til å omstille økonomien totalt, nesten alt vi har (evt hadde) av økonomisk aktivitet og konkurransefortrinn på verdensmarkedet ville bli omtrent visket ut over natten. Tenk, gratis energi ville snudd opp-ned på temmelig mye her i samfunnet - omtrent alt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Om drivstoffet hadde vært gratis hadde vel mange kunnet tatt noen uker eller en mnd ekstra ferie uten lønn om mulig. Så for mange hadde nok bruksmønsteret endret seg allikevel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis drivstoffet hadde vært gratis, ville jeg gått glipp av gleden ved å telle andres utgifter når de feier forbi med 15 tonn i 30 knop, mens jeg forflytter meg gratis med vindkraft samtidig som jeg trekker opp fire makrell i snøret som henger bak.

 

Ett hundre kroner - to hundre kroner - tre hundre kroner - fire hundre kroner...

Link to post

Sjekket litt i loggen, og i 1988 betalte jeg kr.2,10 pr. liter for dieselen. Nå betaler jeg kr.10,- mer. Men jeg bruker båten mer nå enn den gang. Så svaret er nei.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

og i 1962 kosta fyringsolje 27 øre pr liter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tiden, og ikke minst tilgjengelighet av fridager og helger er det største knapphetsgodet for de fleste av oss - men allikevel, jeg har en stor tro på at "folk flest" ville ha valgt raskere og mer energikrevende båtmodeller, gitt "full pinne" oftere, dratt på lengre turer (en liten danmarkstur ila ei helg er jo ikke urealistisk dersom man har rask nok båt og drivstoffbudsjettet ikke betyr noe), etc.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Rent hypotetisk, om båtdiesel/bensin plutselig var gratis, hvordan ville det endret båtbruken din/deres?

 

Ikke i hele tatt!

Det er ikke min økonomi som setter rammene for min måte å bruke båt på.

Generell livsførsel, valg av båt, motor og driftstid på motor er ikke basert på å presse økonomien til bristepunktet.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Med seilbåten hadde det uansett ikke vært noen forskjell. På motorbåten, med D6 motor, så hadde det nok gjort at langturer hadde blitt lenger når gamlefolket er på tur. Det går jo en del drivstoff fra Ålesund til Sørlandet og tilbake. Om man skulle tatt seg en ekstra uke opp Oslofjorden til hovedstaden, så går det jo en del ekstra suppe.

 

Kanskje turene blir mindre overveide med billig drivstoff. Man stikker ikke inn Sognefjorden på 30 knop, og ut igjen, som en liten avstikker, når man passerer langs kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...