Jump to content

Batterimonitor Victron virker ikke.

Engers

Recommended Posts

I båten min er det montert en Victron batterimonitor BMW-600s. Den har vært i orden hele tiden. Når jeg var en tur ute ved båten i dag, var det ingenting i displayet. Prøvde å trykke på de knappene som er på displayet, men displayet var helt "dødt". Var ute ved båten sist gang for nøyaktig en uke siden, og da var alt i orden. Alt har vært skrudd av, landstrøm har ikke vært tilkoblet, ikke noe har vært i bruk.

Hva kan ha skjedd? Eller er det sånn at displayet kan slukke når ikke noe har vært i bruk på en uke?

Satt for øvrig i landstrømledningen og lot den stå i en halvtimes tid, men det kom ikke noe mer i displayet.

For en uke siden sa displayet at batteriet var 100%.

Batteriene er fullladet.

Og iom at den skal stå i minusledningen, er det å følge minusen fra batteriet til shunten. Fra minusen på batteriet er det KUN kabelen til shunten som går.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Shunten så nær batteriet som mulig, kobles til minus-polen på batteriet. Alt av forbruk kobles på den "fjerne" sida av shunten (ikke batterisida). Shunten er en lavohmig motstand, og det spenningsfallet som ligger over shunten blir da målt av instrumentet ditt. Siden shuntmotstanden er fast, kan da strømmen fra batteri(er) til forbrukerne "måles" / beregnes.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...