Engers Startet 16.November.2014 Link til dette innlegget Startet 16.November.2014 I båten min er det montert en Victron batterimonitor BMW-600s. Den har vært i orden hele tiden. Når jeg var en tur ute ved båten i dag, var det ingenting i displayet. Prøvde å trykke på de knappene som er på displayet, men displayet var helt "dødt". Var ute ved båten sist gang for nøyaktig en uke siden, og da var alt i orden. Alt har vært skrudd av, landstrøm har ikke vært tilkoblet, ikke noe har vært i bruk. Hva kan ha skjedd? Eller er det sånn at displayet kan slukke når ikke noe har vært i bruk på en uke? Satt for øvrig i landstrømledningen og lot den stå i en halvtimes tid, men det kom ikke noe mer i displayet. For en uke siden sa displayet at batteriet var 100%. Batteriene er fullladet. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Kobble fra ledningene og kobble tilbake sjekk alle kabler. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Sjekk sikringen på ledningen som går til pluss fra shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Takk for svar. Ja dette er vel det som må sjekkes først. Denne shunten får jeg prøve å finne. Kan noen beskrive hvordan denne ser ut, og gjerne hvor det kan være vanligst å montere denne. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Kanskje du finner noe nyttig her!http://www.victronenergy.com/battery-monitors/bmv-600s%20and%20bmv-602s/ Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 17.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Her var det litt opplysninger ja, men ikke om hvor shunten plasseres. Plasseres disse gjerne ved siden av batteriet ? eller kan den stå hvor som helst? Har som sagt ikke leitet etter denne ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Shunten skal måle all strøm til og fra batteriet, så den står vanligvis nærme batteriet. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Hvis det er forbruksbatteriene du overvåker, så skal du følge minusledningene, de går til shunten Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Og iom at den skal stå i minusledningen, er det å følge minusen fra batteriet til shunten. Fra minusen på batteriet er det KUN kabelen til shunten som går. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TasleT Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Shunten så nær batteriet som mulig, kobles til minus-polen på batteriet. Alt av forbruk kobles på den "fjerne" sida av shunten (ikke batterisida). Shunten er en lavohmig motstand, og det spenningsfallet som ligger over shunten blir da målt av instrumentet ditt. Siden shuntmotstanden er fast, kan da strømmen fra batteri(er) til forbrukerne "måles" / beregnes. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Engers Svart 13.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Sjekket dette i dag. Shunten var montert rett ved siden av batteriet. Jeg tok ut sikringen på plussledningen, og satt den inn igjen. Alt er da i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.