JohnC Startet 17.November.2014 Link til dette innlegget Startet 17.November.2014 Hei. Ser dette er debattert her inne før, men det er gjerne tilkommet nye løsninger eller produkter siden den gang. Jeg har i dag motor med 24 volts anlegg og følgelig to batterier som er koblet slik at de gir 24 volt. Jeg har også 24V lading fra landstrømsopplegg. Alt utstyr ombord er 12volt og strøm til dette hentes ut fra det ene batteriet på startsiden. Dette medfører som kjent en del utfordringer. Laderen stopper og lader når det ene batterier når grei volt styrke. Dvs at der jeg trekker ut 12V aldri blir toppladet og ergo så sliter dette veldig på batteriet. Jeg er på jakt etter en lader som jeg kan koble på 24volts pakken og som da henter strøm fra disse og gir til en helt egen forbruksbank. Er det noen som kjenner til en grei lader med nok amp, til feks 200-300 amp forbruksbank? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Det som skjer er hvis du tar ut 12v fra det ene batteriet i 24v banken din vil dette batteriet bli ødelagt på sikt. batteriet dra ned de andre ganske så raskt ned til nivå på det batteriet du tar 12v ut i fra. Skaff deg en DC til DC Converters/ lader http://farco.no/?product=orion-dc-dc-converters-12-24-48-96-volt som er stor nok til og lade opp en batteribank på den størrelsen du vil ha i 12v. jeg har satt inn et ekstra batteri til 12 v utstyr og lader opp dette med en DC/DC lader 24v til 12v. Funker som bare det. aldri skjevladning etter at jeg monterte opp denne. Min Dc-DC Converter/ lader kjøpte jeg hos Farco/victron og den er på 70A.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
Cheyenne Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Hei. Jeg har også 24 volt til motor og aktertruster og 12 volt til resten. Har 2 dynamoer, en 24 volt og en 12 volt. dermed er problem løst med tanke på skille av start og forbruk.Så hvis det er mulig så vil jeg absolutt anbefale to dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Alternativt finnes det også DC-DC-ladere.Forskjellen er at konvertere bare konverterer, dvs. vandler spenningen.DC-DC-ladere derimot jobber som 4-trinns-lader (bulk/utjevning/float) som bruker primærbatteriet som strømkilde.Finnes som 12-12, 12-24, 24-24 & 24-12 Volt ladere.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dinamo Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 JohnC skrev On 17.11.2014 at 9.33: - - - Dette medfører som kjent en del utfordringer. Laderen stopper og lader når det ene batterier når grei volt styrke. Dvs at der jeg trekker ut 12V aldri blir toppladet og ergo så sliter dette veldig på batteriet. Dette stemmer vel delvis. Eg vil vel ogso tru at det batteriet som ikkje er brukt til 12 volt blir overlada, Og på sikt er eg ikkje enig i at dette berre slit på batteriet, det er beintfram ødeleggjande for begge batteria å bli behandla slik. Og batteria blir gamle leeeenge før tida. Magne Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 17.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Takk for respons folkens. En DC-DC lader er vel det jeg ser som greieste løsning i min båt. Batteriene som har stått i båten noen år med gammel løsning er på sitt 3. år nå og de er i overraskende god form tross "misbruket" de har vært utsatt for, men med de strømbehov man har i en båt i dag så er det rett og slett ikke nok med å bare hente ut 12V fra det ene batteriet. Egen bank må til! Har noen av dere anbefalinger på DC-DC ladere til dette bruket? De du linke til Bergstad er vel rene konvertere? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 (redigert) JohnC skrev On 17.11.2014 at 11.33: Takk for respons folkens. Har noen av dere anbefalinger på DC-DC ladere til dette bruket? De du linke til Bergstad er vel rene konvertere? Utskrift fra siden til Farco: Muligens markedets største utvalg. Både isolerte og uisolerte modeller tilgjengelig. Bruk av elektrisk utstyr i biler og båter er stadig økende. Fordi det meste av lavspennings utstyr, slik som navigasjons- og radioutstyr, mobiltelefon og bilstereo systemer er beregnet for 12 Volt, leverer Victron Energy DC/DC konvertere som leverer stabil 12 Volt strøm fra et 24 Volt system. Orion 24/12-20, 24/12-30 och 24/12-60 kan også brukes som en 12 Volt batterilader. Orion 12/27, 6-12 kan brukes som en 24 Volt batterilader. Utspenningen på denne modellen kan justeres med et potensiometer. I tillegg til 24/12 og 12/24 konvertere finnes et stort utvalg av andre modelle Du kan jo sende Joerg Becker en IM som også skrev inn på siden.. Redigert 17.November.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
Joerg Becker Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Selvfølgelig kan konvertere brukes som lader, utgangsspenningen må være høyere enn hvilespenningen og vips lades batteriene.Og konvertere fra Victron er veldig gode.Ellers kan man bruke denne kilden for å støtte primær-batteriene for så å ordne toppladingen med landstrømladeren etter hvert.Men konvertere har ikke noe automatikk. Derfor må man enten følge med i timene, eller justere ladespenningen lav nok at det ikke blir noe overlading, som gjør at det er lite effektiv i forhold til en flertrinns-automatiklader.Sterling tilbyr en rekke forskjellige bb-ladere, åpne og lokkete, til like og ulike spenninger.Balmar tilbyr også en.Og for å tipse om enda en mulighet:det finnes t.o.m. 230V-ladere som kan arbeide med DC-inngangsspenning hvis denne spenningen bare er høy nok. (flest >90V)Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BOBO II Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Jeg bruker også en 12v lader i tillegg ved landstrøm for og toppe 12v banken samt når jeg kjører generator i uthavn. min DC-DC ligger på 13.6 float men kan justeres opp til 14.6 v hvis jeg ønsker dette når jeg ligger i uthavn. Ved lading med 220v slår jeg av Victron konvertern. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
finnarne Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Hva med å bruke en 12 volt MPPT-kontroller som egentlig er beregnet på solcelle ? Sammen med rele kobler ut når motor ikke går ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.