thomas73 Startet 18.November.2014 Link til dette innlegget Startet 18.November.2014 Hei hei Båtfolk?⚓️ Dessverre er den ene frontruta på båten i plast. Den har blitt grå og er ikke bra for god sikt! Jeg skal nå i vinter skifte den og få lagd hull til skikkelig viskere. Bare for å være sikker, er det herdet glass som gjelder? Vet det er tatt opp flere ganger her på forumet..... Mvh Thomas:-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Ja, jeg tror nokså bestemt det er herdet glass som gjelder. Dét burde kanskje legges inn i båtwiki-artikkelen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 (redigert) Da prøvemonterer du viskeren på den gamle frontruta og leverer den til en Glasmester. og får en ny i herdet glass med hull. 'Et par tre anbud er ikke dumt. Skal en bruke visker er det bare herdetglass som holder. Redigert 18.November.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
thomas73 Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Takk takk karer!!!!!!!!:-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 H-glass fikser dette til en ok pris, de ligger i Holmestrand. Regner med at du fortsatt ligger i havna her? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Så bra:-) Det gjør jeg Per Chr. Da slipper jeg å dra det med meg helt hjem......! Takk for tipset:-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 De kommer ned til båten og skifter, hvis det trengs. De gjorde det hos meg ihvertfall når jeg byttet en rute, jeg brukte dog laminert glass Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 (redigert) Høres lettvint ut:-) Hva betalte du for dette? Redigert 19.November.2014 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Mener det var rundt 1000 lappen, de skiftet da også gummilista rundt. Jeg har den gamle typen gummilist som vindu sitter i Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 OK. Det var da rimelig!!! Denne sitter i aluminiumlister med skruer på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Det var ikke så værst syns jeg heller, fryktet det var dyrere. Laminert glass gjør de selv der oppe, men skal det herdes så sender de til Tønsberg hvis jeg ikke husker feil. H-glass ligger ved Bilextra, hvis du vet hvor det er? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Takk! Vet godt hvor det ligger:-) Har vært flere ganger på Bilextra. De er de eneste jeg vet om med ok priser på syrefast og annet "båtting"! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Laminert er best etter min mening, så henger alt der det skal, om den en gang skulle knuse el. sprekke. Som en vanlig frontrute i bil. Med herdet glass, vil alt bli små smuler i et poff om du skulle skade den! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 OK! Tar med meg den i "tenkeboxen"! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 OK! Tar med meg den i "tenkeboxen"! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Laminert er best etter min mening, så henger alt der det skal, om den en gang skulle knuse el. sprekke. Som en vanlig frontrute i bil. Med herdet glass, vil alt bli små smuler i et poff om du skulle skade den! Det er en vurderingssak. En herdet rute tåler mye mer før det sier poff, så sånn sett er herdet bedre. Tidligere var herdet vanlig i frontruter også i bil, nå brukes vel bare laminert. Sideruter og bakruter er imidlertid fortsatt herdet. En viss fare for delaminering rundt viskerhullet finnes også. Jeg personlig ville gått for herdet, for styrkens del. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Tja, jeg valgte laminert fordi det var rimligst, men de gamle rutene holder de selv om det er helt vanlig glass, jeg måtte bytte da jeg klarte og knuse ruta sjøl. Tror nok alle de gamle rutene er fra 1977, så det holder nok med det gode gamle også Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Det holder sikkert. Men herdet glass er 6 ganger sterkere enn laminert, og det kan være verdt å tenke på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Man bør vel også gi en vurdering ut fra fartsområdet til båten. For Bastard spiller det ingen rolle. For en havgående seiler vil det gjøre det. Hvis frontrutene i dekksalongen til Hulda eksempelvis skulle bli truffet av en skarp gjenstand, vil jeg heller ha en sprekk i ruta enn at en rute skal bli grå og ramle inn i båten. Eksempelvis om man skulle glippe spinnakerbommen i dårlig vær og den slår inn i ruten. Det ville kunne etterlate seg et høl på 40x40 cm. Også en av grunnene til at rutene i Hulda er av plast. Men når de skal skiftes vil det nok bli laminert glass. Uten vinduspusser. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Heihei? Har nå endelig fått ut fingern å tatt ut den gamle plastplata(som har fungert som rute). H-vindu i H.strand kan lage ruta. De var nede i båten å så på den. Men, ville ikke sette den inn for meg. Tenkte da å få tilbud fra flere når jeg allikevel må sette den inn selv. Er ikke sikker på tykkelsen av glasset. Noen som vet? Tips om billigste leverandør? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 21.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Noen som kan hjelpe her? ? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Mål tykkelsen på karmen. Trekk så ifra litt for tykkelsen på lister eller skal du bruke rutelim ved montering? Pass også på at ruta har litt å gå på i lengde og høyde retning. Eller så vil den sprekke fort. Angående herdet glass vs laminat, så jeg at noen hadde brukt front rute til bil som eksempel. Bil front ruter er herdet og laminert. Side / bak ruter er herdet. Grunnen til at det skal være herdet rute i bil er at det ikke skal bli noen store glasskår ved kolisjon. Da dette gir betydelig styggere skader. Lamineringen i frontruta skal beskytte mot at ting skal penetrere ruta. Men desverre så koster herdet laminat ruter skåret etter mål en liten formue. Om du må velge enten eller så er det bruken av båten og størrelsen på vinduet som betyr mest for hva du bør velge. Store vinduer som skal tåle mye belastning så ville jeg ha valgt laminat. Små vinduer så hadde jeg valgt herdet. Selv så har jeg herdet glass på snekka mi. Mens jeg har herdet laminat på cabincruiseren. Kostet ca 7000kr pr rute for herdet laminat. (Buet rute). Fikk ca pris på rute fra forsikrings takst mannen ved forlis for 1,5 år siden. Som han sa, hadde rutene gått, så hadde båten vært vrak. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Kom plutselig til å tenke på at det finnes også sikkerhetsfilm som du kan montere på herdet glass for å oppnå ekstra beskyttelse. Vi moterte dette på biler som hadde behov for ekstra beskyttelse for noen år tilbake mens jeg jobbet i bil bransjen. (Har desverre ikke lov til å si hvilke firma / biler dette gjelder). Dette er ikke lov til å montere på bil uten spesiell tilatelse, (Gjør det vanskeligere for rednings manskap å få deg ut av bil ved kolisjon). men ingen regler mot det på båt. Legger ved linker: 3M sikkerhetsfilm: http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/EU-SafetySecurityProtection/Home/Features/Feature1/ MIL SEC sikkerhetsfilm: http://milsec.no/tjenester-produkter/i-fasaden/?gclid=Cj0KEQiA56_FBRDYpqGa2p_e1MgBEiQAVEZ6-2sAAJ-mnxbnxhmkoaCWzsiZJylXxUB1tLbjA3xUv5oaAjIv8P8HAQ 3M sin er grei å legge, og du får / fikk kjøpt den som privat kunde. MIL SEC tror jeg du kun får kjøpt som bedrift. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 22.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Tak for svar?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.