Jump to content

Brukket messing t-stykke i blokka...


Far Out

Recommended Posts

Jeg har skrudd inn et Biltema messing t-stykke for 1/8" rørgjenger i blokka på min Perkins 4.108 for å kunne ha både oljetrykkinstrument og alarm (to separate givere). For noen dager siden var jeg så uheldig (for å si det mildt) å trekke til den nye giveren så mye at jeg brakk messing t-stykket der det går inn i motoren ("flush").

 

Ja ja tenkte jeg. Jeg skrur det ut med en Biltema ekstraktor. Men dengang ei. Jeg har nå skrudd så mye jeg klarer med en stor skiftenøkkel på ekstraktoren mens jeg står på hodet ned i et trangt maskinrom. Før jeg skrudde i ekstraktoren målte jeg hvor langt jeg kunne skru den inn, og kappet tuppen av en for at den ikke skulle støte i "veggen" bak.

 

Jeg har sprayet med "krypolje".

 

Hva nå? Jeg lurer på om jeg må bruke varmeutvidelse, dvs. kjøre motoren (med ekstraktoren som "propp") til den blir varm, og deretter kjøle ned ekstraktoren og dermed messingstussen f.eks. med isbiter eller kaldt vann, slik at dette kan hjelpe med å få løsnet messingstussen som sitter fast.

 

Er dette løsningen? (Vil messingstussen eller blokka utvide seg mest ved oppvarming?)

 

Siden det er klønete å arbeide opp ned kunne det også vært hendig med en solid forlenger som gikk utenpå firkantavslutningen av ekstraktoren (ca 7mm*7mm). Vanlige forlengere til små skraller passer, men når jeg bruker skiftenøkkelen på forlengeren blir firkantavslutningen på forlengeren deformert. Noen idéer til forlenger?

 

Alle gode forslag mottas med takk.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Sorry men det er nok messingen som har størst utvidelseskoefisient.

støpejern 7...12*10-6

messing 18,7 *10-6 (rød messing)

 

Men du kan jo kjøle messingen med kjølespray. Men kan du klare å få opp temperaturen til en 50 - 60 grader så kan det jo hende. Det er lov å ha litt flaks av og til.

Link to post
Share on other sites

Først går du på apoteket og kjøper deg en is spray.. Husker du før idrettsfolk brukte slik på skader osv.

Du gjør som du selv sier.. Kjør motor god og varm.. Spray ca 5 sekunder på messingen med sprayen.. Ikke for mye da.. Så må du vere kjapp å begynne å skru. Funket for meg flere ganger med faste bolter..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Her ligger du nokså tynt an. Det grisepikken gjør, er å ekspandere messingen inn i gjengene på blokka. Disse gjengen er gjerne nokså ruglete, slik at messingen får godt feste. Ikke trekk for hardt på grisepikken, den er herdet og kan brekke for et godt ord. Da står de der med en herdet jernbit som er umulig å bore ut.

 

Slik jeg forstår er det vanskelig å komme til. Den sikreste metoden er imidlertid å drille ut så mye som mulig av messingen og deretter gjenge opp gjengene i blokka. Man må starte med tapp 1 og avslutte med en finere.

 

Du skal ha veldig flaks for å få ut biten. Et annet alternativ er å kakke forsiktig med kryssmeisel og hammer for på den måten å prøve å få biten til å røre på seg. Jeg tviler imidlertid på at det vil funke. Selv bruker jeg kun fittings av jern på motoren, av samme gode grunn som du nå beklageligvis har fått erfare.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill.

 

1. Hvis jeg varmer motoren og kjøler ekstraktoren og dermed messingen; har jeg da noe problem med at ekstraktoren blir (mer) sprø av kjølingen?

 

2. Hvis jeg må bore ut messingen og gjenge opp på nytt; hva heter gjengetappen som skal brukes for 1/8" rørgjenger (sannsynligvis nettopp det) og hva betyr "tapp 1" - og "finere" (vil de gjengene man lager treffe de gamle gjengene slik at bare messingen forsvinner?)

 

3. Hva er en kryssmeisel - vil det være omtrent som å slå inn et stjerneskrujern?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Denne rørbiten kan du prøve å ta ut med en tapp som er trekantet i formen. Den må være skarp i kantene og konisk. Håper du skjønner hva jeg mener. Grisepikkene er runde og funker kun når boltresten sitter løst i gjengene. Dette verktøyet kan du lage selv av f.eks. en dorr. En dorr er som regel konisk i enden og den er lettest å få til. Verktøyet må tilpasses slik at det ikke "bunner" i hullet. Dunk forsiktig i doren med en liten hammer slik at den lager noen merker i messinghylsa.Bruk en skiftnøkkel eller låsetang til å dreie verktøyet med.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill.

 

1. Hvis jeg varmer motoren og kjøler ekstraktoren og dermed messingen; har jeg da noe problem med at ekstraktoren blir (mer) sprø av kjølingen?

 

2. Hvis jeg må bore ut messingen og gjenge opp på nytt; hva heter gjengetappen som skal brukes for 1/8" rørgjenger (sannsynligvis nettopp det) og hva betyr "tapp 1" - og "finere"  (vil de gjengene man lager treffe de gamle gjengene slik at bare messingen forsvinner?)

 

3. Hva er en kryssmeisel - vil det være omtrent som å slå inn et stjerneskrujern?

1. Du får en faseovergang ved 10 kuldegrader. Den energien som motoren represeneterer er mye høyere enn den kalde ekstraktoren. Det vil ikke gi noen positiv effekt.

 

2. Det beste er å gå til en maskinforretning der man har peiling på hva man driver med. Det man ofte vil oppleve ved slike utboringsoperasjoner, er at biten løsner når veggene i messingen har blitt tilstrekkelig redusert. Som oftest kan man bare pirke ut messingen og bruke tappen for opprensking. Gjengtapper kommer i tre "grader" pr. dimensjon. Det har noe med at det er vanskelig å lage perfekte gjenger fra schratch med en tapp. Tapp 1 er mer konisk og entrer lettere. Ellers så er rensonementet ditt greit nok.

 

3. Kryssmeisel har i bunn og grunn mye smalere skjær som gjør den bedre egnet for dette formålet.

 

Les det XD3P skriver, slett ikke dumt. Jeg gjorde det samme en gang. Det var en messingventil som hadde brukket i felgen til hjulet på en anleggsmaskin. Jeg modifiserte litt på en kryssmeisel med vinkelsliper, banket den forsiktig inn og skrudde ut messingbiten. Dette var også et skikkelig krisetilfelle. På denne maskinen er felgen en integrert del av navet, som igjen er en del av et planetgear. Det ville vært svæt kostbart å måtte bytte felgen.

Link to post
Share on other sites

Worst case så må du vel borre opp med større bor, gjenge opp og sette i en "reducer" av noe slag. Tess har tonnevis av sånt, og Würth har gjengesaker av alle slag.

 

Du får trolig endel metallspon inn i blokka, så 2-4 oljeskift med tilhørende filterbytte, hadde trolig også vært bra etterpå.

 

Gå heller den tunge veien og gjør dette, enn å satse på at "grispikken" holder. For som flere er inne på, knekker du den; er 101-ute..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Få ut grisepikken snarest! Jeg forsøkte det samme en gang, det resulterte i at pluggen ekspanderte og blokka sprakk!! Ikke særlig gøy... Ellers så selges det slike firkantede tapper som slås inn som et alternativ til grisepikken. Tror dette er et mye bedre alternativ. Denne har svært skarpe kanter og skjærer seg inn i godset, slik at du ikke trenger å slå den så hardt inn før du skrur..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En sikrere metode er å ta en liten firkantfil og file ut en firkant inne i messingbiten og stikke inni et firkantverktøy som tilpasses hullet. Filer man nesten gjennom til gjengene skal det sitte veldig fast om man ikke skal få ut biten. Det kreves noe håndlag med fil, men funker alltid. Grisepikker og annet som sprenger ut er ikke alltid like vellykket.

 

Filsponen fjernes ved å kjøre motoren litt på starteren slik at oljen vasker ut sponen. Stopperen skal selvsagt være aktivert.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange innspill. Jeg har også snakket med Eriksen på Universal Diesel, som sier at oljen først går gjennom filteret og deretter pumpen før den kommer til der hvor trykkgiveren står. Spon inn i det hullet vil derfor gå der hvor oljen skal smøre. Det er derfor en viss fare for at motoren vil skjære seg.

 

Jeg skal i alle fall slutte å bruke skru-ekstraktoren og kjøpe firkant ekstraktor i stedet.

 

Jeg synes TMe's forslag om å file ut et firkantet spor i messingstussen virker fornuftig, men da har jeg altså et spon-problem. TMe foreslår å kjøre motoren på starteren for å pumpe olje ut av hullet i blokka, men hvor sikker er man da på at sponene kommer ut av hullet og ikke går lenger "inn i motoren"? Eller innebærer TMe's forslag at man skal pumpe sponene gjennom motoren og ned i bunnpannen og helst inn i filteret? Hvor lenge må motoren kjøres på starteren for å oppnå dette? Har noen (TMe?) gjort dette?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Spon inn i det hullet vil derfor gå der hvor oljen skal smøre.

Det skjønner jeg ikke hvordan Eriksen kan si. Siden uttaket er for en trykkgiver sier det seg selv at oljen vil sprute ut, ikke bli sugd inn... :smiley:

 

Ellers så har også Biltema kjølespray, sannsynligvis til en brøkdel av prisen andre steder.

 

Selv har jeg aldri hatt noen suksess med bruk av konisk ekstraktor på bolter under 10mm.

I beste fall får man den ikke ut, i verste fall brekker ekstraktoren... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Oljetrykksgiveren sitter i enden av systemet og oljen spruter ut. Du er safe med hensyn til spon. Grav likevel ut det meste med ei treflis el. spyl etter med CRC el. tilsv. og tørne motoren litt med starteren og de siste rester vil komme ut.

 

Her Eriksen har nok snakket om noe annet han. Oljens gang er fra bunnpanne via pumpe til filter og videre til smørepunktene. Trykkgiveren står alltid etter smørepunktene.

Link to post
Share on other sites

Om du kommer til og har tilgang på strøm, bruk støvsuger. Legg slangen så nær hullet du kan mens du filer eller borrer. Mengden spon som kan forsvinne inn i motoren vil i hvert fall bli kraftig redusert.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Far Out!

 

jag tänker bare litt högt :lol:

 

jag er inne på Jens_P linje, skulle man inte kunna lägga på ett luft-övertryck inne motor, dvs

öppna ngn annan ingang, stoppa in ett rör/slang med passe tryck så att det hela tiden blåser

ut ur det hålet du arbetar med, og drar du firkantfilen hela tiden utåt när du gör dina spor...

så borde man minimera spånen inne i motorn..........

 

nu er jag seglare o ingen motorgubbe, så det var bare litt högtänkande från min sida.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  stoppa in ett rör/slang med passe tryck så att det hela tiden blåser

ut ur det hålet du arbetar med, og drar du firkantfilen hela tiden utåt när du gör dina spor...

så borde man minimera spånen inne i motorn..........

Nå har det kommet innmari mange bra forslag her. Bare henger meg på her, passe utluft/trykk kunne jo være ut-luften fra en støvsuger. Gamle Elektorlux/Volta hadde slik utgang. Pass på at trykket ikke blir for høyt. Bunnpannen, der trykket før eller senere vil havne, tåler ikke trykk i flere-bar-klassen. Det dårligste alternativet er grisepikken.

 

Til Gunga: Hvordan går det med badeplatformen "min". Det begynner å bli varmt i vannet, og behovet er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Til Gunga: Hvordan går det med badeplatformen "min". Det begynner å bli varmt i vannet, og behovet er tilstede.

<{POST_SNAPBACK}>

Her nere er det fortfarande svinkallt i vattnet..................

men ni er ju ett 'tåligare' släkte som er vana att bade i fjellbekker!

 

 

jag får upp på garagetaket o tatt några bilder....... bilder kommer inom ett par dager! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da er det tid for å skaffe firkant-ekstraktor og firkant-fil.

 

Jeg fant ikke noen slik ekstraktor i Biltema- og Claes Ohlsson katalogene på Internet (har ikke papirkatalogen på jobb). Er det noen som vet hvor i Oslo man får tak i slikt?

Sist jeg sjekket kostet et sett litt over 2000,- Da snakker vi "ordentlig" kvalitet på "ordentlig" maskinforetning og ikke Biltema etc.

 

Bacho/sandvik har blant annet hatt slike i mange år. Uansett pris kan jeg ikke få meg til å forstå hvorfor grisepikker er så flittig brukt. Det ender jo ofte med problemer som de vi ser her......

 

Etter mange år med MC-motor av aluminium VET jeg hva jeg snakker om av skrue og ekstraktor trøbbel

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpe et sett med firkantede ekstraktorer hos Zachariassen på Grünerløkka i Oslo til 250 kroner. Disse er av en betraktelig bedre materialkvalitet enn de billige Biltema grisepikkene. Skrudde ut den runde grisepikken og banket inn den firkantede. Jeg var nok litt for forsiktig med bankingen de første gangene, men så grep den fatt og dro messingen rundt (jippi). Det ble litt spon da den glapp et par ganger, men jeg tror ikke det ble trykket inn i hullet. Brukte støvsuger flere ganger underveis til å suge ut løse spon. Tørket også spon av firkantekstraktoren underveis. Kjørte til slutt motoren på starteren slik at oljen rant ut av hullet i blokka (ikke noe sprut, men jeg kjørte ut endel olje, så jeg fikk litt tørkearbeid etterpå).

 

Nå skal jeg til Universal Diesel og kjøpe et bedre T-stykke enn Biltema sitt (70+ kroner i stedet for 40 kroner)...

 

Tusen takk for alle de gode rådene dere har gitt og som ga et godt resultat.

 

Far Out

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...