hakonrk Startet 18.November.2014 Link til dette innlegget Startet 18.November.2014 (redigert) Har en liten påhenger på 3.5 hk, og ser at mange anbefaler å helle et par teskjeer olje i sylinderen før motoren settes bort for vinteren. Har ikke funnet noen forklaring på hvorfor dette gjøres, men jeg antar det er for å forebygge rust? I så fall er det vel ikke nødvendig å gjøre dette når motoren lagres i en oppvarmet kjeller? Redigert 18.November.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gimso. Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Er jo for å smøre veiva og andre deler da. Jeg løsner pluggene litt og drar i snora i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Hei, Kjøp heller en sprayboks fogging oil/konservering Denne sprayer du i innsuget slik at motoren kveler seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Biltema har en motorkonserveringsspray til en OK pris. Brukte denne selv i år og synes den virker grei. Den skummer seg opp når den kommer ut av sprayrøret og det virker som den kryper en del. Den største fordelen synes jeg er mindre søl i steden for å helle totaktsolje inn plugghullene (det blir alltid søl og så må man finne den der trakta da, den pleier av en eller annen grunn å forsvinne i løpet av sommeren). Med sprayen bare sprayet jeg inn plugghullene og lett over utsatte områder under motordekselet. Trakk så i snora noen ganger for å fordele olja skikkelig. Renslig og greit Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 (redigert) Takk for tips, antar denne Biltema-sprayen kan brukes på alle bensinmotorer? Gressklipper, motorsag, osv? Redigert 18.November.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Ja, det kan den Bensinmotorer har lettere for å sette seg enn diesel. Gressklipperen som ofte står ute eller i garasjen har godt av en slik sprut før vinteren Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Flott, da gir jeg gressklipperen samme behandling som påhengeren. Det begynner å bli et par måneder siden jeg sist startet noen av dem, så jeg får være flinkere neste år. :) Forresten, en annen ting jeg ikke har gjort på noen av motorene jeg vedlikeholder selv er å skifte olje på høsten. Vet at dette har vært diskutert mange ganger her på forumet, og folk har forskjellige meninger om det. Jeg har lest gjennom serviceinstruksjonene fra produsentene, og for alle motorene mine anbefales årlig oljeskift, men ingen sier noe om at det bør gjøres før motoren settes bort for lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Det har noe med syrer og avfallstoffer i brukt olje å gjøre. Står litt om det på forumet hvis du søker. Jeg tror det er et større problem på dieselmotor Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 (redigert) For lagring i noen måneder så er dette ikke nødvendig.. Selv har jeg aldri gjort noen ting, og motorsagen har stått i inntil 4-5 år og er like blank og fin i sylindre.. Det viktigste er at motoren er tett, for vann og smuss Kjøpte 6 stykker BMW motorsykkel som hadde stått i 20-25år uten noen konservering... rengjøring av forgasser, oljeskift og nytt batteri og dekk.. Tut og kjør Redigert 18.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hakonrk Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Det har noe med syrer og avfallstoffer i brukt olje å gjøre. Står litt om det på forumet hvis du søker. Jeg tror det er et større problem på dieselmotor Ja, jeg leste også det, men de gjør ikke noe stort poeng ut av det i manualen, selv ikke på dieselmotoren. Står bare at den bør skiftes hver sesong. Spiller nok ikke så stor rolle i mitt tilfelle uansett, jeg har seilbåt og motoren går sjelden mer enn 40-50 timer per sesong, og turtallet er aldri høyere enn 2000 RPM. For lagring i noen måneder så er dette ikke nødvendig.. Selv har jeg aldri gjort noen ting, og motorsagen har stått i inntil 4-5 år og er like blank og fin i sylindre.. Det viktigste er at motoren er tett, for vann og smuss Kjøpte 6 stykker BMW motorsykkel som hadde stått i 20-25år uten noen konservering... rengjøring av forgasser, oljeskift og nytt batteri og dekk.. Tut og kjør Ja, jeg har mistenkt at det er ganske gode marginer her, men jeg prøver likevel å forholde meg til produsentens anbefalinger. Skulle jeg glemme noe et år, så satser jeg på at jeg har en del å gå på. :) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Jeg ville uansett ha skjekket olja på gearhuset nå. Er det vann der har du en hel vinter på deg til å få fikset problemet. På våren når alle skal ha gjort alt så er det kanskje ikke hjelp å få innen rimelighetens tid. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Jeg har sett på oljen i motoren med peilepinnen, og den ser ut som ny, like klar som ny olje. Men med gearhuset mener du kanskje seildrevet? Vil jeg lett se om det er vann der, bare ved å bruke peilepinnen (grå olje?) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Jeg mente påhengeren, like viktig om ikke viktigere på seildrevet.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 og bytt bensinfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Jeg mente påhengeren, like viktig om ikke viktigere på seildrevet.... :-) På påhengeren er det et lite vindu til oljetanken (i stedet for peilepinne). Oljen ser helt klar ut der. Skal ta en kikk på seildrevoljen etterpå, den har jeg glemt å sjekke. og bytt bensinfilteret. Påhengeren ble kjøpt i sommer, og har bare gått 3-4 timer så langt. Bruker alkylatbensin. Vil du fremdeles anbefale å skifte bensinfilter i år? Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Har hatt en påhengs stående i en løe i 5år uten å bruke den, startet og virket ferfekt etter lagring. Det var en YAMAHA da. Så lenge den står innendørs og tørt er det ikke nødvendig men olje for bare 1 år! Absolutt fornuftig å sette den varmt og tørt, kanskje i en bod inne i huset istedenfor garasjen, da tar du godt vare på den da den får tørr luft. Ellers bør du finne fabrikk manualen, der står alle smørepunktene oppgitt, så gi disse en dash før du bruker den! Er en hel del punkter... Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Tenkte å ta en tur til Biltema for å kjøpe det jeg mangler av smørefett og girolje: Manualen anbefaler Mercury Quicksilver Extreme Grease til å smøre bevegelige deler. Dette tilsvarer vel Biltemas "Marine Grease"? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Marinfett-30548/ Til girolje anbefales Mercury Gear Lube SAE 80W-90. Her vil jeg tro Biltemas "EP SAE-90" girolje vil funke like bra: http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36318/ Det er både billigere og lettere for meg å kjøpe disse tingene på Biltema, så jeg håper det funker like bra som merkevarene. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Oljen og smøremidler er idag av så god kvalitet at det ikke er kritisk i det hele tatt! Jeg kjøper det jeg kan på Biltema dersom de har det vel å merke, det er mitt førstevalg... Giroljen kan du jo sjekke før du skifter den, det viktigste er at det er olje på. En påhengs blir jo ofte ikke brukt mange timene om sommeren. Det viktigste er jo faktisk at du smører da før sesongen, så det blir nok alle tiders. Det er en god ide av deg å gjøre dette om vinteren, så er motoren tipp topp klar og du kan nye den korte sommeren vi har i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Det er mange meninger om så mangt. Et av de store firmaene som har vinterlagring på et par hundre båter på Sørlandet, de spruter ikke olje i sylinderene på firetaktere. Kjører kun motoren god og varm i ferskvann. Nye motorer leveres med innkjørings-/mineral-olje. Dette for å lette, få bedre tetting av stempelringer, og annet. Hvis motoren er kunn godt 3-4 timer så er ikke din motor innkjørt. Hvis det ikke er tegn til vann i oljen. La den stå. At gear oljen er ødelagt etter 3-4 timer ville vært rart. Normal intervall er tre år. Men du kan jo ha fått sene i tettningene og vann i drevet. Så du kan løsne litt på dreneringskruen, se på første dråpe. Er den fin(ikke hvit) skru igjen skruen. Samme med bensinfilter. La stå. Litt WD40 på ting som du kan ruste er alltid fint. Så sett den i en bod. Slapp av, så er jeg ganske overbevist at den kan brukes neste år å. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Da jeg kjøpte motoren fikk jeg beskjed fra forhandler om å utføre første oljeskift etter 5-10 timer, siden motoren ikke er innkjørt. Det var visstnok en mulighet for å få metallspon i innkjøringsoljen, og derfor skal første oljeskift utføres tidligere enn normalt. Kanskje best å kjøre et par timer til på innkjøringsoljen neste år, og skifte da? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 høres ut som du kan kjøpe pils for pengene og vente med vedlikeholdet til neste høst den er gått såpass lite Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.