VirtualMe Startet 18.November.2014 Link til dette innlegget Startet 18.November.2014 Har nå googlet meg rundt halve kloden et par dager etter hvordan man kan oppgradere en Raymarine Smartpilot S3 med en bedre "rategyro" for mer stabilt kurshold, spesielt ved med/side-sjø. Har allerde oppgradert autopiloten fra S3 til "S3G" med intern gyro i boksen, men er ikke helt imponert over resultatet. Et par dårlige opplevelser i mye vind, samt et inntrykk av at båten stadig holder "feil" kurs, har fått meg til å studere mulighetene for å koble inn et "gyrokompass" av litt høyere kvalitet enn det Raymarine sitt fluxgate kompass representerer, også da hjulpet av denne ettermonterte gyro-modulen i kurscomputeren. Satellitt kompass er uaktuelt grunnet pris, så da er det vel i grunn Airmar H2183 (og de avartene av dette som finnes), Maretron SSC200 (og dens avarter), KVH 1000 serien og et par andre tilsvarende "solid state / elektroniske" kompasser som er aktuelt med innebygget gyro ++. Blant annet denne artikkelen ga også mye god input (les alle kommentarene under også, mye snacks der); http://www.panbo.com/archives/2009/02/airmar_h2183_compass_best_in_class.html Inntrykket mitt er at fluxgate kompasset er analogt, og dermed kan ikke denne inngangen brukes for andre mer avanserte elektroniske kompass. Ergo må NMEA 0183 inngangen benyttes. Leste forøvrig også i den sammenheng en glitrende oppskrift på hvordan man konfigurerer om H2183 for TrueHeading (HDT) i tillegg til HDG signalet, som eventuelt andre kanskje kan dra nytte av; www.annoyingdesigns.com/airmar/Airmar.pdf Så til spørsmålene; Vil det rett ut av esken (selvsagt etter kalibrering) fungere slik at autopiloten automatisk plukker opp heading (HDG) signalet fra NMEA porten og benytter dette istedenfor fluxgate kompasset? Og spørsmål 2; Bør jeg koble fra igjen gyroen jeg satte inn i Smartpiloten, og i så fall, vil den skjønne at det er gyro i den eksterne Heading sensoren, og godta dette for autokalibrering etc, eller skal jeg la den stå? Noen som har gjort dette med sin Raymarine autopilot (vet det er mange som har det koblet mot kartplotter for sync av radar overlay, men det er ikke hovedformålet mitt)? Eventuelt med bruk av satellitt kompass. Takker for all input :) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Svar til dine spørsmål: 1) Ja. S1/S2/S3 plukker opp HDG-setningen fra H2183 FORUTSATT at du har koblet fra det originale Raymarine-fluxgatekompasset, som er tilkoblet porten "fluxgate". H2183 kobler du til "NMEA IN". Står det gamle fluxgatekompasset fortsatt tilkoblet, vil dette overstyre HDG-input fra porten "NMEA IN". 2) La den stå. (2) ovenfor sikrer at du opprettholder en rimelig grei heading-indikasjon ved midlertidig, kortvarig bortfall av HDG-data. Slikt kan jo skje. (Kan fint testes ved å fore autopilot med HDG en liten stund, for deretter å koble fra. Følg med i displayet - heading oppdateres fortsatt med rimelig fornuftige verdier - men vil nødvendigvis bli mer og mer unøyaktig). Legger til at jeg er rimelig godt fornøyd med Airmar H2183. Det ble i hvert fall ikke noe dårligere resultat enn med det gamle Raymarine-fluxgatekompasset (2005-ish) som satt der fra før. Fordelen nå er at jeg i tillegg henter ut HDT og ROT, for bruk med AIS. I likhet med deg vurderte jeg det dithen at jeg ikke kunne forsvare investeringen i et satelittkompass til de bruks- og fartsområder jeg har (legger til at samtlige av de satelittkompass jeg har hatt med å gjøre, har fungert utmerket - i det store og hele - men har medført noe j***** med alt annet enn intuitiv feilsøking når ting plutselig og uten åpenbar årsak har fått hikke). Lykke til! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Ang. (2): nei, S3 skjønner ikke at de står en gyro i H2183 eller annet. S3 baserer seg kun på de heading-data den mottar fra ekstern kilde. I og med at H2183 allerede har gyro innebygget, vil disse dataene være mer korrekte enn "rene" kompassdata som fra det opprinnelige Raymarine fluxgate-kompasset. Jeg benytter selv H2183 sammen med en S1G, og det fungerer utmerket. Helt utmerket. Ingen vingling på kursen, ei heller på rene nord-/sør-kurser. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
VirtualMe Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Svar til dine spørsmål: 1) Ja. S1/S2/S3 plukker opp HDG-setningen fra H2183 FORUTSATT at du har koblet fra det originale Raymarine-fluxgatekompasset, som er tilkoblet porten "fluxgate". H2183 kobler du til "NMEA IN". Står det gamle fluxgatekompasset fortsatt tilkoblet, vil dette overstyre HDG-input fra porten "NMEA IN". 2) La den stå. (2) ovenfor sikrer at du opprettholder en rimelig grei heading-indikasjon ved midlertidig, kortvarig bortfall av HDG-data. Slikt kan jo skje. (Kan fint testes ved å fore autopilot med HDG en liten stund, for deretter å koble fra. Følg med i displayet - heading oppdateres fortsatt med rimelig fornuftige verdier - men vil nødvendigvis bli mer og mer unøyaktig). Legger til at jeg er rimelig godt fornøyd med Airmar H2183. Det ble i hvert fall ikke noe dårligere resultat enn med det gamle Raymarine-fluxgatekompasset (2005-ish) som satt der fra før. Fordelen nå er at jeg i tillegg henter ut HDT og ROT, for bruk med AIS. I likhet med deg vurderte jeg det dithen at jeg ikke kunne forsvare investeringen i et satelittkompass til de bruks- og fartsområder jeg har (legger til at samtlige av de satelittkompass jeg har hatt med å gjøre, har fungert utmerket - i det store og hele - men har medført noe j***** med alt annet enn intuitiv feilsøking når ting plutselig og uten åpenbar årsak har fått hikke). Lykke til! Tusen takk for meget gode tilbakemeldinger torkelmj! Basert på den ene artikkelen jeg linket til, tenkte jeg koble NMEA2000 siden på Seatalk nettet i båten slik at GPS kurs kommer inn den veien, og 0183 porten da vil sende HDT. Vet du om autopiloten vil kunne dra nytte av HDT fremfor HDG, eller er det bare kartplotteren som vil kunne bruke dette (er vel uansett bra for enda mer nøyaktig radar overlay)? Fantastisk med slik ekspertise her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 S1/S2/S3 vil kun nyttegjøre seg av HDG. I følge manualen vil HDG/HDM/HDT alle godtas, men da jeg forsøkte dette i sommer, fikk jeg kun ønskede resultater med HDG-setningen. HDM/HDT ble glatt ignorert. På http://www.raymarine.no/view/?id=5362 finner du de relevante manualene. HDT eller HDG har ingen betydning for kartplotterens radar-overlay, forutsatt at denne har tilgang på relevante GPS-data. Da vil den selv kunne beregne HDT basert på HDG-input og egne data om misvisning. Radar overlay blir identisk uansett og riktig selv når båten ligger i ro (eller driver sideveis/bakker), noe som ikke er tilfellet når orienteringen av radarbildet baseres på GPS/COG. Jeg har ikke helt klart for meg hvilke komponenter du vil koble sammen (eller hvordan), men jeg vil anbefale deg å gå over de relevante manualene - og sjekke hva som godtas som INNDATA og hvilke UTDATA som gis av (alle) enhetene. Deretter tar du deg en tur til Raymarine Technical Forum på http://raymarine.ning.com/forum (registrering kreves, og da er det en god ide å indikere at du bedriver ditt båtliv i USA - ellers holders døra stengt) og stiller spørsmålene der, med referanse til eksakt utstyrsnavn og -modell du planlegger å koble sammen og hva du ønsker å oppnå. De er gode til å svare sluttbrukerne i det forumet. Erfaringen med Raymarine og NMEA0183/SeaTalk/SeaTalkng/RayNet er at det er enkelte "ifs and buts" - men at det stort sett fungerer greit, og at hjelpen er nær i deres utmerkede (amerikanske) supportforum. Ellers har de vel også et telefonnummer her i Norge, bemannet av dyktige folk. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
VirtualMe Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Takk igjen! Har lest opp og ned på det forumet en del allerede, uten å bli helt klok på dette med HDG vs HDT i forhold til autopiloten, men da tror jeg bare jeg tester slik du har gjort det, og satser på at det funker bedre enn i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.