Nicknavn Startet 19.November.2014 Link til dette innlegget Startet 19.November.2014 Jeg lurer på om det er mulig å ettermontere joystick-styresytemet til VP, dersom en har to VP D4 eller D6 (eks.vis 2006-modell) motorer med drev? Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Det er nok muligt, men frykteligt dyrt... Har høyrt snakk om over 100 båtlappar pr. motor, utan at eg veit dette eksakt... Sitér dette innlegget Link to post
Nicknavn Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Ok. Vet du hvem eller hvor man kan få utført dette? Antar at dette er for komplisert for selvbyggere. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Finnes ferdige ombygningskit å få kjøpt, ikke vanskelig i det hele tatt Plug&Play. Men fra hvilken årsmodell og opp det gjelder er jeg usikker, er litt avhengig av utsyr båten har opprinnelig. Så dette bare i sidefarten da jeg har lett etter info for å bygge om min manuelle gir/gass til elektronisk. Skal jeg tippe så antakelig rundt 2008 og nyere, da Teleflex som bygger kontrollene for VP, byttet ut sine egne modeller dette året. De ble mer eller mindre totalt MNEA2000 styrte. Den som kom i 2002 var mest elektrisk styrt med noe NMEA2000 for å synkronisere ved twinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Tror det er mer omfattende enn som så. Joysticksystemet er levert på båter med dobbeltinstallasjon fra et visst år (2011-12?) og kom sammen med en ny generasjon EVC. Styringen er elektronisk (elektronisk ratt) slik som på IPS og hvert drev styres individuelt av elektrohydrauliske pumper. Systemet må også vite hvert drevs posisjon til enhver tid via sensorer. Mekanisk må det også være store forskjeller. Tidligere DPH i dobbeltinstallasjon har paralellstag mellom drevene og vanlig servoasistert hydr styring. En sylinder på yttersiden av hvert drev. Tar man bort stanget smeller drevene i hverandre. DPH singel har vanlig hydr styring fremdeles. Nyere DPH dobbel med joystick har 2 styresylindre på hvert drev, hvert sin elektrohydrauliske pumpe, possisjonsfeedback og annet EVC system. Nyere DPH skjold ser også annerledes ut og jeg lurer på om også selve drevet er en nyere versjon. Sikkert mulig å bygge om og/ eller erstatte alt som er forskjellig inkl det over, men da tror jeg man snakker mange hundre båtpenger før man er i mål. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Du har rett SAP skal man få med funksjonen som gjør at du ikke trenger thrustere. Styre drevene uavhengig av hverandre i hver sin retning. Du må også ha siste versjon EVC, uten at jeg vet når den kom. Men skal du bare ha joystick styring er det fortsatt Plug&Play, hvis elektronisk styring er på plass. Poenget med joystick er vel egentlig erstatte thrustere og således manøvrere lett inn og ut i trange plasser, alternativt ligge i samme posisjon. Teleflex har ett system for utenbordsmotorer som heter optimus 360. Dette beskriver veldig bra hva som må til for å få maks uttelling. Fantastiske saker, men da er det to uavhengige styrepumper som du riktig sier, antakelig bytte drev etc etc. Blir noe slikt på neste båt vil jeg anta, om en 10-20 år, hehe Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Jeg har montert noen av disse systemene..Og en ombygging vil jeg mene er mye arbeid for lite. Det er selvfølgelig kult å kjøre sidelengs, men man gjør ikke dette særlig mange minutter i året. Hver motor har også sin egen servopumpe til hvert system. Skjoldene husker jeg som like , men hydrolikkblokka på toppen av skjoldet er anderledes. Sitér dette innlegget Link to post
Nicknavn Svart 20.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 ... Poenget med joystick er vel egentlig erstatte thrustere og således manøvrere lett inn og ut i trange plasser, alternativt ligge i samme posisjon. Teleflex har ett system for utenbordsmotorer som heter optimus 360. Dette beskriver veldig bra hva som må til for å få maks uttelling. Fantastiske saker, men da er det to uavhengige styrepumper som du riktig sier, antakelig bytte drev etc etc. Blir noe slikt på neste båt vil jeg anta, om en 10-20 år, hehe Det var det jeg hadde i tankene, manøvrering på trange plasser på en nokså enkel måte. Da skjønner jeg at ettermontering lar seg gjøre i teorien, men at kostnadene etter alt å dømme er store. Finnes det noen der ute som har gjort denne ettermonteringsøvelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.