Jump to content

Ettermontering av joystick-styring på VP D4/6 med drev?

Nicknavn

Recommended Posts

Finnes ferdige ombygningskit å få kjøpt, ikke vanskelig i det hele tatt Plug&Play. Men fra hvilken årsmodell og opp det gjelder er jeg usikker, er litt avhengig av utsyr båten har opprinnelig. Så dette bare i sidefarten da jeg har lett etter info for å bygge om min manuelle gir/gass til elektronisk. Skal jeg tippe så antakelig rundt 2008 og nyere, da Teleflex som bygger kontrollene for VP, byttet ut sine egne modeller dette året. De ble mer eller mindre totalt MNEA2000 styrte. Den som kom i 2002 var mest elektrisk styrt med noe NMEA2000 for å synkronisere ved twinmotor.

Tror det er mer omfattende enn som så.

Joysticksystemet er levert på båter med dobbeltinstallasjon fra et visst år (2011-12?) og kom sammen med en ny generasjon EVC. Styringen er elektronisk (elektronisk ratt) slik som på IPS og hvert drev styres individuelt av elektrohydrauliske pumper. Systemet må også vite hvert drevs posisjon til enhver tid via sensorer.

Mekanisk må det også være store forskjeller. Tidligere DPH i dobbeltinstallasjon har paralellstag mellom drevene og vanlig servoasistert hydr styring. En sylinder på yttersiden av hvert drev. Tar man bort stanget smeller drevene i hverandre.

DPH singel har vanlig hydr styring fremdeles.

Nyere DPH dobbel med joystick har 2 styresylindre på hvert drev, hvert sin elektrohydrauliske pumpe, possisjonsfeedback og annet EVC system. Nyere DPH skjold ser også annerledes ut og jeg lurer på om også selve drevet er en nyere versjon.

Sikkert mulig å bygge om og/ eller erstatte alt som er forskjellig inkl det over, men da tror jeg man snakker mange hundre båtpenger før man er i mål.

Mvh. SAP

Du har rett SAP skal man få med funksjonen som gjør at du ikke trenger thrustere. Styre drevene uavhengig av hverandre i hver sin retning. Du må også ha siste versjon EVC, uten at jeg vet når den kom. Men skal du bare ha joystick styring er det fortsatt Plug&Play, hvis elektronisk styring er på plass. Poenget med joystick er vel egentlig erstatte thrustere og således manøvrere lett inn og ut i trange plasser, alternativt ligge i samme posisjon. Teleflex har ett system for utenbordsmotorer som heter optimus 360. Dette beskriver veldig bra hva som må til for å få maks uttelling. Fantastiske saker, men da er det to uavhengige styrepumper som du riktig sier, antakelig bytte drev etc etc. Blir noe slikt på neste båt vil jeg anta, om en 10-20 år, hehe

... Poenget med joystick er vel egentlig erstatte thrustere og således manøvrere lett inn og ut i trange plasser, alternativt ligge i samme posisjon. Teleflex har ett system for utenbordsmotorer som heter optimus 360. Dette beskriver veldig bra hva som må til for å få maks uttelling. Fantastiske saker, men da er det to uavhengige styrepumper som du riktig sier, antakelig bytte drev etc etc. Blir noe slikt på neste båt vil jeg anta, om en 10-20 år, hehe

Det var det jeg hadde i tankene, manøvrering på trange plasser på en nokså enkel måte.

Da skjønner jeg at ettermontering lar seg gjøre i teorien, men at kostnadene etter alt å dømme er store.

Finnes det noen der ute som har gjort denne ettermonteringsøvelsen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...