Jump to content

Mørebas - undervurdert båt?

Sabeltann

Recommended Posts

Hei er som sikkert mange av dere ute og kikker på nettet titt og ofte, faste sider er finn.no/Qxl.no/baatnett.no.

Det som overrasker meg litt er at de "store" mørebas båtene er så lavt priset. Tenker da på 8400 og 9400 modellene. Jeg ser nå at en kan kjøpe seg en 24 fots mørebas med perkins 4108M(orginalmarininsert) som ser rimelig grei ut for under 100.000. Samme med 9400 som er 27 fot og egentlig velding romslig med TAMD31 motor og det hele for ca 200.000.

Har jo selv en 9400 med perkins motor og har hatt vannvittig mye glede av denne båten..faktisk så er det slik at jeg ikke føler behov for større båt...kansje litt større motor med tiden om jeg klarer og ta knekken på perkinsens...det tviles dog på det...Samtidig skal rederinnen ha sine lovfestede familie utenlandsturer etc etc så pengan flyr.. Har sagt til sjefen(hu hjemma) at jeg ikke vil ha ny båt! heilt sant!

Vet at mange synest at disse båtene er litt kantete og kansje litt stygge, men det er gode båter! Solid bygget, greie interiør løsninger.

Så moralen med dette innlegget blir da: Er du på jakt etter en båt som familien kan dra på tur i, men har ikke mange hundre tusen og bruke på båt så vurder i hverfall mørebasen oppimot alle snekkene på markedet. Du får en solid båt og familien får flotte opplevelser på sjøen. :sailing:

Det er gode båter! løp og kjøp!

Måtte bare få det ut! :smiley:

Sjekket finn.no nå, og må si jeg ble ovverrasket. For det første kan jeg bare bekrefte pris leiet du antydet, og for det andre så det ut til at det i tillegg var relativt nye motorer i flere av dem i den prisklassen.

Ser ut til å være mye båt for pengene.

Stemmer fartspotensialet som er oppgitt i anonsene??

På avataren din Sabeltann ser det ut som du har Akterkabin, det var det ikke på de som lå på finn.no nå. Stemmer det at de finnes med AC, og hvordan slår det ut på prisen?

Hmm.. Trodde 3 fot syken var slukket for en stund, men ..... :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei!

Fartspotensiale i min båt er maks 10knop (full fart som for meg er ca 3000omdr)

Marsj på 2300 omdr gir ca 6,5knop.

Har pratet med andre som har 68hk perkins som sier at marsj på 12 knop ikke er noe problem.

(lurer som sagt litt på og skift emotor med tiden da blir det kansje en slik eller en ny(ere) perkins/yanmar) Det er større aksjons radius i helgene som jeg kan tenke meg med tiden!)

Jeg har akterkabin, det anbefales jo med masse små rolinger ombord. 9400 utgaven uten ac har STORT akterdekk, fint til og fiske ifra og lage om til solseng!

Det ligger endel av disse båtene i stavanger distriktet så det er bare og ta seg en tur!

Det er nok noen hjemmelagde båter på markedet av varierende kvalitet . Men en ser FORT om det er skikkelig kvalitet over innreding/montasje.

Det er ikke skum i disse skrogene. Det er "dobbeltskrog" i sidene på båten men her er det vanlig norsk luft!. Under vanlinje er det kun vanlig skrog. Det er dog mange skott, samt Hovedskott midtskips som går høyt over vannlinja, det er 2 oppdriftstanker under forkabin i tilfelle krise. Dette er min båt, muligens kan de ha brukt skum i tidligere utgaver men tviler vel egentlig på det. Var vel helst de små båtene skummet ble brukt i?

Sover rimelig trygt om natten når vi er ombord. :sleep::sleep::sleep::sleep::sleep: hele gjengen!

For min egen del så må jeg innrømme at jeg alltid har hatt et godt øye til disse Mørebasene. De gir et inntrykk av å være ordentlige, robuste og gjennomtenkte.

Utseendemessig synes jeg også at de med sin klassiske linjeføring er langt penere enn mange nye "designerbåter"  -  som ser mest ut som årets mote i joggesko  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

:cool: Så enig så enig! :flag:

Har hatt en Mørebas 7200 og selv om dette er en vesentlig mindre båt likte jeg den godt, spesielt den lille kalesjen over førerpos var glimrende, åpnes med et håndgrep. "Solskjermen" (taket som går ut over frontvindu) ser også bra ut i tillegg til at det er praktisk om vinteren fordi vinduene ikke fryser helt til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er en del litt eldre halvplanere hvor man får svært mye båt for pengene, godt laget og forhåpentligvis godt vedlikeholdt. Har selv en Saga 7000. "Problemet" er at de ofte har litt liten motor, som gir en fart hvor man ligger rett over terskelen for å slippe vannet., en 8-9 knop. Man blir forbikjørt av "snekker" med 120 hk, jobber for mye i motsjø, påvirkes for lett av last osv. Blir fristet til å holde for høyt turtall, man vet det er feil og irriterer seg. En relativt ny sterkere motor koster gjerne 100000, noe man ikke har håp om å få igjen om båten selges etter noen få år, eller man kan betale det halve for en over ti år gammel motor, pluss installering og frykt for at det skal ryke etter for kort tid.

Rett filosofi er vel å akseptere at man har mye båt for en relativt rimelig penge, kose seg med båtlivet, og innse at det koster adskillig mer om alt skal være som man helst ønsket..........

Det er en del litt eldre halvplanere hvor man får svært mye båt for pengene, godt laget og forhåpentligvis godt vedlikeholdt. Har selv en Saga 7000. "Problemet" er at de ofte har litt liten motor, som gir en fart hvor man ligger rett over terskelen for å slippe vannet., en 8-9 knop. Man blir forbikjørt av "snekker" med 120 hk, jobber for mye i motsjø, påvirkes for lett av last osv. Blir fristet til å holde for høyt turtall, man vet det er feil og irriterer seg. En relativt ny sterkere motor koster gjerne 100000, noe man ikke har håp om å få igjen om båten selges etter noen få år, eller man kan betale det halve for en over ti år gammel motor, pluss installering og frykt for at det skal ryke etter for kort tid.

Rett filosofi er vel å akseptere at man har mye båt for en relativt rimelig penge, kose seg med båtlivet, og innse at  det koster adskillig mer om alt skal være som man helst ønsket..........

<{POST_SNAPBACK}>

Det er allikevel noen som lar fornuften fare. Kom i snakk med en i båthavna i Molde for noen år siden og han hadde puttet en splitter ny Yanmar på 120 hk i sin Saga 7000. I følge ham så gikk båten langt over 20 knop. Jeg var på den tiden selv på utkikk etter en Saga 7000 eller Saga 25 og skulle han solgt båten til meg så måtte han ha en god del over 300.000 for ikke å gå i tap etter motorskifte. Noen handel ble det altså ikke.

Her har dere nok litt av grunnen til at disse båtene har tapt litt terreng, de er etter dagens standard undermotorisert. noen er "galne nok" til og hive i en skikkelig motor (er selv i faresonen her!)

Kostnaden med og sette i ny/gammel motor er forholdsvis høy. jeg kjøpte min for under 150.000 for noen år siden, har lagt endel timer i båten og den fremstår idag som rimelig orginal og i grei bruksstand. Har jo sjekket priser på ny motor og en kommer ikke under 130.000 ferdig montert nytt motortanlegg. Og som Dere skriver, en får ikke 300000 for en slik båt...eller? Tresfjord ligger i denne leia med orginale perkins motorer på 81hk.

Men igjen en får mye båtglede fordi om det går litt sent....

• 1 måned senere...

Hei!

Jeg kjøpte meg en Mørebas 8400 sist høst og kan bekrefte det hyggelige :smiley: prisnivået. Båten er utstyrt med en Perkins 4108 (49 HK) og Hurth 10 2 HBW gir. Motoren ryker ganske mye blå eksos :rolleyes: , så den har nok gått sine timer. Den starter riktignok helt greit. Når jeg tyner motoren opp i litt over 3000 o/min, noe som riktignok er over anbefalt turtall, merker jeg at båten liksom ønsker seg opp i plan. Båten er godkjent for motor opp til 75 HK. Den blå eksosen og båtens ønske om mere skyv har fått meg til å lete etter ny og større motor. Jeg er interessert i erfaringer med motorer opp mot 75 HK i denne båttypen. Tenker da på båtens fart, oppførsel i sjøen osv. Er også interessert i hvilke av disse motorene som får plass i motorrommet uten å bygge om originalplassen.

Fagfolk kan ha rett...

Sabeltann,om motorbytte er "lønnsomt" eller ikke kommer helt an på regnestykket ditt. Ser du kun kroner så får du aldri de pengene igjen på kort sikt. Du må nok regne med å ha båten i ditt eie noen år. Vi byttet motor i en 18 år gammel Skilsø 750 ifjor vinter og filosofien var som følger:

- Båten er stor nok til vårt bruk.

- Vi ønsker ikke å legge mere enn 200 000 kr til i potten for å en bedre/nyere båt.

- Antatt kostnad for overhaling av gamle motoren kunne løpe opp i 80 000-kanskje mere.

- Fritiden ønsket vernet,dvs økter med skruing er ikke aktuellt utover vanlig vedlikehold.

- Høyere marsjfart.

- Hvor lett er det å selge båten når den er 30 år og har 10 år gammel motor sammenlignet med

å selge den 30 år gammel med 30 år gammel motor?

Vi skred til verket og den gamle motoren(VP TMD30) ble erstattet med en VP TAMD 31L på 124 hk.

Toppfarten er nå rett under 19 knop(14,5 tidligere) og marsjfart 12-15 knop(8-10tidligere).

Det morsomme er at verdien gikk opp fra ca 250 000 med en problemfri TMD 30 motor(vår gamle 30 motor var alt annet enn problemfri) til ca 340-360 000. Slikt sett kan motorbytte ikke forsvares økonomisk. Men vi har holdt oss godt under de 200 000 ekstra vi kunne tenkt oss å bruke ekstra på båt. Og båt det vil vi ha.

Og om noen år ,ihvertfall 5 år-kanskje 10 år, så har vi en båt proppfull av utstyr med relativt ny motor som burde være lett å selge hvis det skulle være ønskelig og til en hyggelig pris. Noen økonmisk gevinst gir nok ikke den nye motoren men jeg liker å tro at det er mulig å gå i null.

:yesnod:

Hei!

Jeg kjøpte meg en Mørebas 8400 sist høst og kan bekrefte det hyggelige  :smiley: prisnivået.  Båten er utstyrt med en Perkins 4108 (49 HK) og Hurth 10 2 HBW gir.  Motoren ryker ganske mye blå eksos :rolleyes: , så den har nok gått sine timer.  Den starter riktignok helt greit.  Når jeg tyner motoren opp i litt over 3000 o/min, noe som riktignok er over anbefalt turtall, merker jeg at båten liksom ønsker seg opp i plan.  Båten er godkjent for motor opp til 75 HK.  Den blå eksosen og båtens ønske om mere skyv har fått meg til å lete etter ny og større motor.  Jeg er interessert i erfaringer med motorer opp mot 75 HK i denne båttypen.  Tenker da på båtens fart, oppførsel i sjøen osv.  Er også interessert i hvilke av disse motorene som får plass i motorrommet uten å bygge om originalplassen.

<{POST_SNAPBACK}>

Har jobbet endel med denne problematikken! Om du vil ha nye motorer har Perkins en 76hk som passer RETT PÅ de orginale motorskinnene/festene. Tror faktisk du slipper og justere særlig på aksel og. Samt du kan bruke orginal aksel sies det. Nanni har og en 85hk som er 47cm mellom motorlabber som passer fint. Av brukte motorer er det jo perkins 4236/tmd30 som kansje er mest kurante motorer. Disse må du dog bygge om motor rom for og plasserer(dog er det andre som har montert inn dette med hell). Perkinsen blir litt for høy fremme.. det kan løses med og endre motorskinne hellningen slik at motor står mere i vater. Men da må en endre på aksel/ev ha vinklet gear.

Har pratet med eier av 9400 sjark med perkins 4236 81hk. Han fortalte at båten i fullfart var veldig var på vektforandringer.. Krever nok da trimflaps samt at fører passer på! Farten vil jeg tro kan komme opp i en 12-14knop. 8400en er litt kortere så jeg tror du med fordel kan montere flaps om du ikke har de idag.

Ellers er jeg "vokst opp" i en 8400 kjempe kjekk båt! :yesnod:

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe vedr motor/båt/etc.

Redigert av Sabeltann (see edit history)
  • 8 år senere...

Dear all,

Recently, we bought Morebas 8400 (made in 1975) in the Netherlands and imported it to Croatia. The Croatian Port Authority insists on a booklet with technical specification (length, width, motor details etc.) for its registration in Croatian register of shipping.

Unfortunately, the previous owner did not have such a booklet, so if someone, who has the same boat, could send us its scan we would be really grateful.

The contact e-mail is: stipe_turudic@yahoo.com

Thank you in advance!

Regards,

Stipe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...