Jump to content

Båten vil ikke skli av tilhengeren

virrvarr

Recommended Posts

Hei hei,

Jeg har en Yamarin Cross 49 BR med en Yamaha 60 FETL som overhodet ikke vil skli av tilhengeren når jeg forsøker å sette ut. Båten har en egenvekt på 490 kg, motor veier

114 kg. Totalvekt ligger på ca 650 kg. Dette står på en tilhenger av typen HSS R1000P. Jeg skulle testkjøre båten for første gang her i helga. Kjørte ned båtutsettet og løsnet

stropper. Løsnet til slutt bremsen på vinsjen. På tidligere båter har jeg måttet gi den en liten dytt før den slipper taket og ruller ut. Denne derimot står bom fast!

Jeg måtte tilkalle en kamerat, og på tross av at vi var to voksne karer hadde vi ikke mulighet til å skyve den av hengeren (på tross av at den står i bratt nedoverbakke i et utsett).

Vi endte opp med å rykke den av hengeren (slippe bilen ned et par meter og hugge i bremsene, med ca 50 cm slakk på wiren) Dette måtte vi gjenta 4-5 ganger før båten var av.

Som forventet ble det en kjempeutfordring å få båten opp på hengeren igjen... Måtte faktisk avmontere den manuelle vinsjen og kjøpe en sterk el-vinsj. Selv denne sleit mye før

båten var på hengeren, lukta svidd elektronikk da båten var på plass...

Når båten lå på vannet kjente jeg på alle rullene, og uten vektbelastning fra båt ruller de veldig lett. Både båt og henger er nytt, så skulle tro alt fungerte knirkefritt...

Jeg er litt rådvill og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg tør ikke sjøsette båten flere ganger før jeg har løst dette problemet. Jeg tenker at disse rullene egentlig skulle hatt en form

for opplagring (rullelager/kulelager) for å klare belastningen. Men på en annen side så er hengeren godkjent med denne vekta, tror tillatt lastekapasitet er 750 kg. Vil det gjøre noe

forskjell å ta av rullene, presse fett/grease mellom akslingene og rullene?

Mvh

Tor-Erik Eidissen

Dette høres ikke helt "riktig" ut. Denne hengeren har jo mange ruller å fordele belastningen på, så dette burde rulle som bare det. Jeg ville først sjekket følgende:

• Hjelper det å slakke ned sidestøttehjulene litt, slik at disse ikke "kniper" mot skrogbunnen? P.g.a. formen på skroget kan jo disse presses litt ekstra hardt mot skrogbunnen enkelte steder når båten er på veg ut eller inn.
  • Er kjølen/bunnen på båten helt rett (i vertikalplanet) hele veien, eller buer den litt opp eller ned? I så fall vil dette kunne gi ekstra stor belastning på enkelte av kjølrullene, slik at disse går tregt rundt når båten er på veg ut eller inn. Er det noen justeringsmuligheter opp/ned på noen av rullene?
  • Som du er inne på, ta av rullene og sjekke om akslingene er godt smurt.

Hei og velkommen til Båtplassen (innlegg nr 1).

Som Arvid_A er inne på, er det kun to ting som kan være årsaken:

1 Rullene er ikke riktig justert. Skroget er gjerne smalere bak enn på midten, og kan derfor kile seg fast på vei bakover. Hvis rullene er riktig justert, burde båten rulle av lett som bare det. Få båten til å rulle mest mulig OPPÅ rullene, og ikke klemt MELLOM dem!

2 Rullene går veldig tregt. Må smøres.

Du sier at båt og utstyr er nytt... Reis tilbake til forhandler asap og be de justere ruller/krybben...

Ikke sikkert den ligger veldig godt på dårlige justert henger igjennom vinteren heller.

Om du ikke har support av forhandler ville jeg ha funnet meg en ferskvanns slip neste gang,og justere hengeren der for å kunne ryggehelt uti ved behov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...