Bisse Startet 24.November.2014 Link til dette innlegget Startet 24.November.2014 (redigert) Denne sitter i båten min, hva er den til: Noen som vet hva den er til? Ledningene går opp i en koblingsboks: Det går også en ledning fra koblingsboksen og bort til denne: Hva kan dette være? Redigert 24.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
index Svart 24.November.2014 Link til dette innlegget Svart 24.November.2014 Går ut fra at du ikke har 6 volt anlegg i båten? Jeg tipper at noen har hatt 24 volts utstyr ombord, f.eks en autopilot eller plotter, og har brukt uttaket til strømforsyning til denne. Ren gjetting, men noen har vært kreative her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bisse Svart 24.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2014 Skjønner ikke hvorfor 6 volt til 12... Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
bellen Svart 24.November.2014 Link til dette innlegget Svart 24.November.2014 Skjønner ikke hvorfor 6 volt til 12... Fordi 12 volt er det dobbelte av 6 volt. Mater du den med 12 volt i stedet for 6 volt så får du 24 volt som er det dobbelte av 12 ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 24.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2014 Aha. Takk for svar. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
tekniker3 Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 (redigert) Jeg har samme dings som satt i en boble. Enheten er simpelt bygd opp med en liten trafo med viklinger slik at to transistorer jobber isammen, den ene av den andre på, og så skifter de. Den er beregnet for 6 til 12V og dobler spenningen da den har dobbelt med viklinger på sekundær enn primærsiden på trafoen. Fungerer også tydeligvis på 12 til 24V men da på lavere strøm, og kondensatorene på inn og utgang tålte også dette siden den ble brukt. Hvis den tar kvelden vil den jo bare slutte å funke og aldri gi overspenning, så den andre eieren tok sjansen på dette. Dessuten er det jo sikring på kursen. For kritisk utstyr hadde jeg spandert på meg en ny 12V til 24V DC til DC omformer, f.eks. fra ebay. Den vil være bedre regulert enn denne som gir litt variabel utspenning avhengig av batterispenning inn og aktuelt forbruk... Denne dingsen er veldig enkel inni men funker. Skru den opp og se selv! Redigert 25.November.2014 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 25.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 Tror jeg bare skrur den ut, da jeg ikke har noe ombord på 24V. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
hanto1 Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 Kontakten på bildet ser ut som en kontakt til fjernkontroll for Simrad/ap autopilot ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Støtter den, hadde en simrad autopilot med kablet fjernkontroll i snekka og kontakten var nær identisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.