Jump to content

1 Konsesjon 2 VHF'er


JRK

Recommended Posts

Som et lite supplement til Faxens 'ja': Konsesjonsdokumentene på store skip går ofte over et par sider, med oppramsing av alt som finnes av sendende radioutstyr, HF, VHF. UHF, radarer, etc, etc.....

 

Jeg kan aldri huske å ha sett noen begrensning i antallet apparater på en konsesjon.

 

Lykke til med 2 VHF'er - selv har jeg 4 ombord og det er veldig praktisk når man føler et behov for å snakke med seg selv :wink::wink:

 

Bilde

 

Tre av dem viser på dette bildet, og den fjerde står i forkant av styrehuset slik at den er lett å ta til under slepejobber og manøvrering.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

selv har jeg 4 ombord og det er veldig praktisk når man føler et behov for å snakke med seg selv  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Snakker du ofte med deg selv, Poseidon.... :eek::lol::lol::lol:

 

Ellers takk for invitasjon til VHF-kurs, men jeg tok den "lappen" 11. April.

Kun 15 minutter og bestått. Takk for gjennomgangen i Stavanger.

 

Faxen, nå med sjøsatt båt, og gleder meg til TREFFET i Horten. :sailing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med 2 VHF'er  -  selv har jeg 4 ombord og det er veldig praktisk når man føler et behov for å snakke med seg selv  :wink:  :wink:

 

Bilde

 

Tre av dem viser på dette bildet, og den fjerde står i forkant av styrehuset slik at den er lett å ta til under slepejobber og manøvrering.

<{POST_SNAPBACK}>

Wow ! Grønne Sailor kasser tar plass ! Du må vel snart sette opp flere skott i styrehuset !?

Er det nostalgi som gjør at du beholder de digre kassene ?

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Wow !  Grønne Sailor kasser tar plass !  Du må vel snart sette opp flere skott i styrehuset !?

Er det nostalgi som gjør at du beholder de digre kassene ?

Ja, jeg er sterk befengt med "kjekt å ha syndromet" og plassmangel er i ferd med å bli et problem - jeg har allerede flere andre som burde hatt plass i samlingen......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjøper en båt nå med en stk 144 VHF og en R109 radio. Hva med å bytte disse til en mer moderne. Er det noe spesielt med denne radion?

 

Tja, spesielt med grønne Sailor kasser?

 

Tradisjonelt overlegen kvalitet, eneste (av de mange jeg har hatt på lab'en) merke som leverer effekten de skal uten å jukse ved å overmudulere. Eneste som er robuste nok til at enkelte hardhendte navigatører ikke klarer å slå de i stykker i forbannelse når vaktene blir lange og frustrasjonen over andre båter på havet blir for stor.......

 

Bare for å nevne noe.

Oso

Link to post
Share on other sites

Kjøper en båt nå med en stk 144 VHF og en R109 radio. Hva med å bytte disse til en mer moderne. Er det noe spesielt med denne radion?

Det "spesielle" er at du knapt finner noe bedre.

R109 har forøvrig FM-båndet og dermed er det en meget praktisk radiomottager sånn i det daglige!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Akterstaget er isolert i øvre del og brukes som antenne til denne radion.

Sailor R109 har to antenneinnganger; en for tilkobling av en 'strekkantenne' som da brukes på båndene SW, MW, LW og i tillegg en coaxtilkobling for bruk med FM-antennen.

 

Det ville kanskje være litt spesielt om en del av akterstaget ble benyttet til FM-antenne - men den ville i så fall kunne bli meget bra!

 

Sjekk at du virkelig har begge antennene tilkoblet, ellers vil du ikke ha full nytte av denne flotte mottageren.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...