Jump to content

Bygge om dør i seilbåt comfort 34

Bahia

Recommended Posts

Uansett hva du gjør, så må du beholde muligheten til å sette inn platen. Den må du kunne bruke når der blir skikkelig dårlig vær, båten blir kastet over ende eller cockpiten fylles med vann.

Ellers blir det spennende å se hva du kommer frem til.

Er åpningens laveste punkt under høyden på benkene ? -da må du kanskje uansett beholde en del av platen, om dørene skal slå utover.

Jeg hadde slike luker i plexiglass som jeg irriterte meg over. Styr å ta de ut hver gang man skal inn, i tillegg var det lett å se rett inn i salongen (bor ombord). Ønsket også å isolere luka, plexien var kald å ta på uansett hvor mye jeg fyrte. Mange mulige løsninger, men kan vise noen bilder av hvordan jeg løste det. Som noen over skriver; greit å ha en løsning der ikke luka kan presses inn hvis det skulle komme en bølge over. Derfor en fordel om den nye luka/døra passer i det gamle sporet. Og at man sørger for skråkanter og falser der platene møtes slik at vann ikke kommer inn. Skråkanten leder vannet rette veien, altså ned og ut.

bilde

Vurderte flere løsninger, men kom fram til at en hel lukeplate (mot tidligere to) med ei dør midt i plata kunne være en god løsning. Fikk lov å rote litt i en container der det lå en del avkapp av teak. Tenkte utsiden skulle være hel teak, mens innsiden holdt det at kun selve døra i luka er i teak (fant kun en begrenset mengde i containeren den kvelden, og det pøsregnet da jeg holdt på :giggle: ). Kløyvet, høvlet og limte teakstaver på vannfast kryssfiner med epoksy.

bilde

Freste ut til Maritims isolasjon, men måtte også ta hensyn til at hengsler og låsebeslag skulle monteres, der måtte det være hel ved og godt feste for skruene. Der det skulle limes ble den brune filmen på kryssfineren slipt vekk for bedre heft.

bilde

Innsiden av luka er i kjip kryssfiner, skulle males uansett.

bilde

Utsiden er hel teak, men malt med tokomponent maling i kantene siden kantene blir liggende nede i det gamle sporet til plexilukene. Kanten på døra er skrådd slik at vannsprut direkte inn i glipa mellom dør og luke renner ut av glipa. De tre luftehullene er også skrådd nedover. Viser litt dårlig på bildet.

bilde

bilde

Lysventilen består av to plater med 4mm plexi med avstand mellom platene og et lite dreneringshull på innsiden. Dette for at også lysventilen skal være noenlunde isolert og for at det ikke skal samles kondens mellom platene. På innsiden lagde jeg en liten skyveluke slik at lysventilen kan blendes av på kveldstid (vil slippe innsyn når jeg sprader rundt i bokseren).

bilde

De følgende bildene viser hvordan luka ser ut nå. Selv stiger jeg fort over hele greiene, men veldig greit å kunne åpne døra når det trengs. Brukte den gamle låsen som sto på den øverste plexiplata og en skyveslå på innsiden av døra for å kunne låse denne fra innsiden.

bilde

bilde

bilde

En veldig bra løsning synes jeg. Spesielt i den kalde årstiden vil noe slikt være optimalt. Er det slik at du kan fjerne hele luken og alternativt ha en tradisjonell på sommeren?. Vil vil fungere bedre om man skal ha en spinnaker opp og ned luka, gi bedre lufting osv.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har dobbelte dører i plexi som kan låses i åben og lukket stilling. Er meget tilfreds med det, giver et ekstra vindue bagover og jeg slipper at stable plader. Det er en ægte 'pettersand' :-), som jeg har været meget tilfreds med nu i 22 år. Har du adgang til en Diva 35 i nærheden kan du se løsningen der.

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Takk for det :smiley: Lukeåpningen blir noe mindre ja, det er bakdelen. Men selv stiger jeg som regel bare over hele luka, så da prioriterte jeg en enklest mulig løsning som samtidig skulle være funksjonell for de med kortere bein. Også med tanke på at luka skulle være isolert og stiv nok hvis en bølge skulle skylle over båten (har prøvd å stå oppå luka med mine 0,1 tonn da den lå oppå/mellom to krakker, den holdt). Slapp også forandre/tilføre noe på det originale, doble dører måtte nesten hatt hengsler skrudd fast i sidene i nedgangsåpningen. Nå løfter jeg bare opp hele sulamitten fra skinna som går rundt åpningen der og kan bytte mellom den gamle løsningen og den nye, alt etter hvor mye lys jeg vil ha inn og klima. Men vurderte også doble dører lenge da jeg synes en slik løsning virker både funksjonell og ikke minst ser fint ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...