Jump to content

Hvor ofte bytter dere kjølevæske på motorene deres ?


Ida Marie III

Recommended Posts

Ifølge workshop manual på min CMD QSD 4.2 diesel skal denne skiftes kjølevæske på hvert annet år. Uavhengig av bruk. Og det er rød type på denne originalt.

 

Den vanlige gamle typen kjølevæske av etylen glykolskal er relativt alkalisk med ph mellom 10-9.5. Dette reduseres over tid. PHen er viktig i denne for å forhindre korrosjon. Med den fallende ph over tid klarer den ikke lenger å hindre korrosjon så godt.

 

De nyere typene er ikke så avhengig av ph for å hindre korrosjon. Og er da gjerne kalt long-life - og farget rød.

Link to post

Tenk på bil, hvor ofte skiftes frostvæske? Jeg bytter hver gang det er noe galt slik at jeg må tappe av kjølevæsken. Men nå er det sjelden at biler blir 30- til 40 år gamle. Så frostvæske på båten er ikke noe jeg stresser med. Den dumpes i bunnen av båten når det er noe jeg må gjøre med motoren som krever at den blir tappet ned. Motoren min er fra 1985, startet sin karriere i en US pick up. Så ble den båtmotor. Nå har den straks 15 nye år som båtmotor. Noe innvendig korrosjon har jeg ikke påvist så langt.

Link to post

Som sagt - min workshop manual sier 2 år- Jeg skiftet etter 2 og den var ikke lekker. Den hadde skiftet farge og var mindre gjennomskinnelig. Om den var kjemisk ok- det vet jeg ikke. Vel jeg har råd til å skifte og det er enkelt. Så jeg gjør det.

 

Men så liker jeg også å holde ting mer enn vanlig i orden - og skifter olje for ofte, med filter. Og synes at lyden av en rekkesekser med frisk olje er herlig i forhold til en med sliten olje. Men smak og behag...

Link to post

Hvorfor skifte? Ja en bør sjekke frostveskeinnholder. Men ut fra gammel lære så inneholder nytt vann betydelig mer oksygen enn det gamle kjølevannet. Og oksygen er det som skal til for å gi korrosjon. Slik tenker nå jeg, men kansje det er noe ny viten om dette ?

 

Neihei, de fleste naturlover holder vann enda. For å kunne produsere Fe2O3 (vanlig brun rust) så er O(ksigen) en naturlig bestanddel. Uten O, ingen oksidasjon. Dog finnes det andre korrosjonsformer som ikke blir behandlet på disse to linjene.

Link to post

Hører du forskjell alfaalfa... ?

Javisst. Både bil og båt hører man forskjell på sliten eller ny olje - har en nå pensjonert verksmester som jeg ble tatt med en runde rundt på verkstedet med ulike biler og gjettet om de skulle få eller hadde tatt oljeskift bare på lyden. Det er slikt som gjør at det snart kommer menn i hvite frakker og tar en med på lang ferie. Men artig allikevel!

Link to post

Hvorfor skifte? Ja en bør sjekke frostveskeinnholder. Men ut fra gammel lære så inneholder nytt vann betydelig mer oksygen enn det gamle kjølevannet. Og oksygen er det som skal til for å gi korrosjon. Slik tenker nå jeg, men kansje det er noe ny viten om dette ?

Mange motorer består av ulike metaller. Som Feks alu og jern. Og jern av ulike kvaliteter. Kjølevannet forbinder disse metallene galvanisk. Da kan det oppstå galvansik korrosjon. Det er ikke det samme som oksidasjon. Og derfor er det komponenter i kjølevannet som skal hindre dette i å skje. Disse blir nedbrutt over tid. Jeg oppfatter det til å være viktigere enn o2 i vannet som forsvinner nesten umiddelbart ved et skifte. Ila et døgn.

Link to post

Longlife holder 4-5 år. Om noen tror motoren får en tidlig død av og ikke bytte hvert/annen hvert år så er det bare og bytte oftere. Sjekk dog frysepunktet at dette er ok om man kjører lange intervaller.

Destillert vann kan ha noe for seg, så forskjell etter 20000 timer på Wartsila hjelpemotorer ved foringstrekk/ klassing men dette blir litt OT i denne sammenhengen.

Link to post

Nå består vel neppe kjølekanalene i en motor av mange forskjellig metaller. Galvanisk korrosjon i kjølesystemet er nytt for meg, og jeg som trodde jeg kunne litt om motorer. Jeg mener at når en legger ut teorier eller påstander som er noe uvanlig, så syns jeg det er realt å ha en kildehenvisning.

http://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/41186%28421%29383

 

Som du ser er dette som ble fremført som et ressonement, begrunnet i forskning og fakta. Og er ikke så vanskelig å prøve å forstå ut fra kunnskap om metaller i motorer og kjølekanaler.

 

Synd at dette fremstår som en uvanlig påstand. Men alu topp og jern blokk og varmeveksler i mer edle metaller er strengt talt ikke uvanlig!

Link to post

Nå er det en gang slik at de fleste båtmotorer har sin 'mor' som bilmotor. Og aluminium blandet med andre materialer er ikke noe sjeldenhet. For Huldas vedkommende, begynner å slite på denne frasen nå, er det ikke slik. Her er alt av støpejern på ferskvannsiden. Når jeg tapper av kjølevæsken etter noen års bruk, ser den ut som om den var helt på motoren i går.

Link to post

Og synes at lyden av en rekkesekser med frisk olje er herlig i forhold til en med sliten olje. Men smak og behag...

En skal jaggu meg høre mye før øra ramler av.. :lol: Lurer på om en ikke hører syner også

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...