Ida Marie III Startet 27.November.2014 Link til dette innlegget Startet 27.November.2014 Er blitt fortalt at den røde frostvæsken jeg har på Yanmar motorene jeg har, kan gå over til syre etter en del år, stemmer det ? Jeg tenkt å bytte kjølevæske nå etter 4 års drift, er det for lang intervall ? Andre jeg har snakket med har kjørt på samme kjølevæske i årevis.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Burde holde fem år. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Å dette med at den går grades vis over til syre etter X-antall år, bare tull eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 (redigert) Jeg tenkt å bytte kjølevæske nå etter 4 års drift, er det for lang intervall ? . 3 eller 4 somre kjører jeg. Holder sikkert et par år til, men greit å være sikker på at væska er ren. Redigert 27.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Ifølge workshop manual på min CMD QSD 4.2 diesel skal denne skiftes kjølevæske på hvert annet år. Uavhengig av bruk. Og det er rød type på denne originalt. Den vanlige gamle typen kjølevæske av etylen glykolskal er relativt alkalisk med ph mellom 10-9.5. Dette reduseres over tid. PHen er viktig i denne for å forhindre korrosjon. Med den fallende ph over tid klarer den ikke lenger å hindre korrosjon så godt. De nyere typene er ikke så avhengig av ph for å hindre korrosjon. Og er da gjerne kalt long-life - og farget rød. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Min Volvo mekaniker sa 5 års intervaller på den grønne VP sin. Men de fleste har sier den skal byttes hvert andre år. Jeg skiftet nå i år, forrige gang var sent i 2009. Tror jeg venter 4-5 år igjen. Men det var i og for seg ikke store jobben heller, og det avtappede ble gjenbrukt en siste gang i vinterkonserveringen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 (redigert) I manualen for min "lille" Yanmar ( 2011mod.), står der at den røde kjøleveska skal byttes annet hvert år. Ellers er det årlig bytte på den blå, (hvis noen fremdeles bruker denne?). Redigert 27.November.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Tenk på bil, hvor ofte skiftes frostvæske? Jeg bytter hver gang det er noe galt slik at jeg må tappe av kjølevæsken. Men nå er det sjelden at biler blir 30- til 40 år gamle. Så frostvæske på båten er ikke noe jeg stresser med. Den dumpes i bunnen av båten når det er noe jeg må gjøre med motoren som krever at den blir tappet ned. Motoren min er fra 1985, startet sin karriere i en US pick up. Så ble den båtmotor. Nå har den straks 15 nye år som båtmotor. Noe innvendig korrosjon har jeg ikke påvist så langt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Som sagt - min workshop manual sier 2 år- Jeg skiftet etter 2 og den var ikke lekker. Den hadde skiftet farge og var mindre gjennomskinnelig. Om den var kjemisk ok- det vet jeg ikke. Vel jeg har råd til å skifte og det er enkelt. Så jeg gjør det. Men så liker jeg også å holde ting mer enn vanlig i orden - og skifter olje for ofte, med filter. Og synes at lyden av en rekkesekser med frisk olje er herlig i forhold til en med sliten olje. Men smak og behag... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Hvor gammel, antall timer brukt må den slitne være før du hører forskjell på ny olje? og hva er forskjellen i lyd? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
puddingen Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Hører du forskjell alfaalfa... ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Hvorfor skifte? Ja en bør sjekke frostveskeinnholder. Men ut fra gammel lære så inneholder nytt vann betydelig mer oksygen enn det gamle kjølevannet. Og oksygen er det som skal til for å gi korrosjon. Slik tenker nå jeg, men kansje det er noe ny viten om dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Sjekker man Ph og kjølepkt så har man kontroll Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hvorfor skifte? Ja en bør sjekke frostveskeinnholder. Men ut fra gammel lære så inneholder nytt vann betydelig mer oksygen enn det gamle kjølevannet. Og oksygen er det som skal til for å gi korrosjon. Slik tenker nå jeg, men kansje det er noe ny viten om dette ? Neihei, de fleste naturlover holder vann enda. For å kunne produsere Fe2O3 (vanlig brun rust) så er O(ksigen) en naturlig bestanddel. Uten O, ingen oksidasjon. Dog finnes det andre korrosjonsformer som ikke blir behandlet på disse to linjene. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hører du forskjell alfaalfa... ? Javisst. Både bil og båt hører man forskjell på sliten eller ny olje - har en nå pensjonert verksmester som jeg ble tatt med en runde rundt på verkstedet med ulike biler og gjettet om de skulle få eller hadde tatt oljeskift bare på lyden. Det er slikt som gjør at det snart kommer menn i hvite frakker og tar en med på lang ferie. Men artig allikevel! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hvorfor skifte? Ja en bør sjekke frostveskeinnholder. Men ut fra gammel lære så inneholder nytt vann betydelig mer oksygen enn det gamle kjølevannet. Og oksygen er det som skal til for å gi korrosjon. Slik tenker nå jeg, men kansje det er noe ny viten om dette ? Mange motorer består av ulike metaller. Som Feks alu og jern. Og jern av ulike kvaliteter. Kjølevannet forbinder disse metallene galvanisk. Da kan det oppstå galvansik korrosjon. Det er ikke det samme som oksidasjon. Og derfor er det komponenter i kjølevannet som skal hindre dette i å skje. Disse blir nedbrutt over tid. Jeg oppfatter det til å være viktigere enn o2 i vannet som forsvinner nesten umiddelbart ved et skifte. Ila et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Longlife holder 4-5 år. Om noen tror motoren får en tidlig død av og ikke bytte hvert/annen hvert år så er det bare og bytte oftere. Sjekk dog frysepunktet at dette er ok om man kjører lange intervaller. Destillert vann kan ha noe for seg, så forskjell etter 20000 timer på Wartsila hjelpemotorer ved foringstrekk/ klassing men dette blir litt OT i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Nå består vel neppe kjølekanalene i en motor av mange forskjellig metaller. Galvanisk korrosjon i kjølesystemet er nytt for meg, og jeg som trodde jeg kunne litt om motorer. Jeg mener at når en legger ut teorier eller påstander som er noe uvanlig, så syns jeg det er realt å ha en kildehenvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 (redigert) Aluminium topp på støpejern blokk og messing varmeveksler er vel ikke en uvanlig kombinasjon. Ferskvanns dårlige ledningsevne forhindrer de store korrosjonsproblemene. Redigert 28.November.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Galvanisk tæring i motorer er ikke noe nytt fenomen. Den elektriske sammenkoblingen (for å sette opp en fungerende krets) skjer greit via sammenbolting av motorkomponenter. Forholdet ble aktualisert den gangen bilmotorer startet å komme med alutopper, og man ikke fulgte motorfabrikantenes anbefaling til frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Nå består vel neppe kjølekanalene i en motor av mange forskjellig metaller. Galvanisk korrosjon i kjølesystemet er nytt for meg, og jeg som trodde jeg kunne litt om motorer. Jeg mener at når en legger ut teorier eller påstander som er noe uvanlig, så syns jeg det er realt å ha en kildehenvisning. http://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/41186%28421%29383 Som du ser er dette som ble fremført som et ressonement, begrunnet i forskning og fakta. Og er ikke så vanskelig å prøve å forstå ut fra kunnskap om metaller i motorer og kjølekanaler. Synd at dette fremstår som en uvanlig påstand. Men alu topp og jern blokk og varmeveksler i mer edle metaller er strengt talt ikke uvanlig! Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Injektorene i D-motorene til VP står i en kobberhylse som har direkte kontakt med kjølevæsken. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Ser man referer til bilmotorer, men jeg tenkte båtmotorer, og kan ikke huske å ha hørt at galvanisk korrosjon er et stort problem. Når det gjelder kinamotorer så har jeg lite kjennskap til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Nå er det en gang slik at de fleste båtmotorer har sin 'mor' som bilmotor. Og aluminium blandet med andre materialer er ikke noe sjeldenhet. For Huldas vedkommende, begynner å slite på denne frasen nå, er det ikke slik. Her er alt av støpejern på ferskvannsiden. Når jeg tapper av kjølevæsken etter noen års bruk, ser den ut som om den var helt på motoren i går. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 (redigert) Og synes at lyden av en rekkesekser med frisk olje er herlig i forhold til en med sliten olje. Men smak og behag... En skal jaggu meg høre mye før øra ramler av.. Lurer på om en ikke hører syner også Redigert 28.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.