alfaalfa Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Ser man referer til bilmotorer, men jeg tenkte båtmotorer, og kan ikke huske å ha hørt at galvanisk korrosjon er et stort problem. Når det gjelder kinamotorer så har jeg lite kjennskap til disse. Det ante meg at fakta ikke bet på. Godt ment å vise til motorer. Generelt. De færreste motorer i båt er unike konstruksjoner for båt. Slik at alu jern kombinasjon er vanlig i begge, men der radiatoren i bil ofte er i alu så har denne ofte mer edle metaller som bronse/kobber i flere båtmotorer. http://www.forestryforum.com/board/index.php?topic=7159.10;wap2;wap2;wap2 Som man ser fra denne linken tar man opp problemet med galvanisk korrosjon på sjøvann siden og bruk av anoder i sjøvannskretsen der man ikke kan bruke kjølevæske for å forhindre galvanisk korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Har man en motor som ikke er eldre enn at den faller innenfor garanti/kjøpslovens bestemmelser, ville jeg slavisk fulgt leverandørens anbefalte skiftintervaller. Frostvæske / kjølevæske, kjært barn..., har vel tre funksjoner utover å kjøle ned motoren: Hindre at kjølevæsken fryser og skader motorblokka, hindre korrosjon i kjølesystemet samt å smøre kjølesysstemet. Frostegenskapene er stabile og lett å måle, men antikorrosjonsegenskapene og smøreevnener ikke like lett å måle. Antikorrosjonsegenskapene svekkes også ganske raskt. Derfor antar jeg at motorleveradørene er på den sikre siden og gir en anbefaling deretter. Selv skifter jeg kjølevæske hver annet år. Det koster jo ikke så mye ca kr 1000 annenhvert år? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 (redigert) En skal jaggu meg høre mye før øra ramler av.. Lurer på om en ikke hører syner også litt på siden av det som er topic, men jeg hørte voldsom forkjell på min V6 når den fikk QMI behandling her for endel år siden, den hadde en mye mykere gange, med ny olje og QMI, og min hørsel er det intet feil ved Redigert 28.November.2014 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Det ante meg at fakta ikke bet på. Godt ment å vise til motorer. Generelt. De færreste motorer i båt er unike konstruksjoner for båt. Slik at alu jern kombinasjon er vanlig i begge, men der radiatoren i bil ofte er i alu så har denne ofte mer edle metaller som bronse/kobber i flere båtmotorer. http://www.forestryforum.com/board/index.php?topic=7159.10;wap2;wap2;wap2 Som man ser fra denne linken tar man opp problemet med galvanisk korrosjon på sjøvann siden og bruk av anoder i sjøvannskretsen der man ikke kan bruke kjølevæske for å forhindre galvanisk korrosjon. Fin side alfaalfa, selv om jeg ikke helt støtter korrosjonsteorien til forfatteren. Lurte på en ting, er dette fra USA? Tenker på kjørelengde 800 000, km eller miles? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 (redigert) Jeg har MD21B med støpejernsblokk og alu.topp. Motoren er 33 år gammel, jeg har hatt den i 23. Jeg bruker blå frostvæske og har ALDRI byttet, dog har jeg etterfylt noe de 3-4 siste årene pga en liten (og litt økende) toppakningslekkasje. Samt en litt større etterfylling for ca 10 år siden pga. skifte av varmtvannstank. Toppen ble tatt av i disse dager for skifte av pakning + kontroll/høvling. Det ble bemerket fra mekaniker hvor overraskende bra ting så ut, ingen tæring eller annen styggdom. Skulle jeg tro på mye av det jeg har lest her inne tidligere (blå frostvæske som tærer opp alu.topp, samt nødvendigheten av hyppige skifter) så burde det knapt ha vært noe igjen av toppen. Jeg tror dette med blå væske som tærer på alu.topp er en myte - gjentatt så mange ganger at noen til slutt tror på det. Jeg tror også nødvendigheten av å bytte ut væsken hyppig ofte blir overdrevet. I alle fall om jeg bruker støtter meg til mine egne nevnte erfaringer. Og bare så det er sagt, toppakningsbytte er mer regel enn unntak på denne motoren etter så lang tid (egentlig lenge før), så der skal ikke kjølevannstypen eller -"slitasjen" få skylden Redigert 28.November.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Jeg har MD21B med støpejernsblokk og alu.topp. Motoren er 33 år gammel, jeg har hatt den i 23. Jeg bruker blå frostvæske og har ALDRI byttet, Uffda, slike faktiske erfaringer kan fort ødelegge gode tråder på forumet, og salget til kjøleveskepushere ;-) Men føler man seg usikker, ikke trenger å prioritere pengebruk og tid så er det jo bare å bytte så ofte man ønsker egentlig. Og selvfølgelig bytte etter boka innen garanti/reklamasjonsperioden. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Det finnes jo i Volvo sitt sortiment et pulver å helle på for å beskytte mot korrosjon dersom man ikke trenger kulde-egenskapene. Angivelig brukt i sydligere breddegrader. Forsøkte å finne ut om jeg kunne etterfylle slik korrosjonsbeskyttelse i stedet for å skifte hele blandingen, men det fikk jeg aldri noe svar på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Risikabel tilnærming nordan f. Ikke gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Har snakka med folk som driver med industrimotorer om dette. De synes denne skiftingen er veldig rar. De tar vare på kjøleveske i størst mulig grad, fordi oksygeninnhold minskes over tid. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Uffda, slike faktiske erfaringer kan fort ødelegge gode tråder på forumet, og salget til kjøleveskepushere ;-)Jeg sjekket nettopp nettsiden til dem som har laget spørreundersøkelsen til småbåtregisteret (som diskutert i en annen tråd) og kom over dette sitatet, Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Jeg har MD21B med støpejernsblokk og alu.topp. Motoren er 33 år gammel, jeg har hatt den i 23. Jeg bruker blå frostvæske og har ALDRI byttet, dog har jeg etterfylt noe de 3-4 siste årene pga en liten (og litt økende) toppakningslekkasje. Samt en litt større etterfylling for ca 10 år siden pga. skifte av varmtvannstank. Toppen ble tatt av i disse dager for skifte av pakning + kontroll/høvling. Det ble bemerket fra mekaniker hvor overraskende bra ting så ut, ingen tæring eller annen styggdom. Skulle jeg tro på mye av det jeg har lest her inne tidligere (blå frostvæske som tærer opp alu.topp, samt nødvendigheten av hyppige skifter) så burde det knapt ha vært noe igjen av toppen. Jeg tror dette med blå væske som tærer på alu.topp er en myte - gjentatt så mange ganger at noen til slutt tror på det. Jeg tror også nødvendigheten av å bytte ut væsken hyppig ofte blir overdrevet. I alle fall om jeg bruker støtter meg til mine egne nevnte erfaringer. Og bare så det er sagt, toppakningsbytte er mer regel enn unntak på denne motoren etter så lang tid (egentlig lenge før), så der skal ikke kjølevannstypen eller -"slitasjen" få skylden Det tror jeg gjerne. For øvrig er det riktig at i dag er det mest mariniserte bil-og industrimotorer, uten at jeg tror det gjør den store forskjellen på det vi diskuterer. Forresten har madammen noe hvitt pulver som jeg tror hun ikke skal bruke ...skal vi si 500,- kr pr. gram ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Har snakka med folk som driver med industrimotorer om dette. De synes denne skiftingen er veldig rar. Industrimotorer flest har ikke varmevekslere kjølt av sjøvann. Er en absolutt 100% sikker på at en ikke har en ørliten lekkasje mellom saltvannsiden og ferskvannsiden i vekslerne i båtmotoren sin ser jeg ingen grunn til å skifte kjølevæske så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 (redigert) En grunn til å bruke frostveske på motoren er selvfølgelig å --- hindre frost. Til det holder nok frostveska lenge. Men selv i varme strøk er det god økonomi å bruke 50% frost OG korrosjonsbeskyttende veske på motoren. Ikke bare for å beskytte eventuell aluminium, for dieselmotorer med løse sylinderforinger er det uhyre viktig å beskytte foringene mot "erosion corrosion pitting", vet ikke norsk oversettelse. God frostveske (ofte rød) gir god beskyttelse mot dette, som faktisk kan ødelegge en motor fortere enn noe annet. For å sikre fortsatt beskyttelse må kjølevennet sjekkes med testlapper eller bytte ut frostveske. Redigert 29.November.2014 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Erosion= erosjon Men det du ser her er kavitasjon. Pitting Corrosion kan oversettes med groptæring. Så slike ødeleggelser første gang på midten av 80-tallet da jeg jobbet for Caterpillar. Det var en sekser der det så ut som om noen hadde stukket hull tvers gjennom sylinderrekken. Kunden hadde ikke brukt anbefalt frostvæske på motoren. Grunnen er at det danner seg gassblærer fra vibrasjon/pumping på overflaten som imploderer. Da skytes det vekk materiale fra overflaten. Oksidbelegget ødelegges og det dannes små, lokale anodiske områder. Etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Jeg er nokså kunnskapsløs om typer frostveske. Har i alle år brukt vanlig blå og det surrer og går, hva er forskjellene og bruksområdet ? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 (redigert) Jag tillhör dom här i tråden som fått lära mig att kylvätska blir 'bättre med åren på grund av minskande syreinnehåll' och därmed aggressivitet mot järn. Inser ju dock att kraven kan ha ändrats i den mån att motorer numera kan tänkas inkludera fler metaller ss aluminium. Men nog är det väl järn i både block och topp på t ex Volvos dieselmotorer? För egen del så är mina VolvoPenta TAMD63 'järnspisar' nu 15 år gamla och mig veterligt har det inte blivit bytt kylvätska under den tiden. Har väl ibland haft någon fundering på att byta, men om jag tappar ett prov så ser kylvätskan - som då sannolikt är Volvos gröna Propylenglykol - ut som ny. Rätta mig gärna om någon vet bättre, men om det hade varit korrosion i kylsystemet så inbillar jag mig att kylvätskan skulle bli missfärgad dvs troligen brun? Hulda: Kunden hadde ikke brukt anbefalt frostvæske på motoren. Menar Du Hulda att Ni var övertygade att det var glykolblandningen som var ensam orsak till dessa kavitations-skador som syns på cylinderfodret? Redigert 29.November.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Frostvæske/kjølevæske skal i tillegg til å forhindre frostskader, også forhindre korrosjon og kavitasjon skader. Frostsikkerheten opprettholdes sikkert i ganske mange år, men midlene for å forhindre korrosjon og kavitasjon "brukes" opp. Korrosjon oppstår der hvor det er stor avstand mellom "egenspenningen" i materialene, men jeg antar at motorprodusenter passer på å bruke metaller som ikke ligger for langt i fra hverandre der det er mulig. Kavitasjon derimot oppstår hvor det i en væske er ett "plutselig" trykkfall som gjør at det dannes gassbobler(koker) på overflaten av komponenter, f.eks. i passasjen mellom sylinderforinger og blokk. Når gassboblene faller sammen "river" de litt av materialet løs hver gang. Jeg har blant annet sett sylinderforinger med hull tvers igjennom etter 800 timers drift med sløvt vedlikehold,(skaden var der det var trangest passasje), og hull i kjølevannsrør i skarpe bend. Det er vel også mange som har sett kavitasjonskader i lavtrykksoner på propellerblader. På eldre motorer med romslige kjølekanaler er vel ikke problemet så stort, men moderne motorer er konstruert på en litt annen måte. (frostvæske øker jo også kokepunktet på kjølevæsken, tror kokepunktet på ren frostvæske er ca 140 grader C) Det er ikke uten grunn at motorprodusenter kommer med anbefalinger om bytte av kjølevæske. Gir meg med dette, men kunne sikkert skrevet en del sider om emnet og hva jeg har sett opp igjennom årene. Svært ofte kostbare reparasjoner som kunne vært unngått med regelmessig skifte/behandling av kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Ikke jeg ebonita, men Caterpillar Inc. Som jeg skrev i et tidligere innlegg på denne tråden: Disse sylinderforingene er så tynne at de vibrerer under kompresjonstakten. Det er små bevegelser som ikke endrer f.eks. kompresjonsforhold. Hvis kjølevæsken har et redusert kokepunkt, vil det danne seg gassbobler på overflaten når kompresjonstakten i sylinderen er over. I denne fasen imploderer boblene. Og så har vi som jeg beskrev. Så er det to ting som skjer, materiale blir revet løs og anodiske punkter fremtrer. Hvis kjølevæsken ikke inneholder korrekt mengde og type korrosjonsinhibitor, vil det oppstå en korrosjon. Da vil man altså få en kavitasjonsassistert korrosjon. I og med at korrosjonen starter, så virker det også som at implosjonene stadig skjer på samme plassen. Og prosessen vil ha et akselererende forløp. Fra min erfaring så skjer ikke dette på hva vi kalte 'engangsmotorer', altså motorer uten løse foringer. For mitt vedkommende, med den gammeldagse støpejernsklumpen jeg har, vil dette ikke skje. Så lenge jeg kan tappe kjølevann, og den ser ut som prøven din, så bekymrer jeg meg ikke. Men hadde jeg hatt eks. en moderne VP D6, ville jeg fulgt fabrikantens anbefaling til punkt og prikke. Story: Jeg ble tilkalt som spesialist vedr. brann i en kranmotor offshore. Tok prøve av kjølevæsken og sendte den inn til analyse. Snakket med damen på lab'en. "Dette er kloakk", sa damen, men hun ville ikke skrive det i rapporten :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Min far ble ikke klar over nødvendigveten av å skifte før det korroderte i filler noen dyre deler på ferskvannsiden. Da var det vel gått over 20 år på samme fine væska. Mekanikeren som bytta delene levnet ingen tvil: frostvæsken rust/korrosjonsbeskyttelse hadde ikke vært tilstrekkelig på en del år, selvom frostbeskyttelsen var inntakt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Ref Nordan F Usch då. Kan Du berätta lite mer om omständigheterna? Vad var det för motor? Vad var det som gick sönder? Syntes inga varningstecken i form av missfärgad kylvätska? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Det var en Ford motor. Må spørre min far om detaljer rundt kjølevæsken - det er noen år siden nå jeg har ikke dette helt friskt i minne. Han som ble sittende med regninga husker det nok bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Tja, litt akademisk, men kanskje interessant for noen. Muligens jeg har missforstått noen fundamentale prinsipper, men forstår ikke hvordan vibrasjon av sylinderforinger kan ha innvirkning på kjølevæsekens implodering av bobler. Vil heller tro at dette vil oppstå grunnet kavitasjon lokalt på baksiden av bladene i ferskvannspumpens pumpehjul? For å være på den sikre siden er det kanskje sikrest å skifte kjølevæsken som motormanualen foreskriver. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.