Jump to content

Tips til generasjonsbåt maks 40 000,-

Sone II

Recommended Posts

Har fått meg en liten ekstra båtplass med bredde 2 meter. Denne har jeg tenkt å stille til disposisjon for mine voksne barn (20 - 30 år,) barnebarn (2 - 4 år) og mine foreldre (70+). I tillegg til at jeg ser at det kan være fint å ha en ettermiddagsbåt rett ved utgangsdøren her.

Det viser seg imidlertid litt vanskelig å enes om båttype, da kunnskapen og behovene på tvers av generasjoner er ganske stor.

Er det noen her som har vært igjennom tilsvarende problemstilling, som vil gi innspill slik at vi kan bli enige om hva vi skal kjøpe tiø den nye båtplassen som kan romme en båt med maks bredde 1,8 -1,9m.

Ja, kanskje det. Valgets kval står mellom gammelt med større motor vs. nyere, men da blir gjerne både båt og motor et par hakk for små i forhold til hva slekta ønsker seg.

1 vil fiske mye og ha mulighet for helgetur

1 er mest opptatt av vannsport

1 vil bare vise seg frem

De eldste vil ha noe stødig og trygt

Jeg er opptatt av at det er trygt for barnebarna og at det ikke ligger skjulte kostnadsbomber i båt og motor

Ja, kanskje det. Valgets kval står mellom gammelt med større motor vs. nyere, men da blir gjerne både båt og motor et par hakk for små i forhold til hva slekta ønsker seg.

1 vil fiske mye og ha mulighet for helgetur

1 er mest opptatt av vannsport

1 vil bare vise seg frem

De eldste vil ha noe stødig og trygt

Jeg er opptatt av at det er trygt for barnebarna og at det ikke ligger skjulte kostnadsbomber i båt og motor

da må du nok opp i pris....

Hei

Fira generasjonar i båt er ikkje dårleg.

Eg ville vurdert River 350. Gjerne med rattstyring.

(Eg er litt usikker på breidda.)

Kanskje har dei eldste bruk for motor med el-start?

Eg har same båten sjølv. Med 15 hk totakt planar båten med to vaksne og to born.

Stødig

God rekkevidde

Rimeleg

Kan brukast til vassport.

Kan brukast til fiske.

Under 40 000 på bruktmarknaden.

Med rorkult med gir på handtaket har ein ei hand til motoren og ei hand til ungane.

Kan takast på land av ein mann aleine.

Solid

Lite vedlikehald.

Sjølvlensande. (Med motor på og utan folk om bord.

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=river&BOAT_CLASS=2186&sort=0

Lykke til.

Ask

Ligger 1 sånn på finn.no. Så jo helt perfekt ut, men 50 % over budsjett

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53288111&searchclickthrough=true

Hvor flink er du til å prute i november/desember?

Disse spriker i pris og plutselig kommer det en som er på budsjett. Dog ikke under 50hk, da blir den lei å få i plan.

Redigert av Marida (see edit history)

Premissen er som en gordisk knute…altså smal billig båt som gleder alt fra småunger til pensjonister…

Hvis det er fantastisk skjærgård i umiddelbar nærhet av hjemmehavn er det lurt med en 14 fots ikke-planende jolle med ganske ny 9.9 hk som trygt kan ta unge og eldre ut til nærmeste svaberg eller fiskeplass. Da kan barn kjøre lovlig alene til de er 16 år. Da kan 5 personer sitte greit i båten uten å klage over at man bare nesten kommer opp i plan….for det er fortrengerskrog som uansett ikke kommer i plan. Da har man en relativt ny og uproblematisk driftsikker motor som man kan ta med hjem i boden for vinterkonservering.

Hvis det er åpen kyst og litt lenger til perlene bør man legge på helst både penger og bredde. En båt og motor til under 40 000 kommer neppe opp i plan med 5 personer om bord om man ønsker en motor som ikke er antikvarisk.

En gammel billig 2 takter bråker så mye at passasjerene må rope til hverandre….så ikke mye kos i forhold til å putre i 5 knop med en moderne motor man nesten ikke hører.

De unge voksne setter nok pris på en solseng og vannskimulighet. Spesielt om det ikke er glatte svaberg i nærheten bør båten kunne fungere som badeplattform med solseng og badetrapp.

De eldre som ikke vil bli kliss våt hver gang det er frisk bris ønsker høyere fribord og selvlensing om det kommer litt vann over ripa…og ikke minst greit å ha en litt tørr og trygg båt i dønningene hvis de minste er med.

Ingen ønsker å miste halve sesongen fordi en eventuell påhenger fra 80-tallet fusker i mai og marinanene ikke har kapasitet før august.

Med andre ord kommer man hverken langt av gårde, fort avgårde eller spesielt trygt/tørt av gårde med smal båt til 40.000.

En lettplanende bever 460 med en 25 hk som de unge voksne kan kjøre uten båtlappen er en mulighet om man får det til under 40.000, men irriterende å bli klissvåt med litt bølger, irriterende å ikke ha selvlensing (må putte i proppn når man kommer om bord) og en slik bever 460 egner seg også bare som transport fra til målet eller litt fisking, men ikke til å kose seg med på fjorden i mange timer slik at også en slik båt foriutsetter at man har noen fine turmål i nærområdet uten for værhard kyst. Også en With ca 14-15 fot med 30 hk er en mulighet, men med samme begrensningene som Bever 460.

Et tredje alterntiv er en morsom 12 fots som "lekebåt" og småturer for store og små, men da helst bare 2-3 personer samtidig.

Nei kriteriene i tråden er nok beste en 14 fots jolle med 4hk, 6 hk eller 9.9 hk så kommer man så langt man kommer og så kan alle fra 0 til 100 år lovlige dra ut alene…..eller utvid budsjettet og om mulig få brdere båtplass

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...