tekniker3 Startet 28.November.2014 Link til dette innlegget Startet 28.November.2014 Jeg har båten oppe nå, og har lyst å bli helt ferdig i vinter så det bare er å hive greia på sjøen i sommer. Jeg har tatt 1 lag med bynnstoff, men på boksen står det at en må ha 2 strøk på utsatte steder. Så da tenkte jeg å ta strøk no.2. Det første laget dekket godt. Men kan jeg smøre det på nå og la det stå 4 måneder før sjøsetting, eller skal det gjøres rett før sjøsetting? Noe å bry seg om eller overtro? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Det står på boksen hvor lenge du kan vente med sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Mange nye båter kommer jo ferdig primet og stoffet i fra fabrikk/produsent i dag. Disse blir jo ofte liggende i månedsvis på lager/salgslokale før et eventuellt salg og derpå til sjøsetting. Hadde selv kontakt med Jotun for et par år siden ang. stoffing av båt.( Yachting Non-Stop), og det var ingenting i veien for å bunnstoffe f. eks. på høsten, og la båten ligge på land frem til vårens sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hvilket bunnstoff bruker du? Jotun sine kan vertfall stå vinteren over. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hei, Jeg bruker Jotun og påfører denne i september eller oktober. Båten ligger til april eller mai og har aldri hatt problemer. Jeg smører hele skroget hvert andre eller tredje år, alt etter om det er rur på skroget. Året etter bare flekker jeg. Er jeg heldig holder med flekking året etter også. Da jeg overtok båten hadden den blått bunnstoff. Dette enderet jeg til sort. Nå ser jeg veldig godt når det sorte er slit bort eller løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Kan ikke tenke meg at det et noe "best før", i allefall ikke på selvpolerende som virker så lenge det er noe der. De fleste jeg vet om flekkmaler bare, og da skulle det vært mye som går ut på dato. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 (redigert) Jeg flekkmaler, har ikke så mye som en bitteliten knupp av et rur. Så det er nok helt trygt å stoffe nå. Redigert 28.November.2014 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Da jeg overtok båten hadden den blått bunnstoff. Dette enderet jeg til sort. Nå ser jeg veldig godt når det sorte er slit bort eller løsnet. Det samme skal jeg gjøre i år, har blått nå og skal legge svart. Blir enkelt etterpå dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Ved bruk av Jotun Yachting NonStop bør båten settes på vannet innen 9 måneder etter påføring. Det samme tror jeg gjelder for de fleste selvpolerende bunnstoffene. Les teksten på boksen. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Ifølge Hempel og Jotun må man passe på at bunnstoffet ikke blir vått og helst ikke direkte sollys om det skal stå over vinteren. Ringte begge. Med høy fuktighet på selvpolerende begynner degraderingen av denne og vil bli slitt av raskere etter skøsetting. Harde vil vaske ut giftstoffer før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 28.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Høres bra ut, da kjører jeg på... Jeg mistenker at båten ble dratt opp, så vasket for hånd med børste, og så sto den slik i 25år gjenglemt og ubrukt før den ble satt rett på sjøen uten ny bunnsmurning. Så lå den i ro i 3mnd i sommer, ubrukt på sjøen i påvente av at restaureringsarbeidet skulle begynne. Jeg ser det ble litt grønt slim, og noen hvite slike "knapper". Disse tok jeg med høytrykkspyler med en stråle, og da spratt alle av. Men de var gjenstridige! Nå spanderer jeg 2 strøk, så jeg håper virkelig tingene ikke sitter så godt denne gangen... og så skal jeg gjøre det nå i vinter, så jeg slipper å stresse om sommeren. Da skal jeg bare nyte de fine dagene uten å jobbe Kanskje bunnstoffet har blitt bedre på 25år, men jeg hører det er blitt verre? Kjøpte Biltema, 3 bokser, ja, sikkert ikke det beste men bedre enn ingenting håper jeg, det vil jo vise seg Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Det er jo normalt å ikke stoffe hvert år. Tåler fint å stå vinteren over. De proffe stoffer også på høsten for å spare arbeid til våren. Vanlig selvpolerende har fint holdt i tre sesonger for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Biltema.... De har vel bare hardt bunnstoff? Er det det du vil ha? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 La på biltema kjøpt i våres og det oppførte seg nesten som selvpolerende når jeg spylte båten i høst, kanskje noe hardere men ikke helt på en måte.. Det gamle bunnstoffet skinner i gjennom her og der etter spyling. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 29.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Det står selvpolerende på boksen... er klar over at dette ikke er best i test, men to strøk av dette må være bedre enn ingenting. Før i tiden tror jeg bare det ble smurt på et strøk, da bunnstoff var så sinnsykt dyrt! Men alt var jo sinnsykt dyrt for 25 år siden, og spesielt når en ikke hadde penger... Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 biltema funker sikkert, har ikke fått med meg at de har selvpolerende. Da skal jeg jammen meg prøve det jeg og :-) om de har svart da.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Er ikke bråsikker på at det stod selvpolerende på boksene jeg kjøpte. Mener at jeg leste på boksene uten å finne at det stod noen plass. La ett strøk med rulle i hurtensturten om kvelden i mørke, mao ikke fantastisk kvalitet på jobben som ble gjort og la båten ut før påske. Tok den opp for 3 uker siden eller noe. Kun slim og ikke veldig mye egentlig. Brukte båten lite i sommer. Høytrykkspylte over en gang og det var det. Egentlig strålende fornøyd med BT sitt stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.