Jump to content

Hvilken type kabelsko passer her? Rundstift?

kjetillunde

Recommended Posts

denne siden til clas ohlson står det at rød er 1.5mm og blå er 2.5mm?

Biltema har bare blå?

Jamen det at rød er for 1,5 mm2 ledning og blå er for 2,5, er ingen motsetning til opplysninger om stiftens diameter.

Det at biltema har berre blå, trur eg sånn passe, fordi fargane sett i sammenheng med størrelser er standardisert, og har vore det samme i vaffelfall 40 år:

grønn: 0,5 qmm (sjelden å sjå)

rød: 1,5 qmm (veldig vanlig)

blå: 2,5 qmm (veldig vanlig)

svart: 4 qmm (Uhyre sjelden)

gul: 6 qmm (veldig vanlig)

Redigert av Dinamo (see edit history)

litt irr i kontaktene ser det ut til , spray og gjør rent, og sett inn med fett

Ja det var lurt

Dette med flatstift, fins der ogso eit godt utvalg i. So vidt eg har skjønt so går dei på tommemål, og dei størrelsane eg veit om der, er 1/8" (ca 3 mm) 3/16" (ca 5 mm) 1/4" (ca 6 mm) og 3/8" (ca 10 mm)

For so å komplettera "galskapen" so har flatstiften fleire normerte tjukner på kvar breidd.

Hvor får du tak i så stor flatstifthylse? Både Biltema og Clas Ohlson hadde maks 6mm2

Dette med flatstift, fins der ogso eit godt utvalg i. So vidt eg har skjønt so går dei på tommemål, og dei størrelsane eg veit om der, er 1/8" (ca 3 mm) 3/16" (ca 5 mm) 1/4" (ca 6 mm) og 3/8" (ca 10 mm)

For so å komplettera "galskapen" so har flatstiften fleire normerte tjukner på kvar breidd.

For å vera meir tydelig, so er desse størrelsane som eg nemner her, breidda på flatstiften. Og dei er max 6 mm2, noko eg trur er veldig greit, for dei toler ikkje meir strøm enn at det er nok. (har sjølv opplevd sprøsteikt flatstift i glødekretsen på ein bil for mange år siden)

Jeg har brukt WAGO endel. Er kjempefornøyd med de. Skal bruke de i den nye båten også. Sprøyter inn syrefritt silikonfett først. Med kabelsko kan man få dårlig kontakt/varmgang der man klemmer kabelen og der kavelskoene er koblet sammen. Disse er godkjent i koblingsbokser i hus. Kjøpte 100 stk av hver :)

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...