Jump to content

Koble til Simrad NSS7 i skjærgårdsjeepen

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg skal koble til Simrad NSS7 i skjærgårdsjeepen (Yamarin 4410) og lurer litt på hvilke strømkabler under dashbordet jeg skal koble til. Jeg kobler selvfølgelig inn en sikring (5A) på pluss ledningen. Burde jeg koble meg på samme ledningen som går til lanternene? Hvordan gjør jeg det?

Jeg kommer til å ta med meg NSS`en hjem etter hver tur, da vil vel strømkabelen ligge løst oppå dashbordet med fare for korrosjon? Hva er vanlig å gjøre?

Du bør legge en egen kurs til plotter slik at du kan ha den påslått uavhengig av lanterner.

Orginalkabel til de fleste nyere plottere har en gummihette som er festet på kabelen og skal brukes til å sette nedpå koblingen for å hindre fukt. Men den beste løsningen er om du kan trekke kabelen feks ned hullet den kommer opp og gjemme den under instrumentpanelet når den ikkje er i bruk, og kanskje lage en propp å sette i hullet. En slik løsning vil være avhengig av hvordan du gjer monteringsarbeidet og utforming av båtens instrumentpanel (dasjbord)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det spørs litt hvordan det elektriske i båten er lagt opp. Dette bør du få en avklaring på av elektrikker eller en kyndig bekjent.

Kort fortalt så må du finne "hovedstrømskabel" som kommer fra batteriets hovedbryter og bør være å finne under dasjbordet, og koble deg inn på den på egnet plass.

Men kanskje du har en liten sentral med sikringer og kanskje det er ledig der.

La en strømmkyndig ta ein kikk :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...