Jump to content

Hvorfor er det ikke lov å frakte båt på trailer i helgene?

haugi

Recommended Posts

Det må være noe nytt, tidliger kjørte jeg langtransport i hele Europa i 9 år og veldig mye båt for nidelv og windy til båtmesser i Norge ig hele Europa !

Og dette var lov før, rart det ikke står i artikkelen hvorfor dette ikke er lov!

Eneste som var spesielt i Europa er at på søndager var det Ulovlig å kjøre transport hvis det ikle var fersk varer eller spesiell disp!

Samt spesialtransport foregikk stort sett på nattid eller på nasjonalveier!

Men her i Norge har det ikke vært ulovlig med noen form for transport uansett dag før. Så lenge eventuelle papirer/disp var i orden.

Jeg sluttet å kjøre for 3 år siden i mai!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

De siste årene har jeg kjørt spesialtransport opp til 90 tonn og 4m bredde og jeg kan si det slik at dette regelverket er ekstremt komplisert, selv for oss som har drevet/driver med det. Hvis jeg husker rett så står det i den grå delen av veglista at transport i helg, samt rushtid ved bysentrum, ikke er lov, men politiet kan gi disp. Jeg skriver på mobil nå, så orker ikke legge ut i det uendelige, men kort sagt gir artikkelen mening.

I forhold til regelverk så er dette helt riktig.

Når lengden er mer enn 2,00 meter over det som er tillatt etter § 5-4 eller veglister i henhold til § 5-3 nr. 2 bokstav a eller bredden over 2,60 meter, gjelder følgende krav:

a. Kjøringen må ikke foregå fredag mellom kl. 1500–2400, eller fra kl. 0600 lørdag eller hverdag før helligdag eller offentlig høytidsdag til kl. 2400 søndag, helligdag eller offentlig helligdag. Kjøring kan likevel foretas frem til kl. 1500 dagen før 1. mai, 17. mai og Kristi Himmelfartsdag. Politiet kan i særlige tilfelle gjøre unntak fra disse bestemmelsene. Unntakene må være skriftlige.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...