Jump to content

10W40 olje vs 25w40 olje i Mercruiser 5,7

jensemann2

Recommended Posts

Jeg hadde 25W40 olje på motoren før oljeskift, og oljetrykket lå på 40 psi ved marsjfart og 20 psi ved tomgang.

Etter oljeskift fylte jeg 10W40 mineralolje på motoren, og trykket var det samme på marsjfart men datt helt til null ved tomgang. Oljealarmen gikk av med en gang turtallet datt til tomgang. Ved kald motor hadde jeg 40 psi uansett.

motoren er nå vinterkonservert og båten står på land. ny olje blir byttet til våren før den skal på sjøen... men hvorfor er det så stor forskjell? Jeg trodde 10W40 og 25W40 ville ha samme egenskaper ved varm motor..? Det kan jo ikke være tilfelle.

Trodde også det var slik, men har fått en annen forklaring nylig.

Det siste tallet 40 er baseoljen som blir brukt før det blir laget multigrade olje av den. For å komme ned i 10 W må det tilsettes mer stoffer i forhold til 25. Dermed blir den tynnere enn den du hadde før.

Omtrent som man blander en basemaling med vann altså. Men arrester meg om dette er feil, for sikker er jeg ikke.

Synes 40 forteller litt lite når man etterpå tilsetter andre stoffer som gjør den tynnere også ved høy temp men, men ....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...