jensemann2 Startet 30.November.2014 Link til dette innlegget Startet 30.November.2014 Jeg hadde 25W40 olje på motoren før oljeskift, og oljetrykket lå på 40 psi ved marsjfart og 20 psi ved tomgang. Etter oljeskift fylte jeg 10W40 mineralolje på motoren, og trykket var det samme på marsjfart men datt helt til null ved tomgang. Oljealarmen gikk av med en gang turtallet datt til tomgang. Ved kald motor hadde jeg 40 psi uansett. motoren er nå vinterkonservert og båten står på land. ny olje blir byttet til våren før den skal på sjøen... men hvorfor er det så stor forskjell? Jeg trodde 10W40 og 25W40 ville ha samme egenskaper ved varm motor..? Det kan jo ikke være tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 30.November.2014 Link til dette innlegget Svart 30.November.2014 10W40 er vel noe tynnere enn 25W40, da den skal tåle lavere temperatur uten å tykne... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2014 ja det trodde jeg også, at den var tynnere ved lave temperaturer, men den er tydligvis også tynnere ved høye temperaturer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.November.2014 Link til dette innlegget Svart 30.November.2014 Trodde også det var slik, men har fått en annen forklaring nylig. Det siste tallet 40 er baseoljen som blir brukt før det blir laget multigrade olje av den. For å komme ned i 10 W må det tilsettes mer stoffer i forhold til 25. Dermed blir den tynnere enn den du hadde før. Omtrent som man blander en basemaling med vann altså. Men arrester meg om dette er feil, for sikker er jeg ikke. Synes 40 forteller litt lite når man etterpå tilsetter andre stoffer som gjør den tynnere også ved høy temp men, men .... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2014 Link til dette innlegget Svart 30.November.2014 Les og lær: http://www.shell.co.id/en/products-services/solutions-for-businesses/lubricants/transport-lubricants/products-services/faqs/transport-viscosity-faqs.html Jeg har mye glede av informasjonen jeg plukker opp hos bl.a. Shell. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 30.November.2014 Link til dette innlegget Svart 30.November.2014 Anbefalingen fra Mercruiser er grei : Quicksilver 4-Cycle 25W-40 Marine engine oil is reccomended. Den ville jeg også forholdt meg til :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.