Jump to content

Skal parallellarm gå i 90 grader

Bisse

Recommended Posts

Sliter med montering av paralellarm av vindusvisker. Har satt motoren (aksel) midt over vinduet, men pusserbladet vil ikke gå rett over vindu, dvs pusse i 90 grader, den lager en bue.( ikke så stor bue som med enkel arm). Når pusserebladet når bunnen av vindu går den på utsiden. Pusserbladet er like lang som vinduet er høyt. Er det noe jeg har misforstått her? Pusser ikke en paralellarm i 90 grader?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Da er det mulig jeg har vært litt rask i avtrekkeren. Pusserene var montert nederst i selve glasset. Jeg borret nye hull og flyttet motorene over vindu da jeg skulle montere paralellarm. Gjorde det da jeg tenkte at da vil jeg få bedre utsyn da jeg ikke ville få en "bue" øverst på vindu. Trodde jeg. Nå viser det seg at "buen" blir større enn før. Jeg har hele tiden trodd at med en paralellarm vil vinduet vaskes i 90 grader. Fins det pussere som har festet til armen "off" senter, slik at jeg kan ha lenger viskerblad over der hvor viskeren er festet til armen enn under? Kan jo sette pusserene tilbake nederst på vindu, men da må jeg lime fast paralellarmen i vindu. Kan kanskje sette visker motoren fra 110 grader til 120 grader og korte inn armen? Fins det noen smart løsning på dette?

Redigert av Bisse (see edit history)

Nei, du får aldri en roterende viskermotor til å få viskerbladet til å gå beint over vinduet, det sier vel seg selv? Noe som er montert på en roterende aksling vil kun prøve å lage en perfekt sirkel rundt sin akse. En paralellarm får bare viskerbladet til å holde seg i samme stilling over heile vunduet. Eit alternativ kan vær å dra på bilhøggeren å skaffe seg viskermekanismen til ei gammal merce med monovisker. Desse fungeret slik at viskerarmen skyves utover når bladet kommer til hjørnet av vinduet og trekker til seg viskerbladet igjen når det kommer til midten av vinduet og deretter trekker ut igjen viskerarma når den kommer til neste hjørne.

Redigert av bellen (see edit history)
  • 2 uker senere...

Da har jeg borret nye hull over vindu det lille hullet er for å hindre motoren i å rotere. I tillegg kom det et 3-dje hull for å feste paralellarm.

bilde

Laget hull for å gjøre plass til intervallkontrolleren fra TMC.

bilde

bilde

Brukte også krympeslange for å holde kablene sammen da det går tre kabler til hver visker.

bilde

bilde

Boksen ferdig montert:

bilde

Kanlene ble lagt opp under trekket i hardtoppen og alle kablene fra alle tre viskerene ble ført i en skinne/ kabelgate mellom vinduene.

bilde

Var mye arbeid dette her. Vanskelig og få av de gsmle viskerene. Mye måling og tilpassing. Måtte forandre vinkelen på st og bb motor fra 110 grader til 100 grader. To mann for å montere og holde etc.. Blir en liten bue øverst, men går leve med det. Nå gjenstår det bare å kjøpe pusserblader i riktig lengde og tette de gamle hullene i vindu.

Redigert av Bisse (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...