Jump to content

Materiale til innredning seilbåt.

Guest Hehe123345609886

Recommended Posts

Guest Hehe123345609886

Har kjøpt en seilbåt fra 80-tallet som skal være et slags prosjekt. I første omgang har vi lyst til å rive ut innredning og bygge opp nytt. Det vi lurer på er hvilket materiale som er billigst og som egner seg best til innredning i båt og hvor får man tak i det materialet man trenger?

Håper på noen gode og fornuftige svar :)

På forhånd takk.

Haakon.

Hei !

Hvor du kjøper er ikke så lett å svare på da jeg ikke er kjent på dine trakter. Et søk på nett vil gi deg noen allternativer. Det jeg ville ha brukt er en marine kryssfiner i teak /mahogany eller aller best kirsebær eller eik. Disse brukes bare på synelige skott og fronter. Benktopper og hyller innvendig lages normalt av lauan kryssfiner eller bjørke finer alt etter hva som forhandler kaller det. Om du skal spare penger er det fult mulig å bygge alt i en lautrefiner å beise med pigment beis før du lakker. Det blir like sterkt å bra.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Om du skriver litt om båtmodell, hva som ellers er av treverk som skal beholdes, det er vel noen skott som skal beholdes?

Hvilken overflatebehandling har du tenkt til å ha? Hvitmalte eller lakket/ oljet?

Et par bilder gjør også susen! :)

Det er en del prosjekterfaring her på forumet. Flere med seilbåter fra 70 og 80tallet. En kar her holder på med ny innredning.

Så om du lager en prosjekttråd, så får du nok mange innspill og råd.

Guest Hehe123345609886

Takk for innspill.

Det er en happy 27. Båten står i Slemmestad.

Er usikker på hva vi skal beholde. Noe er ganske stygt skadet av fukt. Vi satser på å få tettet de plassene hvor det kommer inn vann og deretter bygge litt om på innredningen siden den ikke er så veldig praktisk for å dra på tur. Vi har ikke gjort noen tanker om maling eller lakk/olje.

Forstår jeg det riktig at det går an å bruke å bjørk som "rammer" for innredning? Er rimelig fersk i dette så alle innspill mottas med takknemlighet.

En annen ting jeg lurer på er om vi skal flytte toalettet fra akterenden og fram mot forpiggen slik at vi kan få en ekstra sengeplass. Noen som har erfaring med dette med tanke på fall til tanken? Septiktanken ligger under cockpit.

Husker ikke helt hvordan happy er innredet, men generelt er det jo lettvint med toalett nært cockpit for raske dobesøk. Men det blir jo kompromiss mtp sengeplass, rask tilgang til toalett, plass ved toalettet.

Det er nok å foretrekke å ha kortes mulig avstand mellom toalett og tank. -og slange koster noen kroner.

Ikke mange små båter med toalett akter.

Hei, mener det ligger en prosjekttråd vedr. Happy 27 her på forumet, har du sett den? Happy 27 ble hovedsakelig solgt som 1/2 eller 3/4 selvbygg, slik at det forekommer litt forskjellige løsninger (og stor forskjell på kvalitet på innredningsarbeidet)

Materialer får du tak i på Billingstad Trelast på Billingstadsletta, stort utvalg i kryssfiner, og teak/mahogany og stort sett billigere og bedre enn Maxbo etc.

Trygve

Hva slags kvalitet kryssfiner du skal kjøpe avhenger av hva du skal bygge. For bokhyller, skap og andre elementer som ikke påvirkes nevneverdig av vann kan du godt handle på Billingstad. Listverk kan du også kjøpe der.

Men for strukturelle deler/skott, benker som kan komme i kontakt med kjølvann, baderom osv ville jeg jeg ikke handlet på Billingstad. Da trenger du plater som er limt med kokefast lim(WBP, Water Boil Proof) Det er litt mer kjelkete å få tak i som privatperson, men det er sikkert mulig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Enig med deg Herman, men tenkte at siden dette er en liten og billig seilbåt så var det greit å holde budsjettet nede :wink: Det jeg mente var at etter min erfaring er xfineren fra Billingstad et lite hakk bedre enn maxbo ol. store byggevarehus. Godt mulig Billingstad kan skaffe WBP limte plater, helst bør de oxo være BS1088 (British Standard) Oslo Finerfabrikk skaffer dette, det gjør vel oxo West systemer og Nes Sledeverksted. Kjenner du en møbelssnekkker kan han oxo bestille inn dette for deg :smiley:

Trygve

Hvis dette Nes Slede.......osv. er anbefalingen så ville jeg ikke på noen måte villede noen dit. Handlet dobbeldør til min båt der og kvaliteten på både treverk og arbeid er langt under pari.

Forsøkte også å handle kryssfiner hos Nes sledeverksted. Betalte på forskudd, men han klarte aldri å få sendt platen. Nå sliter jeg med å få tilbake pengene, ser ikke ut til at han klarer dette, heller. Kryssfineren kjøpte jeg hos Maritim.

Hvis dette Nes Slede.......osv. er anbefalingen så ville jeg ikke på noen måte villede noen dit. Handlet dobbeldør til min båt der og kvaliteten på både treverk og arbeid er langt under pari.

Jeg holdt på å si at det kan en skjønne/se av hjemmesiden deres

... mer rotete og ned-dynga design skal en lete lenge etter

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Greit at det kommer fram dårlig erfaring med leverandører. Selv har jeg lært noe av å lese på hjemmesiden til Nes Sledeverksted. Men så er jeg nybegynner.

Jeg fikk levert varer på døra som avtalt. Xfinerplatene jeg kjøpte var også som beskrevet. Få eller ingen innvendige hulrom. Men å handle der når man bor I Troms er nok uaktuelt.

• 1 måned senere...

Forsøkte også å handle kryssfiner hos Nes sledeverksted. Betalte på forskudd, men han klarte aldri å få sendt platen. Nå sliter jeg med å få tilbake pengene, ser ikke ut til at han klarer dette, heller. Kryssfineren kjøpte jeg hos Maritim.

Det later til at han heller ikke klarer å returnere pengene mine. Da jeg purret på sendingen av platen, visste han tydeligvis ikke om han hadde sendt platen eller ikke. Maken til rotehue skal en lete lenge etter. Best å holde avstand til han der..!

• 1 år senere...

hei.

Jeg har også en bestilling på kryssfiner hos Nes sledeverksted/båtverksted fra 11/10-2016. Levering 2 uker.

Betalte regning umiddelbart da selger krevde forskuddsbetaling.

Sendte en hyggelig epost for noen dager siden og lurte på om vedkommende hadde glemt meg, uten å få svar.

Så der står saken foreløpig: No honey no money ;)   Min stakkars akterdel (på båten) gråter i mangel på kryssfiner.

Ellers har jeg forespurt et tysk firma om marine kryssfiner da jeg selv trenger 4-5 ark til mitt 14 fot "Jon boat" byggeprosjekt til våren:

https://youtu.be/VAIv3VkmF54

Firmaet Sommerfeld-Thiele tar ca euro 1000 for 5 plater 10mm tykkelse ,153x310 cm Hydro AW 100 throughout Okoumé I-II/III (Ginklusive, innklusive frakt.

aber doch.....The panels are manufactured according to the rules of the German Lloyd (B.S. or L.R.S.) but not certified, ifølge selger. Så må man vel vurdere om dette er godt nok for bruken.

Ellers er det jo endel fra Kina.

Noen som har funnet noe nærmere enn tyskland for levering av kryssfiner AA eller AB marine og sertifisert?

Redigert av jerik (see edit history)

Kryssfiner er vel det mest brukte. Jeg synes imidlertid det har vært vanskelig å finne gode produkter. Ofte er det hulrom, og kvaliteten på limingen er det nesten umulig å vurdere ut fra hva man ser. Må stole på den som selger. Begynn med å lese ltt her, på hjemmesiden til Nes trebåtverksted.

http://www.nes-sledeverksted.no/Kopier%20Trebat%20side/Default.asp

Anbefaler deg å holde deg langt unna Nes Trebåtverksted! Jeg bestilte en kryssfinerplate fra dem for et par år siden. Fikk en "midlertidig faktura" som han kalte det. Vet ikke hva slags regnskap disse folkene har, midlertidige fakturaer har jeg aldri hørt om... Fakturaen ble betalt samme dag jeg fikk den. Plata klarte de aldri å få sendt, og pengene mine, som jeg har krevet å få tilbake, har jeg heller ikke sett noe til... Finn deg et seriøst firma å handle med!

• 3 måneder senere...

Jeg har kjøpt noen teakplater fra Nes Sledeverksted. Det ble avtalt A kvalitet på begge sider. Fakturaen ble betalt på forhånd samme dag som den ble sendt ut, med avtale om levering etter en uke. Platene kom tre uker etter avtalt leveringsdato, dette etter gjentatte henvendelser. Platene som kom var tilgriset med lim i tillegg til skader. Det ble reklamert til selger. Reklamasjonen ble ikke akseptert, dette begrunnet han med at hans plater var billigere enn platene som konkurrentene selger. I forbindelse med reklamasjonen sjekket jeg organisasjonsnummeret på hjemmesiden, det viser seg at dette firmaet ble nedlagt i 2015. Jeg stiller meg undrende til hvilken forretningsdrift han bedriver.

Legger ved noen bilder av A kvaliteten til Nes Sledeverksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...