Nevermind Startet 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2014 (redigert) Hei. Jeg planlegger å seile en nyinnkjøpt seilbåt fra østlandet og nordover til Bodø siste halvdel av mars måned 2015. I den forbindelse hadde det vært fint om de som er kjent på Vestlandet, og nordover mot Brønnøysund kunne kommet med tips om havner som er kystnære (altså ikke langt inne i en fjord). En del steder er på en måte opplagte, men kom gjerne med de dere kjenner til, og som vil kunne være aktuelle for overnatting eller bare å gå inn hvis været ikke frister til å seile videre. Er det brygge, og er der evt. landstrøm, eller må man ankre? Er det vindretninger hvor havnen kanskje ikke er så gunstig? Posisjon, sted evt. Lat/long? Finnes der muligheter for å fylle vann/diesel, evt. handle inn proviant? Redigert 2.Desember.2014 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 En havn som er mye brukt er Rosenlund Marina på Sandsøy. Den ligger plassert rett nord for Stadt. Der har du mat til både deg og båten. Ellers så kan søke på norske gjestehavner. Der finner du mange fine forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Båten har kanskje PC med OpenCpn ombord? mener det er folk her som har laget filer med posisjoner til gode havner som kan importeres. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Stemmer det Framtia :-) Det er fint om jeg kan legge inn posisjon på gjestehavnene på pc'en, men er det noen som har laget filer som også har omtale av de ulike havnene slik at det blir mulig å vurdere de ulike alternativene uten å måtte være på nett. Jeg regner ikke med å møte så mange andre båter i mars mnd. som jeg ville gjort på sommeren, så det blir nok ikke så mange gode tips å få underveis. Og i motsetning til båtsesongen i nordnorge hvor det er lyst hele døgnet vil jeg nå måtte finne en god havn i mørket enkelte dager, men mindre jeg har mange nok ombord til at vi kan seile 24 timer i døgnet. Jeg får merke av alternative gjestehavner på Navionics/iPad, hvor jeg også kan legge evt. kommentarer. Jeg har bestilt havneguiden fra Lindesnes og nordover, men den er ikke komplett. Ellers så ser jeg at det er en del gode forslag på forumet her, og at jeg må se over de ulike posisjonene og hvor de er. Har høvelig oversikt over en del av de litt større stedene, men det er umulig å planlegge på forhånd hvor langt man kommer på en dag da det ett veldig væravhengig. Takker også for tipset om Norske gjestehavner og Rosenlund Marina Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 (redigert) Det er mange gode "hentetråder" og "hvor er dette"-tråder her på baatplassen, de kan nok gi deg mange gode tips. Foreslår du laster ned OpenCPN også på hjemmePCen, så kan jeg sende deg kart, samt Den Norske Los. Da kan du lage deg en POI-fil med havner og ankringsplasser, som igjen kan importeres til kartsystemet ombord. Hentetrådene her på Baatplassen er veldig populære, og man ser ofte at man kan får mange tips og annen hjelp underveis også. Så bare hold liv i denne tråden så blir dette veldig bra :-) Eks Bergen - Arendal: https://baatplassen.no/i/topic/91445-hentetraad-bergen-arendal-i-pinsen/ Molde - Oslo: https://baatplassen.no/i/topic/107417-hentetraad-molde-oslo/ Redigert 3.Desember.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 (redigert) Takker :-) Jeg har ikke hatt Windows på 8 år så jeg får installere OpenCPN på Mac'en for å bli kjent med programmet, og se om filene er kompatible med Windows eller Linux. Alternativt installere Windows eller Linux på Mac'en, men det håper jeg å unngå :-) Redigert 3.Desember.2014 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Skulle ikke forbause meg om det er Linux på PCen ombord... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Fra Stavanger til Lofoten Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Takker for linken du la ut til bloggen din alidal :-) Jeg har så vidt fått sett på den. Jeg ser på de fine bildene at det nok er mange fine steder jeg burde fått tid til å se meg om, men i slutten av mars vil det nok handle mere om å få lagt mest mulig distanse bak seg på kortest mulig tid. Så får vi se om jeg kanskje lager et slags reisebrev med vinter/vårbilder som jeg kan dele med dere andre. Jeg blir å se nærmere på bloggen din, og synes det er flott at du også har lagt med kart. Og så er det jo fint å se at du hadde et fint dykk i Saltstraumen. Jeg dykker selv, så der er jeg godt kjent :-) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 bloggen din alidal :-) Er nok ikke min blogg, men jeg kunne tenke meg å ta turen en gang! Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Mitt intrykk er at det er gjestehavn i alle småbyene langs kysten. Det er ikke is på vestlandet, så landganger etc fjernes ikke. Vann og landstrøm er mer usikket. I havna mi (som ikke ligger i leia) er det strøm og vann hele året. Vannet renner fra alle kraner hele vinteren for at det ikke skal fryse(!). Jeg hadde seilt til det skumret, og stoppet i første "by" etter det hvis det er ok vær. Mye fyr og grei navigasjon i mørke. Det er mange steder å stoppe, de fleste ligger i leia, lenger mellom havnene når en går innover i fjordene. Høres ut som ett spennende prosjekt. Går man døgnet rundt er det ganske fort gjort. Har du mannskap til nattseilas to langhelger (lettere å få med mannskap da), og selv tar båten dagtid søndag til torsdag har du ikke langt igjen. Hvis man ikke blir liggende værfast da. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Her er det også mye nyttig: https://baatplassen.no/i/forum/27-havgapet-uthavnernaturhavner-uten-kommersiell-virksomhet/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Jeg har noen navn på listen over mannskap som er interessert, og kan være aktuelle, men det er vanskelig å finne seilere som kan være med hele veien så det må nok bli noe utskifting underveis. Problemet da er å være på rett plass til rett tid. Kjedelig f.eks. å skulle vente 2 dager i Bergen på nytt mannskap hvis vi er der tidligere enn forventet, og det er fine forhold for å seile videre. Tror uansett det må bli en fin tur, og at vi må være forberedt på alt fra fint vårvær til vinterstormer hvor vi helst bør ligge i en godt skjermet havn :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Det går hurtigbåt flere ganger om dagen fra Bergen til Selje (ved Stadt, rett etter Måløy). Det er to lange dagers seiling, så passer veldig fint. Offentlig kommunikajson fungerer greit i Norge. Utgangspunktet er at mannskapet må komme til båten, ikke at båten må vente. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Støtter den pacuare :-) Jeg får skaffe meg en oversikt over offentlig kommunikasjon i tillegg til gode gjestehavner, vann, diesel ++ Kjekt å ha med seg X antall iPader, men jeg tar det ikke for gitt at vi kommer på nett langs hele kysten så det er greit å ha tenkt ut en del alternativer på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Den Norske Los Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Håper du er heldig med været. Jeg bruker båten hele året og jeg har hatt noen fine turer på vinter/vår. Jeg ville nok skaffet meg noen papirkart som jeg kunne ha i bakhånd. Selv om dagens utstyr fungerer bra stoler jeg ikke helt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 (redigert) Hvis forholdene er OK kan du nok regne med å kunne ha en snitthastighet på 6 knop. I figuren under har jeg delt opp strekningen i bolker på ca 30nm, dvs en kan regne 5 timer mellom hvert punkt (noe mer der du må i leden, men jeg antar at snitthastigheten der gjerne 7 knop om du går for motor). Det er så klart veldig vanskelig å vite på forhånd hvor det vil være naturlig å ta pause, og så avhenger jo alt om du har nok mannskap til å kjøre døgnet rundt eller om en bare går om dagen. Og så kommer været i tillegg. Det er nok kjekt å finne noen steder der man kan bunkre underveis. Om det kniper med mannskap skal du ikke se bort fra at det er medlemmer her på BP som kan tenke seg å stille som hjelper på noen av etappene. Jeg er klar for starten :-) Redigert 5.Desember.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Jeg har papirkart tilgengelig fra Stavanger og nordover. Tror på et tidspunkt at man kan gå bort fra dem, men det er lettere å legge planer, og å få god oversikt på et stort papirkart enn på en skjerm på 10-12 tommer hvor man zoomer, og forskyver kartet. En kartplotter, PC, eller en iPad kan selvsagt svikte, men jeg har 3 ulike navigasjonssystemer her, uavhengige av hverandre, så jeg håper jeg slipper å ta frem papirkartene annet enn til å få bedre oversikt i planleggingen. Fint at du blir med i starten Framtia :-) Det er en perfekt anledning for meg til å bli bedre kjent med båten, og du kjenner områdene vi skal seile gjennom :-) Når det blir forhold for det håper jeg å kunne ta flere døgn sammenhengende, men jeg har satt opp en innaskjærsrute fra Stavanger og nordover der det er mulig, og da tror jeg det kan bli enkelte overnattinger. Håper å få litt mere oversikt i januar over hvem som er med når, men ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt å invitere med seilere fra forumet her. Fin anledning til å kunne få med seilere med lokal kunskap :-) Takker så mye for kartet du la ut, og USB-sticken med info om båten, og div. annet nyttig for meg å lese :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 (redigert) her er til inspirasjon en reiseberetning fra en annen Arconaseiler: http://carmencita-2011.blogspot.no/ Redigert 9.Desember.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Har sett gjennom bloggen til Carmencita, og får ta meg tid til å lese den en dag jeg har litt bedre tid. Fantastiske bilder, og jeg fikk j... lyst til å dra tilbake til Svalbard. Det er vel bare å legge en litt mere vestlig kurs når jeg seiler nordover slik at jeg unngår å seile opp Vestfjorden :-) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Enda en tur... Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 14.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Jeg gikk tur retur Tromsø sørlandet med motorbåt sommeren i år. Planla dagsetapper på ipad og hadde ellers en Raymarine C127 kartplotter. Oversiktskart er fint på papir, men synes ikke det er nødvendig med papirkart for hele kysten. Viktig at du har minst to uavhengige systemer og har ekstra batterikapasitet til ipad, det er jo i dag enkelt å kjøpe eksterne batteri for lading av ipad. Telenor og ice net har jo også dekning langs nesten hele leia og utenfor kysten slik at du kan bruke marine traffic og lign som boat beacon. Radar er viktig etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Takker for et par fine blogger. Jeg har 3 uavhengige navigasjonssystemer ombord, hvorav iPad med ekstra batteri og Navionics er den ene. ingen radar, men med AIS rx/tx, og ikke alt for høy hastighet tror jeg vi er godt utstyrt for å finne frem, og at vi skal kunne bli sett av annen skipstrafikk. Regner ikke med å møte så veldig mange lystbåter i slutten av mars selv om det normalt er en del fine dager på sjøen på den tiden. De fritidsbåtene vi evt. møter blir sikkert i dagslys, og da skal vi forhåpentlig kunne se hverandre. Tror ikke jeg vil ha med papirkart for første del av turen, men dersom alt av elektroniske hjelpemidler svikter på samme tid er det vel en mening med det :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.