Lars Martin Startet 4.Desember.2014 Del på Facebook Startet 4.Desember.2014 (redigert) Heisann. Er ny her på forumet, og overlykkelig over å ha funnet ett aktivt forum :-) Jeg skal endelig ha meg egen båt, og trenger å høre litt tanker om dette, av noen som kan noe. Jeg har vokst opp i seilbåt og diponerer fremdeles det til lengre sommerferieturer. Nå har jeg lyst til å kjøpe meg min egen skute. Av ymse årsaker må dette bli en daycruiser. Etter mye om og men og funderinger har jeg smalnet utvalget ned til to typer jeg har lyst på. felles for begge er at de ikke koster skjorta, er båter jeg har bitt meg merke i gjennom alle mine år på sjøen og at de dekker "behovet" mitt. Det økonomiske, det praktiske og den riktige følelsen er altså til stede i begge. Vet ikke helt hva jeg lurer på, men håper vel kasnkje at det finnes ett eller annet argument for å velge den ene kontra den andre. Er det i det hele tatt mulig å velge den ene kontra den andre? eller skal jeg kikke på begge to og gå får den riktige båten? Store motorer og sånne drev som sitter på hekken, har jeg jo ikke noe erfaring med. Er det noe jeg må passe på å styre unna? Alle tanker, ideer og råd mottaes med den største takknemmelighet. Mvh Lars Martin Redigert 4.Desember.2014 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Det jeg gjør når jeg er på båtjakt er å sette opp en prioritert liste over hva jeg ønsker av båten. Deretter så tråler jeg finn og forum for å finne de båtene som tilsynelatende matcher ønskelisten best mulig. Når jeg har funnet de båtene som passer ønskelisten best, så prøver jeg å få sett på og prøvekjørt dem for å få sjekket dem nøyere og se hvilken båt som gir "godfølelsen". Jeg har brukt denne fremgangsmåten to ganger og begge gangene så har jeg blitt overrasket av hvile båter og båttyper som faktisk har passet kriteriene. Første gangen så endte jeg opp med en langt mindre, nyere og raskere båt enn det jeg hadde sett for meg, og var storfornøyd med den. De beste tipsene jeg kan gi blir dermed: 1: Sett opp en liste over egenskaper du ønsker av båten 2: Tenk utenfor "boksen". Ikke begrens deg til bare 2-3 forskjellige båter, men se på mest mulig forskjellige båter, og gjerne litt andre båter enn det du først hadde sett for deg opprinnelig. Uansett, lykke til med båtjakten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lars Martin Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Takk for inspill. Jeg føler selv at jeg har kikket på mye. Og at det har vært med på å snevre inn til de jeg ser på nå. Kravene er relativt enkle. 1. Den må gå litt unna. Så jeg kan ha den i nærheten av der jeg bor, samtidig som jeg kommer meg ut til holmer og skjær på helgetur. 2. God i sjøen. Er vant til å være trygg, men våt, når det herjer :-) 3.Det må være overnattingsmulighet under dekk til to. Pluss nødovernatting for èn under kalesje. 4. Den må ikke koste skjorta. Smertegrense på overkant av 200.000 5. Innendørs do 6. noe matlagingsmuligheter. Vask og et bluss, eller lignende. Luksus som ståhøyde, varmtvann, dusj, eget toalettrom osv er jeg ikke vant til, så det taes ikke hensyn til. Kom gjerne med forslag til typer jeg bør ta med i betraktningen :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Torsen67 Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Hva med Draco 23 DC og v8 da? Går greit unna selv i litt sjø og dekker kriteriene du nevner over. Bruker litt suppe men lett tilgang på masse billige deler. Er jo alltids noe som må byttes ut på en motor og på feks en Mercruiser V8 kan du gjøre mye selv. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Jeg stusser litt over at denne ikke er solgt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52214446&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Draco har dessverre en design-utfordring for mitt vedkommende. Ellers er jeg enig i at de fyller kriteriene. Ser ut som det mangler ett 1-tall på den prisen. Hvertfall hvis den er i så god stand som han sier. Forbruk er ikke så viktig. Er som med veteranbiler. De bruker en halvliter på mila. Resten er hobby :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Torsen67 Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Heldigvis har Draco designmessig vridd seg fra skepsis til råflott for min del, så jeg skjønner hva du mener. Men den prisen han oppgir er nok riktig. Mye båt for pengene. En detalj jeg liker på de siste Dracoene, er at de dro sittegruppa helt ut til fenderlista fra vindskjerm og bakover. Altså, ingen dollbord her. Det gjør båten betydelig romsligere. Det tror jeg ikke skjedde på Windy før mye senere. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 (redigert) Jeg var i samme dilemma som deg for et par år siden nå. Skulle kjøpe meg båt igjen etter mange års opphold. Jeg hadde et tak på 120,000kr Mine kriterier var: Daycruser med innenbordsmotor. Den skulle være i relativt god stand siden jeg ville bruke båten med en gang. Trygg båt. Kvalitetsbåt. Dollbord. Toalett. Overnattingsmulighet for fire. GM V8 eller V6 motor. Og helst Volvo Penta. Var å så på mye brask og noen som så greie ut, og endte tilslutt opp med en Windy 22 FC med V8 Penta og duoprop drev. Det er jo alltid noe med gamle ting, men denne var det kostet på de viktige dyre tingene som ny kalesje, overahalt drev, ny dørk, ny dass pluss en hel del småtteri. Vi var på en ukes ferie med båten i sommer, to voksne og to små. Funka på et vis det :-) Er du teknisk kyndig skal dette gå bra vil jeg tro, men tviler du litt på deg selv så få med deg noen som har teknisk peiling når du evt har funnet et objekt. Er noen fallgruver og de må helst minimeres til null om mulig :-) Hva du velger av de du allerede har listet opp må bli opp til deg, Dynamic'n har et mye mer moderne utseende men er så å si samme båt å bruke som Windy'n. Største forskjellen er vel prisen vil jeg tro. Du kan jo finne en Windy for mindre penger som er i bedre stand enn en Dynamic for mere penger.... her gjelder det å være smart og ikke bare gå etter utseende mener jeg :-) Dynamic'n er forøvrig en båt jeg ser med et godt øye på, flotte båter med fine linjer :-) Redigert 5.Desember.2014 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 tommel opp for dynamic'en! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 tommel opp for dynamic'en! ;) Hehe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 (redigert) Tror jeg bare må ut å kikke. dynamicen ligger i utganspunktet et hakk over på lista i forhold til Windy'n. Det kan være for det jeg fikk tassa rundt i kragerøskjæregården med en dynamic en laaang dag i sommer. Skal kikke på en windy i morra, så får vi se om jeg får god-følelsen :-) Relativt teknisk kyndig. Som i at elektrisk, treverk, interiør ol er bare gøy å holde på med. Motoren bør jeg vel også kunne få til. Regner med jeg skal se etter litt de samme tingene som på bil... Men hvordan kan jeg finne ut om et duoproppdrev nærmer seg siste vers? Redigert 5.Desember.2014 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Windy37GM Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 (redigert) Siste verset på et duoprop drev skal en del til. Jeg har sett DP-G som har revnet, men det var mest sannsynlig støpefeil i godset. DP290 er det samme som jeg harb DP-E og det er fine saker å ha med å gjøre. Det som slites er konen på toppen i øvre girhus.Men giringen skal være et kontakt "klunk/dunk". IKKE mykt og fint. Ellers er det å åpne nedre girhus for å se etter vann i oljen+se etter spon på magneten, ganske enkel sak egentlig. Hvis du kommer dit, så send meg en beskjed så kan du få oppskrift av meg på spiltting av nedre drevhus mvh Windy37GM Med 2 drev som sier KLUNK :-) Redigert 5.Desember.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars Martin Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Suverent! Tusen takk! Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Kikka såvidt på en windy25 fc i dag. Ga meg ikke helt godfølelsen. Ser ut som jeg kan snevre inn søket ytterligere og vente på at dynamicene kommer for salg igjen til våren. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Navic II Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Good choice! :D Lykke til i søket etter båt! kom med oppdatering når du finner den rette. Om du ramler over en sekk med penger til jul og har tenkt til å øke budsjettet ditt med 150% så si ifra, så kan du ta en titt på min som mulig havner på markedet snart. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Hmm. Blir nok litt drøyt det. Men kanskje du kan fortelle litt om henne? For inspirasjonen sin del :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Kenneth 81 Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Scand Dynamic ser ut som flotte båter. Kunne godt tenkt meg en selv når det blir på tide å bytte igjen. Men såfremt Hamar ikke ringer, så får jeg nok klare meg med snekka ei stund til. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Navic II Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Jeg (som du) var først på utkikk etter en bbåt mellom 200 og 250.000. jeg ville ha en som klarte minst 35 knop, og som estetisk var litt "se på meg" i designet. Kravene var innenbords maskin og diesel, og helst et kvalitetsmerke. Jeg var innom Dynamic 7600 også i mitt søk etter båt, men kjærringa var litt tilbakeholden pga mangel på avlukket toalettrom etc, og den virker liten. men etter å ha rota rundt lenge nok fikk jeg tatt en 9200 i nærmere skue, og var ikke i tvil. Jeg kom over denne som er en særdeles velholdt 2001 modell, med KAD44, med ryddig, dokumentert servicehistorikk. denne kosta det dobbelte av hva jeg først skulle bruke, men angrer ikke et sekund. :) Maken til forutsigbare, stabile og gode sjøegenskaper! Dynamicen er jo en klassiker hva kommer til design også, noe som man også får høre av andre i havnene. Skulle jeg endret noe på den, så hadde det vært åpning akter til plattform, men dette er et såpass lite problem at jeg ikke bruker energi på å erge meg over. Annet enn dette kan jeg ikke få fullrost den. Den eneste grunnen til at jeg vurderer å selge, er at barna i sommer, etter å ha vært med en del har fått smaken på båtlivet og jeg vurderer å kjøpe en større båt, så vi kan få med alle + bagasje på lengre turer. for til dette formålet er nok Dynamic'en for liten. det er jo tross alt en stor daycruiser. ;) På en annen side så er Windy også kvalitet, men jeg tror ikke Scand ligger noe tilbake på windy på tilsvarende alder/størrelse/pris. Lykke til med søket! det er en del av moroa! :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Du har ikke vurdert Windy 8000 da? Kanskje litt dyr... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Windy 8000 ser jo knall ut. Men den er nok litt for stor for lommeboka mi :-) Nå er det jo ikke mye til salgs om dagen. Men det blir vel morsommere å gå på shopping etter nyttår... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
chrish Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Jeg solgte min 7600 dynamic i høst, og kan absolutt anbefale båttypen. Grei plass hvis du bare skal på helgetur. Vi var ute 3 uker sammenhengende i sommer med vår. Den var nok egentlig noe trang for den turen, men det gikk :-) Det er jo en båt med utrolig gode egenskaper i sjøen. Fikk testet den i forholdsvis store bølger, og det taklet den utmerket. Eneste jeg syns var litt slitsomt var at den "vinglet" i lav hastighet. Men det gjør visstnok alle daycruisere i den størrelsen med innenbordsmotor :-) Har akkurat kjøpt meg Windy nå, så da får jeg prøvd det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Er så klar for båt jeg nå. Kan ikke bare den våren komme snart? så folk begynner å selge :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Sitter bare å leser på BP, mens jeg venter på at folk skal selge :-) Er jaggu mye rart man kan sette seg inn i når an plutselig bytter ut portapotti med fast do, vannkanner med vanntank, seil og liten diesel med stor brombrom og aggregat. Takk for oppkommet av info på denne siden!! Har forøvrig bestemt meg for at det må bli en dynamic. Vel. Tilbake til finn :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Navic II Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56673626&searchclickthrough=true ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Lykke til!:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.