avmønstret5 Startet 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2014 Ut fra den høyst aktive tråden om Redningsselskapets spørreundersøkelse, som nå er stengt, er dette noe som tydeligvis opptar folk på ulike måter. Derfor kunne være interessant å høre de enkeltes mening om dette ...da uten att man flyr i strupen på hverandre. Jeg vil gjerne fortelle om et opplevd tilfelle: For noen år siden lå vi i Østerby havn på Læsø i Danmark. Det var en regntung ettermiddag. Vi har akkurat kommet inn etter en ubehagelig tur med mye skvalpesjø og dårlig vind, og satt og koset oss med en bayer i cockpiten. Plutselig åpnet dobbeldøren seg til et stort hangarlignende hus så lå ned mot havna. På en tralle kom en stor bemannet ribb ut med motoren(e) i gang. Båten var neste på plan før den var ut av tralle og føyk ut av havna. Etter en kort tid, kanskje bare 10 min. kom de slepende inn med en synkeferdig 40 fots seilbåt. En kranbil kom ned på kaia å fikk løftet den opp rett før det sa plopp. Kjølen på båten (ett velkjent merke), var slått inn bak slik at det ble en stor "luke" i bakkant av kjølen. Vi var heldigvis klar over den umerket grunnen som lå nesten i innseilingen til havna, noe tydeligvis disse ulykkelige ikke var. Danske har noe slike rednings-stasjoner forstår jeg, og de kan rykke ut på svært kort tid, som f.eks. brannvesenet. Jeg kan mange ganger tenkt, mer effektivt kan det ikke bli. Hadde dette skjedd hvor som helst her hjemme, er er vel muligheten stor for at at båten hadde sunket tror jeg. Hva kan være effektiv sjøredningstjeneste for fritidsbåter, på norsk ? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Jeg synes du er inne på noe fornuftig. Problemet er kanskje at redningsselskapet har monopol på alt som omhandler dette i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Vet ikke helt hvilke svar du leter etter.Men jeg er frivillig på redningsskøyte, og vi frivillige har en responstid på 15 min, mellom påske og september. Men i praksis så er den nede i 0-5 min da vaktlaget oppholder seg på basen under vakten sin i denne tiden.Vinteren så er den utvidet til 30 min. Men så er det jo fast bemannede skøyter også, hvor vaktlagene som oftest bor på basen rundt om i landet i vaktperiodene sine, disse har jo da en rimelig responstid.Vi har tilfeller hvor vi har fra alarmen har gått, og hvor vi da har brukt 12 min fra basen i kragerø til Valle.Så vil si responstiden er helt innenfor i de sentrale områdene, i de fleste tilfeller!Mye avhenger selvfølgelig av hvor er nærmeste båt, mye kan være tilfeldigheter og flaks i mange tilfeller. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Nå har vel ikke redningsselskapet noe form for monopol. Når det gjelder redningsaksjonen i Danmark var det vel strengt tatt ikke lokasjonen av ribben som gjorde det så vellykket, men heller lokasjonen av grunnstøtingen. Når det gjelder responstid ser jeg ikke at en rib i en garasje skal være raskere enn en skøyte som ligger på vannet. Jeg har ingen motforestillinger på at redningsalternativer diskuteres men det skal vel være vanskelig konkurere med NSSR på responstid rundt forbi? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Allegro27 Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Nei de har jo ikke monopol formelt sett, men i praksis kanskje. Forøvrig gjør redningsselskapet og frivillige en god innsats, men jeg føler meg på ingen måte tryggere på å bli reddet her landet enn for eksempel i danmark, sverige, eller andre land i europa forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Er enig med fru Jacobsen i det hun sier, og jeg mener at vi har en god sjøredningstjeneste, men den norske kysten er veldig lang, og det ville kostet skattebetalerne ufattelig mye hvis vi skulle kunne konkurere med eksempelet du nevner langs hele kysten vår. Vi har jo x antall bemannede redningsskøyter som er klar til å bistå, såfremt ikke de er ute på annet opdrag. De fleste tilfellene jeg kjenner til av uhell/ulykker med fritidsbåter kunne vært unngått dersom båtfører hadde utvist litt mere forstand, men i tilfellet du nevner gikk seilbåten på en umerket grunne, og da vil jeg ikke klandre båtføreren. Så da blir neste spørsmål, hvorfor var ikke grunnen merket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 For en del år tilbake hadde vi et alvorlig ulykkestilfelle sentralt i Oslofjorden midt i juli en tidlig morgen. Prøvde å kalle opp RS, resultatløst. Kalte opp Tjøme radio som responderte promte. Problemet var at redningskrysseren, som etter husken var stasjonert i Skjærhalden, var på VIP-oppdrag i Oslo. Det ville ta for lang tid å komme opp fra Drøbak. Krysseren i Stavern var av den langsomme typen. Den gangen var det ikke RS, men Tjøme radio som var serviceyteren. Og maken til service skal man lete lenge etter. Vi tok et par timer inn til Moss. Der ventet syketransport og Moss sykehus var informert av Tjøme radio. Det virket som man var lei seg for at vi avslo at de skulle schramble helikopter fra Rygge. RS har formodentlig forbedret seg. Og setter inn reserve om man må inn til Oslo på champagneoppdrag. Dette er eneste gangen jeg har hatt bruk for RS så langt i karrieren som startet en gang tidlig på 60-tallet. Så vidt jeg har fått med meg har de nå fler og lettere/hurtigere båter enn for 15 år siden. Altså bør effektiviteten ha bedret seg. Vi har en lang, kronglete og værhard kyst. Allikevel er det vel et faktum at trafikkmessig har vi et tyngdepunkt rundt Oslofjorden når det gjelder maritim ferdsel. Så vidt jeg vet er det nå båt i Stavern, Skjærhalden, Moss og Drøbak, alle hurtige båter. Om jeg ikke tar feil. Og bedre kan det vel neppe bli. Hulda har bryggeplass i Strömstad. Der kommer stadig Sweden Rescue inn og melder oppdrag året rundt. De har et par hurtiggående båter (en av dem av mikrostørrelse), om vinteren har de også en luftputebåt for å kunne trafikkere islagte farvann i stor fart. Dessuten ser jeg at de flere ganger i året har øvelser med rednings/ambulansehelikopter. Kan være at vi har noe å lære av andre. I Sverige mottar de ikke offentlig støtte for å drifte tjenesten. Derfor har også båtene underlige navn som 'Maximat', en matvarebutikk som kanskje betalte for båten. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Her til lands så er ofte store øvelser, med utenlandske redningsselskaper samt alle etater med RS.I tillegg har vi ofte øvelser med seaking,tjøme og HRS !Så det øves hyppig her til lands også, nå på vinterhalvåret så går vi frivillige samme vakt og like hyppig vakt som sommerhalvåret.Denne årstiden går med til øvelse i 7/10 vakter.Så øvelse er en meget viktig del av RS og iallefall frivillige. Øves her i området ofte med RK da de holder til i samme område. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Fjordgubbe Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Heilt samd med Nevermind. Sjå på geografien folkens. Norge og Danmark kan ikkje samanliknast, det blir som natt og dag! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Så vidt jeg vet er det nå båt i Stavern, Skjærhalden, Moss og Drøbak, alle hurtige båter. Om jeg ikke tar feil. Og bedre kan det vel neppe bli. Jo, faktisk, så tror jeg det kan, (og er?) enda bedre. I hvertfall her i Oslofjorden. Andre steder skal jeg ikke ha noen formening om, da jeg ikke kjenner områdene. Det er vel allerede en skøyte på plass i Tønsberg bemannet med frivillige, og jeg mener å ha lest at Horten er på gang med noe? I tillegg rekvireres Røde Kors båtene på enkle oppdrag, i tillegg til politi. Synes dekningen er bra, jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Effektiv sjøredningstjeneste for fritidsbåter er at vi alle er istand til å yte hjelp når den trengs og vi er på sjøen selv. Ta et kurs.....,ja men hvem kan arrangere det? RS. Gjør de det? Ikke som jeg vet. Ikke ment som kritikk, men med håp om at noe kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Med hjerteinnfarkt midt på natten på Koster følte jeg meg hjelpesløs. Kalte opp Stockholm radio som ba meg kalle opp Sweden Rescue som svarte prompte på K-16. De rekvirerte Brannkåren på øya som var hos oss temmelig raskt. Tre staute menn men store bagger med hjelpeutstyr. RS Kjersti Hyden annkom med sykepleiere og et helikopter var også på vei. Du føler deg liten når alt står på. Flere da arbeidspartnere om samme oppdrag. Dette var i Sverige. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fjordgubbe Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 "Jo, faktisk, så tror jeg det kan, (og er?) enda bedre. I hvertfall her i Oslofjorden." Meinte sjølvsagt sjøreddningstenesta har langt større utfordringar her i Norge grunna geografien, som ikkje på nokon som helst måte kan samanliknast med Danmark, i alle høve ikkje her på Vestlandet og i Nordnorge, også sett i høve til folketalet. Om sjøreddningstenesta trass i dette er like bra her som i Danmark, er det fantastisk bra. Eg har ingen grunnlag for å tvila på dette. Kjempebra! Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 <snip> ... og jeg mener å ha lest at Horten er på gang med noe? <snip> Det stemmer det, det er til og med noe stort på gang i Horten - i følge RS vil Horten (område Langgrunn/Masa) bli "Norges nye fyrtårn for opplæring og utdanning i sjøredning" RS har kjøpt Norges Maritime Utdanningssenter, tidligere Borre havarivernskole og hva vi kalte "Sjøguttskolen" i gamle dager. Det er mang en sjømann som har startet sin sjøkarriere på Masa. Det er spennende planer RS har - og midt i tema for denne tråden Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Det var som bare... Hvor skal jeg nå dra hvis jeg skal fornye offshoresertifikatet mitt? Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 (redigert) Har du tidligere har brukt Norges Maritime Utdanningssenter på Langgrunn for offshoresertifisering? Så vidt jeg har skjønt vil RS videreføre NMUs aktivitet i sitt nye maritime senter. Hvilket antageligvis også innebærer denne sertifiseringen Redigert 7.Desember.2014 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
hanto1 Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Den operative delen av RS gjør en kjempejobb og kysten er allerede godt dekket. Responstiden er bra. Tror uansett ingen annen eller ny etat kan gjøre bedre jobb pr d.d. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Hva er et offshoresertifikat? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Kort for 'Grunnleggende sikkerhets- og beredskapsopplæring'. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Sikkerhetskurset i Horten er ikke internasjonalt godkjent lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 .. Hvor skal jeg nå dra hvis jeg skal fornye offshoresertifikatet mitt? http://www.kursguiden.no/kurs/Sikkerhetskurs/ For noen år siden da Telenor hadde "Sjøassistanse" brukte de Røde-kors til mange oppdrag og hadde kort responstid. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Den operative delen av RS gjør en kjempejobb og kysten er allerede godt dekket. Responstiden er bra. Tror uansett ingen annen eller ny etat kan gjøre bedre jobb pr d.d. Veldig passiv holdning hvis målet er utvikling og bedre tjenester/tilbud. Om noen sa det samme i 1910 (osv) hadde RS fortsatt hatt Colin Archer skøyter. Tar for gitt at RS jobber uavlatelig for å gi et bedre tilbud, ink bedre responstid, dekning osv. Og enhver diskusjon rundt temaet er fruktbart, fra kundenes ståsted/vi spiller det liten rolle hvilket emblem den som redder oss/båten har på drakta. At tilbudet i et markedet uten konkurranse utvikler seg dårlig er velkjent. RS sin dominans er neppe en fordel for kundene. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 For noen år siden da Telenor hadde "Sjøassistanse" brukte de Røde-kors til mange oppdrag og hadde kort responstid. Jeg kjenner bare til to RK-båter på vannet i "Oslofjorden" med 24/7 vaktordning om sommeren. Svelvik og Tjøme. Båter som Tjøme radio/HRS selvsagt vet om og benytter. Sammen med alle andre mulig redningsressurser i området, f.eks. skjærgårdstjenesten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Kort for 'Grunnleggende sikkerhets- og beredskapsopplæring'. Sikkerhetskurset i Horten er ikke internasjonalt godkjent lenger.Å du snakker om sikkerhetskurs? Det er vel godkjent det nye på Bakkenteigen? Borre er jo lagt ned for lenge siden så det er nok ikke internasjonalt godkjent lenger Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
aileenll Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Effektiv sjøredningstjeneste for fritidsbåter er at vi alle er istand til å yte hjelp når den trengs og vi er på sjøen selv. Ta et kurs.....,ja men hvem kan arrangere det? RS. Gjør de det? Ikke som jeg vet. Ikke ment som kritikk, men med håp om at noe kan skje. Vel, med VHF- tilhørende sertifikat, kombinert med at radioen lytter på Kanal 16 når vi er utpå, så utgjør vi alle en god sjøredningstjeneste. Vi har i tilegg god hjelp fra HSR, RS m.flere. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.