furhan Startet 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2014 Jeg har kommet over et overhalt MS4A gir med ny kon og og sko. Alle pakninger er byttet og giret er trykktestet (er tett). Det er rengjort innvendig og tannhjulene sies å være fine (lite slitasje). Overhalingen er gjort av en privatperson. Hva er fornuftig pris på noe sånt? Hans Petter Link to post
windy26 Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Har sett priser fra 2500 til 20000.- tror riktig pris på et brukt bør ligge på 5-7000.- så det er ikke lett å vite . jeg betalte 3750 med frakt for et brukt ms-4 (billig) men vet ikke hvilken stand ,ser fint ut innvendig , med ny kon og gaffel vil jeg tro ca 10000.- er ikke sundt å betale mere for et slikt gir etter min mening , men problemet er at et HS-1 (som passer rett på plass) koster fort 25-30 tusen , men det gror ikke på trær ,så derfor kjøpte jeg et reserve gir vis jeg skulle få havari på mitt. Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Solgte nylig et PRM 400-serie for 7000 kroner, det var som nytt. Et MS4A burde ligge under halve prisen, om det er som nytt.. Link to post
furhan Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Det giret jeg har på hånden har utveksling 1,93:1 som er litt vanskelig å få tak i. Det gjør at prisen blir noe høyere antakeligvis. Finnes det noe annet enn HS1 (som er umulig å få tak i til en ok pris) som kan passe rett inn? Lurer på om det kan være like greit å bytte til ZF45A. Koster litt ekstra, men da får jeg et mye bedre gir vil jeg tro. Hans Petter Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Akkurat den utvekslingen har liten betydning. Om den er 1,9:1 eller om den er 2,1:1 kommer du neppe til å merke stort til. Jeg skiftet fra ca. 3:1 og ned til ca. 2,5:1. Men jeg merker for så vidt forskjellen. Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Jeg fant kun ett gear på finn.no. Det var priset til 17500,-. Det må da være altfor mye? Finnes det i det hele tatt nye deler å få tak i til disse gearene? Fant ingen i farten på Blocket.se heller. Men det kommer sikkert noen der etterhvert. Har sett de annonsert for en god del lavere pris i hvertfall. Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Ha litt is og følg med på finn og blocket. Dog, svenskene virker til å ha fantasipriser, sikkert godt prutningsmonn. Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 (redigert) Ja, det er gode priser på blocket også. Fant brukt HS1 til 39000.- Må da være helt villt? Redigert 6.Desember.2014 av GeirFrode (see edit history) Link to post
Mariell Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Betalte sek 5000,- for et overhaldt MS4 gear fra en marina I Strømstad for ca 10år siden. Hadde vært lottotrekning I MS3 gearet som sto I Baliticen , fikk akkurat krabbet tilbake til gjesthavna på tomgang. Heldigvis hadde de ett brukt ms4 med samme utveksling 1,93:1 liggende. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
furhan Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Er MS4A giret sterkt nok til en Baltic med 200hk? Har funnet et fabrikknytt ZF45A gir i Sverige til kr 16500,- det er billig! Kan kanskje være en ide å heller kjøpe det? Men da må jeg vel bytte demperplate og kanskje svinghjul i tillegg? Samt bytte eller sette inn et fleksibelt mellomstykke mellom girkasse og flens på propellakselen? Hans Petter Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Jeg hadde en Fjord 880 med VP41A og MS4. Det funket helt fint. Gearet er mekanisk, og klakker godt når det slår inn, men jeg hadde ikke problemer med at det ikke holdt. Tror det muligens kan være i svakeste laget hvis det er benyttet i tyngre båter. Link to post
Mariell Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Tror MS4a gearet var standard på 41 motorene. I allefall på a og b utgavene. I den båten jeg har nå star det en 41a. Der er MS4a gearet byttet ut med ett HS1 gear. Jeg hadde kun en 40B I Balticen. Den ble levert med MS3 som standard, MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
furhan Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Er HS1 giret kraftigere enn MS4A giret? Ser at prisen på å bytte til ZF45A blir forholdsvis høy, så jeg tror jeg slår til på dette MS4A giret til 17 lapper....selv om det også er dyrt. Hans Petter Link to post
Kjelli Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Ja, HS1 giret tåler mer, MS4A giret tåler ikke 200hk, så mange gir har havarert, og mange har byttet. Jeg solgte et brukt MS4A gir med ødelagt oljekjøler, for kr 7.000,- for ca 6 år siden. Link to post
GeirFrode Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 (redigert) En ting som i hvertfall er særs viktig på MS4 gearet, er riktig olje. Det skal ha Syntetisk transmissionsolja, SAE 75W-90, Kvalitet: API GL-5. Det funket bra så lenge jeg hadde motor med det gearet. Redigert 8.Desember.2014 av GeirFrode (see edit history) Link to post
windy26 Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 jeg har gått over til denne oljen på mitt MS-4 gir http://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/racingolje/lucas-oil-pa188061no Link to post
free Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 (redigert) Jeg har et ZF Hurth marine gir liggende. ZF 25 A 2,71 Noen som har et forslag til hva jeg bør forlange for det? Det er kliss nytt, ubrukt Redigert 8.Desember.2014 av free (see edit history) Link to post
Fusebox Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg ville nok anbefalt deg å gå for et HS1 gir istedet, om du er villig til å betale litt mer. De er noe dyrere, men du får igjen for det i form av svært behagelig girskift. Vi har hatt/har HS1 i våre to siste båter, og til sammneligning med MS3 og MS4, så er det fint å slippe smellet/dunket som kommer fra girkassen ved innslag. Mener HS1 er drop-in erstatning for MS3/4 girene. (?) Link to post
Chiefengineer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Husker helt nytt hydraulisk KMH gear med sluring til Yanmar 340 HK kostet drøye 30 tkr for 4-5 år siden. Ville nok sjekket markedet grundig før jeg kjøpte mht. hva som er korrekt pris. Link to post
REM Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 HS1 er en direkte erstatning for MS4 ja. Enkelt å byte. Pass på at du får med deg siste versjon av gummidemperen mellom startkrans og gir hvis du handler brukt. Finnes også en del overliggere ute i systemet med gammel demper. Og så benytter du anledningen samtidig når du har alt ute til også å bytte bakre simering på motoren, ikke sant? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Havlengt Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Kva er prisnivået for brukte HS1 i god stand? Link to post
REM Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg kjøpte to nye HS1 for 5-6 år siden og ga vel 34000 SEK pr stk? Brukte burde du vel ikke gi mer en halv pris for? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
furhan Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Har kommet over et brukt HS45A gir som jeg skal kikke på denne uken. Vet ikke pris på det ennå, men det kan vel være et ok alternativ å bytte til? Det skal monteres på en AQ41P-A motor, og da må jeg vel bytte demperplate og kanskje svinghjul? Hans Petter Link to post
furhan Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Motoren er nyoverhalt, så alle slitedeler er byttet. Har nå fått tilbud om en HS45A-E kasse. Denne er elektronisk betjent, og ikke med kabel. Er det mulig å kjøpe nytt kontrollhåndtak og gjennom det styre girkassen, eller må jeg ha en kasse med kabel? Hans Petter Link to post
REM Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Kjenner egentlig ikke til HS45, annet en at de vel ble/blir benyttet til mindre D-serie motorer? D3? Kan fort bli for spedt til en 41 motor? Dette kan du sjekke opp hos en Volvoforhandler. Sjekk også at kassa passer direkte inn på bellhousingen og at vinklinga ut til akslingen stemmer. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn