tobixen Startet 6.Desember.2014 Del på Facebook Startet 6.Desember.2014 Ikke en krusning på sjøen da vi kom til marinaen i dag ... men såpeglatt på teakdekket, frosne fortøyningstau og i Bærum ligger det nå et lag med is på sjøen. Ihht kystradioen er det stiv kuling, skiftende til sterk kuling i Skagerak. Fullmåne også i dag ... jeg synes vinteren er en vakker årstid på sjøen, spesielt nordpå hvor vi også kunne bevitne nordlyset. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk avslutter sesongen før vinteren kommer ... men jeg ble litt betenkt da jeg ankret opp i Bærum nå. Et par knops fart og kraftig støy i det jeg brøyter opp sjøis. Det er kanskje ikke helt heldig for en trebåt? Jeg tenker meg nedover svenskekysten i juleferien, er det galskap? Sjøis er jeg ikke vant med. Det var et tynt lag med sjøis i Malangen da vi var på vei ifbm henteturen til min første båt. Kompisen som hjalp meg med hentingen var ganske bekymret, vi brukte gummibåt og han var redd isen kunne stikke hull på gummibåten. Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Trebåter har absolutt ikke godt av å bryte is. Du kan fort få skåret i stykker skroget. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Det er meldt plussgrader i natt, så vi blir vel neppe innefryst. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjord28cs Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Hadde meg en fin tur i dag, men som tobixen også erfarte var det fjord is i de innerste vikene. Sakte fart, men allikevel en ubehagelig lyd fra baugen. Med litt tålmodighet var vi igjennom. I morgen er det vinterkonserveting, og innpakking. Julelys blir heist i riggen, så er det bare å vente på lysere og varmere tider. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Ser ikke ut som det blir vinter her i Kristiansand ennu. Er meldt 9 varmegrader i morgen, med kuling og regn i tillegg, så ikke akurat noe vinterlige forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Generelt kan man vel si at man bør ha en båt som er beregnet for de farvann den skal trafikkere. Men vanligvis fryser vi inn et par måneder hver vinter. I fjor hadde vi vel 30 centimeter. Det takler ikke Hulda. Men 5 centimeter er ikke noe stort problem. Burde heller ikke være problem for en riktig konstruert trebåt med ishud. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Jeg tenkte faktisk tidligere i dag ... "skulle ønske jeg hadde en båt som Hulda, som jeg vet tåler is" :-) Det er ikke så mye is i Bærum enda, jeg har ikke målt, men antar det er rundt 5 mm. Jeg synes råken etter vår båt ser betydelig finere ut enn den Fjord28cs lagde over ;-) Med 12 tonn båt, rolig fart og autopilot blir råken som en rett linje. Jeg tok etterhvert gasshåndtaket så langt ned som det går, og vi hadde vel 1.2 knop den siste etappen. La motoren over i fri, og gikk frem i baugen - det tar tid å stoppe opp 12 tonn med båt, selv om det er litt is. Jeg har lagt ut 40 meter med ankerkjetting - båte n gled bakover ca 20 cm mens jeg gjorde det, og har glidd ca 30 cm til bakover etter det - men ellers står vi stødig. Det var et lite vindkast for en time siden, det gav lyd på styrbord side av skroget ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Resultatet av trebåt i is i en tidligere tråd: https://baatplassen.no/i/topic/97248-kan-jeg-gaa-med-baaten-i-is/?p=1380525 Mulig moderne epoxy-bygget og glassfiberbelagt trebåt greier seg bedre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 (redigert) Rett råk: Problemet med å kose seg med isen er naturligvis at bunnstoffet forsvinner. Og at Hulda ved St. Hans-tider ser ut som å svømme i et grønt bastskjørt av sjøgress og tang. Det koster å more seg. Glassfiberbåter ser ikke ut til å ha noe problem. Fiskeskøytene i Strömstad ser ikke ut til å lide nød på grunn av isen. Redigert 6.Desember.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Resultatet av trebåt i is i en tidligere tråd: https://baatplassen.no/i/topic/97248-kan-jeg-gaa-med-baaten-i-is/?p=1380525 Mulig moderne epoxy-bygget og glassfiberbelagt trebåt greier seg bedre. Uff, lite pent Jeg regner med at vi har et lag epoksy ytterst, og jeg setter en knapp på at dette fungerer som "ishud" i vårt tilfelle. Jeg har ikke studert vannlinja, men kunne i allefall ikke se noen skader da ankeret gikk ned. Vi må nok uansett ta båten opp tidlig til våren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Jeg har lagt til en båtwikiartikkel om sjøis :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hjeltefjord Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Tobixen.Tror ikke jeg ville brukt det møbelet ditt til isbryter.Vet du hvor mye epoxytykkelse du har?Hadde jeg ikke visst,hadde jeg ikke tatt sjangsen.Skulle du være uheldig å slå hull i epoxyen,skal du ikke gå mange meter i isen før du går til bunns... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Jeg er bekymret for småskader, men ikke særlig bekymret for at skuta skal gå ned, det er et ganske tykt laminat med mange lag med epoksy. Jeg skal inspisere baugen senere i dag. (Ble ikke anledning i går kveld, da jeg plutselig fikk ettåringen i armene - og det frister ikke akkurat nå, pga regn). Dersom det er synlige skader, så utgår vel planen om å dra nedover svenskekysten i jula. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Nå har jeg tatt meg turen i jolla - ingen synlige skader. Akkurat helt i spissen av baugen, over og under vannlinja, føles overflaten ganske ru, men jeg vet ikke om dette var slik eller skyldes gårkvelden. Kanskje jeg burde prøve å få lagd til en liten blikkplate e.l. akkurat der. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hjeltefjord Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Min erfaring er at det er den tynne isen som er farligst,da det er den som skjærer.Som sagt,hadde vært betenkt med å gå i isen med din båt Tobixen. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Det er tynn senhøst/tidligvinter-is som gjør slikt. Spesielt når det er som nå: bråkaldt etter lengre tids nedbør. Det som skjer er at 2-3-4 millimeter med ferskvann fryser til "glasshard" is, i motsetning til vanlig sjøis som pga. saltinnholdet blir seig/myk. Derfor kan noen kjøre timesvis uten problemer i 4 cm tykk seig og myk is med snø på toppen uten engang merker i bunnsmørningen, mens andre får alvorlige skader av noen 100 meter i 2 mm is. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Var det Tobixen jeg så på min styrbord side da jeg gikk mot Bygdøy i sta? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Ikke utenkelig. "Farmor" (min mor altså) hadde noen timer i Oslo i dag, så vi tok en liten tur fra Sukkerbiten til Aker Brygge. Nåja, uten klær til å være ute og med godt med dugg mens fruen lagde mat, ble det vel ikke mye å se. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 (redigert) Ishud virker å være svaret for min del - da kan jeg føle meg trygg på at det går bra i sjøis - jeg ønsker absolutt å kunne ploge vei i sjøis. Jeg synes det gav båtlivet en ny dimensjon - det var rett og slett nydelig å våkne opp i dag morges, helt klart bortsett fra at det var litt tåkete, helt flatt vann, dekket av en tynn hinne med is, svart jernstang med toppmerke stikkende opp av isen et stykke bortenfor oss, og fargene på himmelen og på isen ... rett og slett vakkert. En annen dimensjon er jo at alternativet til å kjøre i is av og til kan være å bli sittende å vente på våren. Det er et dårlig alternativ :-) Dersom vi drar på julebåtferie får vi vurdere noen provisoriske tiltak mtp ishud. Får se om jeg kan få tak i noen blikkplater e.l. som kan surres fast forran baugen i krisesituasjoner. Et problem vi erfarte natt til i dag var at da båten svaiet et par meter ble vi vekket av støyen. Jeg tenker det kan være kjekt å bruke anker både akter og i baugen slik at man unngår svaiing, samt kjøre litt frem og tilbake før man legger seg, slik at båten får rom til å bevege seg litt uten knusing av is. Redigert 7.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pequod Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Erfaringen min fra i fjor er at det i Bærumsskjærgården fort legger seg is. Jeg snudde i Lille Ostsund i januar da isen var kommet - i desember i fjor kjørte jeg inn der uten problemer. Så antydning til syltynn is da jeg var i området forrige mandag, blant annet ved Borøya. På Oksval og ellers i fjorden var det nærmeste jeg kom forrige vinter syltynne isflak som løste seg opp bare jeg så på dem... Så får vi se da, om denne vinteren blir kaldere enn forrige? Enn så lenge koser jeg meg ute på fjorden så snart anledningen byr seg... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 (redigert) På Oksval og ellers i fjorden var det nærmeste jeg kom forrige vinter syltynne isflak som løste seg opp bare jeg så på dem... "syltynne isflak som løser seg opp bare man ser på dem" er altså kanskje det som raskest harver opp en trebåt ... og kanskje også på bunnstoffet på en glassfiberbåt? :-) Redigert 9.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pequod Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 (redigert) "syltynne isflak som løser seg opp bare man ser på dem" er altså kanskje det som raskest harver opp en trebåt ... og kanskje også på bunnstoffet på en glassfiberbåt? :-) Min slapp i alle fall uskadd fra det forrige vinter -var vel mer snakk om en slags issørpe enn ren is. På bildet under ser du det nærmeste vi kom is på Oksval forrige vinter... Redigert 9.Desember.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Regina III Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Husker fra jeg var guttunge. En nabogutt hadde tjuvlånt snekka til pappa og hadde det gøy med å kjøre så nattisen spruta. Vi hadde egen slipp, far sveiva den ut da han så galskapen, og som han forutså, det ble bruk for slippen. Bordgangene forut i vannlinja var helt gjennomskåret så vannet fossa inn. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 (redigert) På denne årstiden, mens vannet fortsatt er relativt varmt, kan fjorden fort fryse til med overflateis etter en kald natt. Årsaken er at prosessen med vertikal vannutskifting ikke er kommet i gang, og treghet i systemet gjør at overflatevannet som er eksponert mot den kalde nattelufta fort da kan fryse til. Etter hvert kommer prosessen med utskifting av vann i gang, og varmt bunnvann vil stige opp og legge seg som overflatevann. Saltvann fryser ved -2 grader, og da er også vannet på sitt tyngste. Tungt kallt overflatevann vil synke mot bunnen og bli erstattet av varmt bunnvann, og fjorden vil da først fryse til når hele vannsøylen er kjølt ned til minus 2 grader. Da er vi normalt godt ute i januar/februar en gang. Redigert 9.Desember.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjord28cs Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 (redigert) Den isen som jeg opplevde var meget hard. Ser ut for meg som det var ferskvannsis, ca. 10 mm tykk, idet jeg var innerst i en fjordarm med utløp fra en elv. Jeg må innrømme at jeg trodde det bare var "snerk" og gikk inn med full fart, 6 knop. Slo rask av til sakte forrover, og båten stoppet på under 1 båtlengde. Båten veier bare 5 tonn, men det stoppet fort. Måtte gå frem i bauen og rugget fra side til side for å få fremdrift. derav den litt uryddige råken. Har inspisert vannlinjen i bauen, og ikke funnet annet enn at bunnstoffet er vekk helt fremme. Med saltvannsis på 10 mm hadde nok ikke jeg slakket av, og gått rett igjennom. Redigert 9.Desember.2014 av Fjord28cs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.