Jump to content

Vinteren er kommet (?) nå også til østlandet


tobixen

Recommended Posts

Ikke en krusning på sjøen da vi kom til marinaen i dag ... men såpeglatt på teakdekket, frosne fortøyningstau og i Bærum ligger det nå et lag med is på sjøen. Ihht kystradioen er det stiv kuling, skiftende til sterk kuling i Skagerak.

 

Fullmåne også i dag ... jeg synes vinteren er en vakker årstid på sjøen, spesielt nordpå hvor vi også kunne bevitne nordlyset. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk avslutter sesongen før vinteren kommer ... men jeg ble litt betenkt da jeg ankret opp i Bærum nå. Et par knops fart og kraftig støy i det jeg brøyter opp sjøis. Det er kanskje ikke helt heldig for en trebåt? Jeg tenker meg nedover svenskekysten i juleferien, er det galskap? Sjøis er jeg ikke vant med. Det var et tynt lag med sjøis i Malangen da vi var på vei ifbm henteturen til min første båt. Kompisen som hjalp meg med hentingen var ganske bekymret, vi brukte gummibåt og han var redd isen kunne stikke hull på gummibåten. Hm.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hadde meg en fin tur i dag, men som tobixen også erfarte var det fjord is i de innerste vikene.bilde

Sakte fart, men allikevel en ubehagelig lyd fra baugen.

bilde

Med litt tålmodighet var vi igjennom.

bilde

I morgen er det vinterkonserveting, og innpakking. Julelys blir heist i riggen, så er det bare å vente på lysere og varmere tider.

Link to post

Jeg tenkte faktisk tidligere i dag ... "skulle ønske jeg hadde en båt som Hulda, som jeg vet tåler is" :-)

 

Det er ikke så mye is i Bærum enda, jeg har ikke målt, men antar det er rundt 5 mm. Jeg synes råken etter vår båt ser betydelig finere ut enn den Fjord28cs lagde over ;-) Med 12 tonn båt, rolig fart og autopilot blir råken som en rett linje.

 

Jeg tok etterhvert gasshåndtaket så langt ned som det går, og vi hadde vel 1.2 knop den siste etappen. La motoren over i fri, og gikk frem i baugen - det tar tid å stoppe opp 12 tonn med båt, selv om det er litt is.

 

Jeg har lagt ut 40 meter med ankerkjetting - båte n gled bakover ca 20 cm mens jeg gjorde det, og har glidd ca 30 cm til bakover etter det - men ellers står vi stødig. Det var et lite vindkast for en time siden, det gav lyd på styrbord side av skroget ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Rett råk:

bilde

 

Problemet med å kose seg med isen er naturligvis at bunnstoffet forsvinner. Og at Hulda ved St. Hans-tider ser ut som å svømme i et grønt bastskjørt av sjøgress og tang. Det koster å more seg.

 

Glassfiberbåter ser ikke ut til å ha noe problem. Fiskeskøytene i Strömstad ser ikke ut til å lide nød på grunn av isen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Resultatet av trebåt i is i en tidligere tråd: https://baatplassen.no/i/topic/97248-kan-jeg-gaa-med-baaten-i-is/?p=1380525

 

Mulig moderne epoxy-bygget og glassfiberbelagt trebåt greier seg bedre.

Uff, lite pent

 

Jeg regner med at vi har et lag epoksy ytterst, og jeg setter en knapp på at dette fungerer som "ishud" i vårt tilfelle.

 

Jeg har ikke studert vannlinja, men kunne i allefall ikke se noen skader da ankeret gikk ned.

 

Vi må nok uansett ta båten opp tidlig til våren.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg er bekymret for småskader, men ikke særlig bekymret for at skuta skal gå ned, det er et ganske tykt laminat med mange lag med epoksy. Jeg skal inspisere baugen senere i dag. (Ble ikke anledning i går kveld, da jeg plutselig fikk ettåringen i armene - og det frister ikke akkurat nå, pga regn).

 

Dersom det er synlige skader, så utgår vel planen om å dra nedover svenskekysten i jula.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er tynn senhøst/tidligvinter-is som gjør slikt. Spesielt når det er som nå: bråkaldt etter lengre tids nedbør. Det som skjer er at 2-3-4 millimeter med ferskvann fryser til "glasshard" is, i motsetning til vanlig sjøis som pga. saltinnholdet blir seig/myk. Derfor kan noen kjøre timesvis uten problemer i 4 cm tykk seig og myk is med snø på toppen uten engang merker i bunnsmørningen, mens andre får alvorlige skader av noen 100 meter i 2 mm is.

Link to post

Ishud virker å være svaret for min del - da kan jeg føle meg trygg på at det går bra i sjøis - jeg ønsker absolutt å kunne ploge vei i sjøis. Jeg synes det gav båtlivet en ny dimensjon - det var rett og slett nydelig å våkne opp i dag morges, helt klart bortsett fra at det var litt tåkete, helt flatt vann, dekket av en tynn hinne med is, svart jernstang med toppmerke stikkende opp av isen et stykke bortenfor oss, og fargene på himmelen og på isen ... rett og slett vakkert.

 

En annen dimensjon er jo at alternativet til å kjøre i is av og til kan være å bli sittende å vente på våren. Det er et dårlig alternativ :-)

 

Dersom vi drar på julebåtferie får vi vurdere noen provisoriske tiltak mtp ishud. Får se om jeg kan få tak i noen blikkplater e.l. som kan surres fast forran baugen i krisesituasjoner.

 

Et problem vi erfarte natt til i dag var at da båten svaiet et par meter ble vi vekket av støyen. Jeg tenker det kan være kjekt å bruke anker både akter og i baugen slik at man unngår svaiing, samt kjøre litt frem og tilbake før man legger seg, slik at båten får rom til å bevege seg litt uten knusing av is.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Erfaringen min fra i fjor er at det i Bærumsskjærgården fort legger seg is. Jeg snudde i Lille Ostsund i januar da isen var kommet - i desember i fjor kjørte jeg inn der uten problemer.

 

Så antydning til syltynn is da jeg var i området forrige mandag, blant annet ved Borøya.

 

På Oksval og ellers i fjorden var det nærmeste jeg kom forrige vinter syltynne isflak som løste seg opp bare jeg så på dem...

 

Så får vi se da, om denne vinteren blir kaldere enn forrige?

 

Enn så lenge koser jeg meg ute på fjorden så snart anledningen byr seg...

Link to post

På Oksval og ellers i fjorden var det nærmeste jeg kom forrige vinter syltynne isflak som løste seg opp bare jeg så på dem...

"syltynne isflak som løser seg opp bare man ser på dem" er altså kanskje det som raskest harver opp en trebåt ... og kanskje også på bunnstoffet på en glassfiberbåt? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

"syltynne isflak som løser seg opp bare man ser på dem" er altså kanskje det som raskest harver opp en trebåt ... og kanskje også på bunnstoffet på en glassfiberbåt? :-)

Min slapp i alle fall uskadd fra det forrige vinter -var vel mer snakk om en slags issørpe enn ren is.

 

På bildet under ser du det nærmeste vi kom is på Oksval forrige vinter...

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

På denne årstiden, mens vannet fortsatt er relativt varmt, kan fjorden fort fryse til med overflateis etter en kald natt. Årsaken er at prosessen med vertikal vannutskifting ikke er kommet i gang, og treghet i systemet gjør at overflatevannet som er eksponert mot den kalde nattelufta fort da kan fryse til.

 

 

 

Etter hvert kommer prosessen med utskifting av vann i gang, og varmt bunnvann vil stige opp og legge seg som overflatevann. Saltvann fryser ved -2 grader, og da er også vannet på sitt tyngste. Tungt kallt overflatevann vil synke mot bunnen og bli erstattet av varmt bunnvann, og fjorden vil da først fryse til når hele vannsøylen er kjølt ned til minus 2 grader. Da er vi normalt godt ute i januar/februar en gang.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Den isen som jeg opplevde var meget hard. Ser ut for meg som det var ferskvannsis, ca. 10 mm tykk, idet jeg var innerst i en fjordarm med utløp fra en elv. Jeg må innrømme at jeg trodde det bare var "snerk" og gikk inn med full fart, 6 knop. Slo rask av til sakte forrover, og båten stoppet på under 1 båtlengde. Båten veier bare 5 tonn, men det stoppet fort. Måtte gå frem i bauen og rugget fra side til side for å få fremdrift. derav den litt uryddige råken.bilde

 

Har inspisert vannlinjen i bauen, og ikke funnet annet enn at bunnstoffet er vekk helt fremme. Med saltvannsis på 10 mm hadde nok ikke jeg slakket av, og gått rett igjennom.

Redigert av Fjord28cs (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...