t&k Startet 7.Desember.2014 Del på Facebook Startet 7.Desember.2014 Hei Vi skal montere en eksta varmer i en princess 61 fot... vi har en D4 nede i kabinene men nå trenger vi en Ebersprächer oppe i salongen/pentry og ute i brønn... Det blir altså tre forskjellige utblås. Noen sier at en D8 blir for stor, andre ikke... usikker på hva vi bør velge en D5 eller D8. Hva tror dere?? En 61 fots båt er jo en stor båt.. ikke lett. Jeg lurer også på hvem som kan montere noe slik og om noen vet ca hva monteringen kommer på?... Båten ligger i Tanumstrand nå, men er i Drøbak om sommeren... Ha en super jul, snart er vi på riktig side av jula og kan begynne å planlegge vårpussen igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Espen69 Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Har et firma som heter Auto Elektro sarpsborg tlf 90163275. Han heter Halvor Johannessen. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Tror Johan i Tanumstrand driver litt med dette Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Jeg ville tro at valg av størrelse på varmer avhenger litt av hvilke årstider båten brukes på. Hvis man tar f.eks. utgangspunkt i en økning av temperatur på 30 grader C med utgangspunkt i -10 grader C, anbefales det tilførsel av ca 400W/m3 ved uisolert rom, 200W/m3 ved middels isolasjon og 100W/m3 ved godt isolert rom. Du har jo allerede oppvarming av deler av båten, og ved bruk vår, sommer og høst ville jeg tro at D5 burde være tilstrekkelig. Den takler ca 24 m3 rom ved middels isolasjon vinterstid. Uansett ville jeg montert 100 mm luftslanger slik at dette ligger klart til å ta imot luften fra en D8 dersom behovet skulle dukke opp. Kostnadene ved montering av en D5 ville jeg tro (med forbehold) ligger rundt 25. til 28.000,- uten å ha sett mulighetene om bord. En e-post til Eberspächer Norge burde avklare hvem som evt. kan montere i nærheten av Drøbak. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Jeg har to D4 på 50 fot, en på lugarer og bad og en i salong og akterdekk. Har for det meste 90 mm isolerte slanger, men 60mm på de siste stubbene nede. Dette holder i massevis ved 10 blå og kuling. Tror jeg ville gått for en D4 fordi den er, etter hva jeg har fått med meg, av nyere teknologi, går roligere og bruker forholdsvis mindre strøm. Jeg har hatt D5 tidligere og registrert andre med samme og den gir vesentlig mer støy. Dette kan ha endret seg, med dette er mine observasjoner. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.