Jump to content

Hvor godt seiler gamle Hallberg Rassy (312, 94 Kutter, 352)


Fanafjord

Recommended Posts

Har alvorlige abstinenser etter seilbåt og er inn på tanken å skaffe noe gammel, solid svensk i brukbar tilstand. (Pris kan jeg tenke meg noe fra 300-500000). Tenker da på Hallberg Rassy: 312 MKII, 94 Kutter eller muligens 352.

 

Det ligger et par HR 94 Kutter for salg. Leste flere plasser at de seiler forholdsvis bra for langkjøler å være. Hvor høyt går de mot vinden? Eller blir dette for mye motorseiler?

 

Har tidligere eid Albin Ballad, Bavaria 32 AC og Jeaneau Sun Fast 37. Har kryssa Nordsjøen noen ganger og det frister til gjentagelse. På tur er vi nok bare to voksne og en ungdom. Er det fornunftig å kjøpe en slik båt som er gjerne 25+ år gammel? Jeg vil ikke kjøpe for stort - føler at veldikehold og styr vokser med båtstørrelsen. Hva er de svake punktene på slike båter? Teakdekk? Annet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at fart er kanksje ikke helt sammenlikbart med nye båter. Men hvor mye høyde tar de? Går det an å seile med de gamle HRene iallefall 45 grader mot sann vind? Det betyr en del for Turseiling, mer enn om de går 5 eller 5,5 knop. Det er vel litt optimistisk å tro at det finnes en polardiagram for en HR 94 Kutter?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Moderne seilbåtkonstruksjon forutsetter i mye større grad at man seiler, da er det ikke så lett å snakke om hva som er mest behagelig i sjøen. Derfor duger ikke alle (noen gjør det også) moderne seilbåter til bare motorgange i mot-sjø. Skal man ha en moderne seilbåt bør en også være innstilt på at seilene er motoren.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har seilt en HR 94 kutter i en ferie for mange år siden. Kuttern seiler omtrent som en snekke med seil. 5,2 tonn, 1,15 dypgående og rett over 30 kvm seil. Etter endel forsøk på å få det til å gå skapelig på kryss, gav vi opp, og seilte kun slør / lens. HR 312 og 352 i særdelshet er mye bedre seilere. I tilegg har jo kutteren (som alle andre dekshusbåter av denne typen) ulempe ifht å bevege seg på dekk ved seilmanøver.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvis man ser bort fra alderen vil jeg si at det ikke er så mange svake punkter, men det vil fort kunne koste en del dersom f. eks. teakdekket som du nevner er utslitt eller slipet ned av tidligere eiere. Ellers kan det fort bli store utgifter på seil, rigg, og motor. Jeg har selv en 352 fra 1980 som har vært mye påkostet de siste årene i bl.a. utskifting av seil, komfyr/stekovn, ny eberspächer, vv-bereder som også går på 220V, sprayhood og cockpit-telt for å nevne noe. Jeg byttet også teakdekk selv før jeg sjøsatte båten igjen for snart 5 år siden.

 

Det gamle dekket hadde tidligere eiere slipet ned x antall ganger slik at skruhodene kom frem, og det var enkelte steder ikke spor for natene å ligge i. Jeg ser at enkelte averterer båtene sine, og hvor det står at teakdekket er natet opp igjen. De som opprinnelig la dekk på min HR var sparsome på lim, og kvaliteten holdt ikke det vi bruker i dag. I tillegg måtte jeg skjære ut store deler av dekket under teaken da det var kommet fukt ned i kjernen på laminatet rundt genoaskinnene, og et par andre steder (kan lege ut et par bilder som viser problemet). Jeg snakket litt med Ellös Teakservice om problemet, og jeg er ikke den første med det problemet.

 

Riggen og motoren er fortsatt original, men gjør jobben sin. Motoren starter og går, men som alle gamle VP-motorer ryker den en del (kanskje ikke så mye når den er varm).

 

Seilegenskapene til 352én tror jeg er rimelig bra, men den henger ikke med mere moderne båter i fart. Får man 5 m/s vind eller mere kan man seile 45 grader opp mot sann vind. Skal ikke si nøyaktig hvor høyt for jeg har alltid hatt vindmåleren satt i relativ vind. På god slør skal det ikke så mye vind til før man får 6 knop. Jeg krysset Vestfjorden for noen år siden med en snittfart på 6,8 knop. Båten vil bli avertert i løpet av 2015 en gang, men jeg har fortsatt en del ting jeg ønsker å gjøre før jeg synes den kan selges, men på den annen side så har jeg nå 2 båter så det hadde ikke gjort noe om 352én ble solgt, og prisen er innenfor det som blir nevnt i starten av denne tråden.

 

Første bildet er tatt med gamle seil, og før bytte av teakdekk.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22103/1417556283.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22103/sassa_g_1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22103/sassa_g_2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22103/sassa_g_3.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22103/sassa_g_4.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22103/sassa_g_5.jpg

Redigert av Nevermind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Trygve: Takk for bra tilbakemelding om 94 Kutter. Da tror jeg den er litt ut av bilde...

 

@Nevermind: Fantastisk jobb dette her. Og ja det frister det du skriver :-)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på kor dårleg Hallberg 312 og 352 seilar. Det er nok ikkje lettvindsbåtar, med i litt vind trur eg at dei ikkje seilar så verst. Såg for ikkje så lenge sidan samanlikning av polardiagramma til Monsun, 312 og 31 (gamle typa) Finn dessverre ikkje dette igjen, men det finnast ute på nettet ein stad. Verken Monsunen eller 312 var dei argaste kryssbåtane, men på opnare bogar overraska dei med høgare fart enn kva eg hadde trudd. Dersom polardiagrama var riktig, så seilar desse båtane bra når vinden kjem opp i 5-6 m/s og ikkje kryssar for høgt. 312 gjekk naturlegvis høgare enn Monsun, og HR 31 enno høgare. Lystalet for 312 er lavt, truleg er det lettvindsegenskapane som er noko av forklaringa.

 

Ein film viser litt av sjøverdigheita til Hallberg Rassy 29 i høve ein moderne båt. Hallberg 29 er ikkje så ulik 312. I Hallbergen på filmen kunne tatt ein kopp kaffe, medan du sit komfortabelt og styrer båten. Det kan du ikkje i Jeanneauen som er med i filmen. Dersom du skal på lengre turar til havs, så er nok ein Hallberg Rassy eit godt val!

 

http://www.yacht.de/yacht_tv/test_technik/langkieler-gegen-kurzkieler/a76225.html

 

Det eg saknar i 312 er breiare stikkøye. Det er og ei ulempe at toalettet ligg framme.

Hallberg Rassy 94 veit eg berre ein ting om, og det er at det er ei nydeleg båt. (Dessverre utan stikkøye)

Link to post
Share on other sites

Takk for videoen. Har sitt på HR 29 også, men den bli vel i det minste laget. Både 29 og 312 MK1 har en toalettløsning som jeg ikke synes er spesiellt bra. Den er bedre i 312MK II, i 94 og i 352 (som er jo en god del større). Disse har toalettet i et separat rom. Akkurat nå tenker jeg enten 312 MkII eller 352 er nok de gamle HRene som jeg liker best. Kutteren er jo litt søt, men jeg er langt fra overbevist om seilegenskapene.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan se om ikke jeg får anledning til å lage en egen tråd på bytte av teakdekk, og fuktskadene i dekket under teaken. Kortversjonen er at dekket er et laminat med 15 mm. divinycell som kjerne, men ved genoaskinnene, pullerter, diesel/vannpåfylling er divinycellen byttet ut med vannfast finer da den ikke komprimeres når man skrur til gjennomgangsboltene som har muttere på innsiden av dekket. Over tid vil denne fineren råtne når det kommer fukt inn, og det vil det nok gjøre på de fleste båter. Jeg så ingen tegn til fuktskader inne i båten, men når jeg boret opp alle gamle skruhull etter det opprinnelige teakdekket så jeg at det fulgte med råttent treverk opp når jeg tok boren opp. Grunnen til at jeg boret opp hullene var for å få ren glassfiber, og ikke gammel silikon, når jeg støpte igjen de gamle skruhullene med epoxy. De gamle gjennomføringene i finer ble forøvrig erstattet med epoxy som ikke er komprimerbar, og som heller ikke vil råtne dersom det senere en gang skulle komme fukt inn.

Kai som driver Ellös Teakservice fortalte at dette var et kjent problem på eldre båter av samme konstruksjon.

 

Jeg er usikker på NOR-rating, men i det gamle LYS-tallsystemet fikk båten 1,05. Med litt vind (5 m/s eller mere) synes jeg den seiler rimelig bra, men ikke så høyt opp mot vinden. Centercockpiten er tørr og god, og så er den trygg når man har med små barn ombord.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor god HR312 er på høyde (vitenskaplig) men har aldri hatt problem med å holde samme høyde som andre båter. En gang under Færder'n var vi den båten som gikk høyest i feltet etter runding av mefjordbåen men det kan jo ha vært flaks :diving:

Syens også båten holder godt følge med andre når det er lite vind og har flere ganger innhentet andre.

 

Tror ikke 312 seiler spesielt dårlig ifht andre til å være en gammel 31 foter fra 80 tallet.

Link to post
Share on other sites

Man visste godt på 80 tallet at innlaminert treverk ga båten begrenset levetid.

Så godt som alle båter fra 80 tallet hvor det var brukt innlaminert treverk er nå kommet til slutten på veien.

Råte har tatt dem.

Min båt er også fra 80 tallet, men den er bygget med nedfasing til enkeltlaminat ved vinsjer, bryteblokker osv.

Finnes ikke spor av innlaminert treverk.

TS burde lete etter en Comfortina 38. Den seiler i valgfri størrelse sirkel rundt de uthulede teakstubbene fra Orust.

Og den er bygget med høye kvalitetskrav.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en 352 fra 81 i 10 år, og solgte den pga. små barn, som ikke hadde tid til seiling.

De ville ikke være underveis, men fremme på stranden...

 

Ga derfor etter presset og solgte, men må si vi savner den båten.

Romslig, tung og trygg, i tillegg til at det er en meget pen og tidløs båt som fremdeles vekker oppsikt i havnene, og med et trearbeid som mange andre fortsatt ikke er i nærheten av.

 

Det er en båt jeg helt klart anbefaler, men vær obs. på teak dekket dersom originalt, motoren dersom den er original, samt eventuelle skader under vann, som er dårlig reparert, med tanke på diesel og vanntankene som er støpt ned i kjølen.

 

Ellers er dette en knall båt.

 

Og det fine med å kjøpe HR, er at dette er som regel båter som har blitt tatt godt vare på av eierne hele veien.

 

Lykke til

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...