Fantino Startet 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2014 Er i kjøpsmodus og ser på en del båter med fast aksling. Dette er jeg temmelig ukjent med da jeg stort sett har hatt båter med drev... Hva bør jeg se etter, og hva er vanlig å gjøre ifm. service på slike anlegg? F.eks. på en 2006 modell med 2 x D6 med gir og aksling, der eier har nylig har fått gjort 600 timers/årlig service, inkludert "akslinger", men er usikker på hva dette med service på akslinger innebærer? Hva slags "patenter" finnes ift. pakkbokser, volvokondomer, cutless/cutlass-lagre osv osv, og hva er vanlig på en typisk 2006-2008 modell flybridgebåt med VP motorer og gir? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Google så får du god oversikt. Oljefylte , greasfylte, talgpakning og kondom er de eg kjem på i farten. Hva som står på en intressant båt er ikkje så viktig synes eg. Er du litt handy så napper du kjapt ut aksling og bytter simmering om det er gammelt og utslitt. Men 2006 er nok langt fra utslitt uansett løsning :-) Servicepunkt på aksel kan eg bare gjette. Tilsyn med pakkbokser? Klokke de på stedet ? Sjekke moment på bolter ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Knude Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Enig med Sæbø. 2006-2008 blir så nytt at det ikke er noe vedlikehold bortsett fra bytte / rens av kjøleslanger fra motor om dette er en hurtiggående båt. Det fleste av innstalasjonene som er så nye er vannsmørte systemer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fantino Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Det høres jo litt beroligende ut Men hvem leverer typisk selve aksling, braketter og vannsmurte lagre i f.eks. en Rodman 38/Jeanneau Prestige 36/Galeon 390 med 2 stk VP D4/D6 og strake akslinger? Leverer VP komplette drivlinjer, eller stopper det med "volvokondomen"? (og er kondomen "moderne" lenger?) Har studert diverse info på skifting av cutlass lagre i akslingsbraketter og må innrømme at jeg grøsser litt når jeg ser hvor mye vold som trengs ("glad-vold" iflg. en tråd her på forumet ). Er redd jeg hadde gitt meg på halvveien og ringt etter noen som har bedre greie på slikt.. Hva slags sjekk kan jeg gjøre dersom båt står på land/løftes - ut over visuell? Er det noe poeng i å "kjenne" etter sideveis slakk, og hvor mye er i så fall akseptabelt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Eg kjenner fleire som har byttet akslinger eller lager/hylsedeler som har handlet hos Sleipner, men hvem som hadde orginalleveranse til båtene deres veit eg ikkje. Cutleslager kan du sjekke for slakk ja ved å presse sidelengs og opp /ned. Hvilken slakk som er akseptabel kan du søke etter her på BP, det har vert andre tråder om det men eg husker ikkje snittet nå, men om eg husker riktig så var mange hysterisk redd for slakk og fleire har opplevd å ha samme slakk etter montering av nye lager. Eg trur feks 2-3 mm er heilt ok å sjøsette for ny sesong. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Sleipner er leverandør av det meste når det gjelder akslinger med tilhørende systemer. Cutless-lagre kan ha et par mm klaring på dia. Men man skal være klar over når man måler. Hulda var på land sist vinter. I den kalde perioden målte jeg et par mm klaring. Før sjøsetting var klaringen tilnærmet null. Så her er det tydeligvis saker som krymper og sveller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.