Euklid Startet 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2014 Båten min ligger i Las Palmas, og ble i dag løftet på land for å få skiftet ut motoren samt diverse annet vedlikehold. Jeg kommer også til å måtte bytte propell, ettersom noen av sporene i tannhjulet på den gamle er utslitte. Jeg har tre alternativer: -en enkel, fast to-blader. Koster ca 300 -foldepropell med to blader. Koster totalt ca 1100 -foldepropell med tre blader. Koster 1800 Tidligere har jeg hatt tobladet foldepropell. Noe herk ved bakking, men ellers har jeg ikke hatt det helt store å utsette på den. Bruken er langtur. Noen tanker om hva jeg bør gå for? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 (redigert) 3-bladet foldepropell :-) Redigert 9.Desember.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Nerden i meg er fristet til å gå for det, av det generelle hensynet til at kun det beste er dyrt nok. Men, en får mange liter rom i Panama for disse prisene, så en viss rettferdiggjøring må jeg prøve å få til. Båten min er treg nok som den er, så jeg tror ikke jeg ha lyst på 0.5 knop (eller mer) med drag fra fast propell. Det er muligens ørlite mer brems i tre blader enn to, men jeg tror det er helt ubetydelig. Har jeg oppfattet det noenlunde rett om jeg tror forskjellen mellom to og tre blader stort sett ligger i bedre gange i mye sjø, litt mindre vibrasjoner og bedre evne til å stoppe? Bør jeg forvente samme marsjfart? Skulle gjerne ha lurt en halv knop eller så til ut av båten for å gå gjennom Panama-kanalen, så det er verdt å legge noen kroner i tiltak som kan sikre det. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 stoppevne er det jeg ville brukt som viktigste argument. Evt kan du jo vurdere en gori med overdrive hvis du forventer mye motorgange. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 ps: en kjenning med lik båt som meg har to propellsett og sier at håndteringsevnen ved tillegging i havn er enormt mye bedre med den med tre blader. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Hvis du syns at fast toblader bakker greit, vil en moderne tobladers gori bakke like bra. Det er iallefall min erfaring. For en langtur er ikke fast toblader så verst heller.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Popeye70 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Hvis jeg kunne velge fritt og hadde økonomien til det ville jeg gått for 3-bladet foldepropell. Det gir mindre motstand når du seiler enn en fast propell, og minst like bra kraft og skyv som en fast toblader. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alidal Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Test foldepropell Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Den testen var ikke dum, takk for linken. Hvis du syns at fast toblader bakker greit, vil en moderne tobladers gori bakke like bra. Det er iallefall min erfaring. For en langtur er ikke fast toblader så verst heller..Den jeg har hatt er en foldepropell, og den bakker nå på et vis; man blir vant til det meste etter hvert. Båten er ikke større enn at havnemanøvrering ikke er en enorm utfordring. Jeg liker enkelheten i en fast propell, men å miste 0.5 knop eller mer på en allerede ikke spesielt rask båt frister ikke veldig. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Hei Med så låge prisar hadde eg gått for treblada foldepropell, og ein toblada fast til å ligga i reservedelskassa. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 -en enkel, fast to-blader. Koster ca 300 -foldepropell med to blader. Koster totalt ca 1100 -foldepropell med tre blader. Koster 1800 Tidligere har jeg hatt tobladet foldepropell. Noe herk ved bakking, men ellers har jeg ikke hatt det helt store å utsette på den. Bruken er langtur. Noen tanker om hva jeg bør gå for? Hva slag valuta har du oppgitt disse prisene i? Er det i norske kroner kan det ikke være annet enn søppel Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Byttet fra 2 blads foldepropell til tre blads Kiwiprop foldepropell på min 36 foter med 27 HK for tre sesonger siden, Tidligere problemer med pakninger og slark forsvant. Den største forskjellen er at jeg nå har like stor kraft akterover som fremover. Sidekrafteffekten er endret og man må lære seg tillegging på nytt. Noe bedre kraft fremover. Marginalt økt hastighet på samme turtall. Eneste ulempe er en annen og noe høyere lyd fra propellen. Anbefalles Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Det er iallefall stor forskjell på bakkingen på en gammeldags toblader (folde) og en moderne. Trebladere har ofte et gummipute/dempesystem som må skiftes etter hvert sesong her hjemme. Det blir jo hver tredje måned på langtur? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Arild Iversen Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 På min First 35 med 30 hk Lombardini monterte jeg en trebladet Flexofold for noen år siden.Båten veier ca 7 ton ferieklar med fulle tanker, og så langt er jeg svært godt fornøyd med valget av propell. Manøvrering i havn ble mye bedre kontra den faste to-bladede som var på tidligere, og ved seiling merker en jo ikke at det er propell der i det heletatt da den folder flatt og fint med minimalt drag.Kan anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Innlegget ble skrevet på iPad, og eurotegnene har hoppet ut. Det er altså snakk om ikke helt ubetydelige summer for en langturfant. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg er ingen seiler, men med mindre den bremser farten under seil betydelig ville jeg nok ha gått for tobladers fast propell. Ikke bare pga pris, men også da det er mindre som kan gå galt med en fast enn en foldepropell. Med mindre du har det såpass travelt at en halv knop mindre skaper problemer da... Går det ikke an å låse propellakselen med propellen i vertikal stilling, slik at den ikke gir så mye motstand? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Euklid Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 En halv knop er ti prosent saktere. Eller to dager ekstra over atlanteren. Bortsett fra det har fast mye fint ved seg, vanskelig å være uenig der. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Men bremser virkelig en fast propell så mye? Jeg har hørt det sagt, men ikke sett noen som faktisk har gjort en skikkelig test på dette. Noen som har noen lenker? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg tenker litt omvendt i forhold til fast- kontra foldepropell. En Alo 33 seiler som en skiftenøkkel, så det går sakte uansett. Litt ekstra drag bryr jeg meg ikke så mye om. Hvis det var fart jeg var ute etter ville jeg kjøpt en annen båt. Kornelia seiler rundt med fast tre-blader! Uovertruffen ved oppbakking/bråbrems, forutsigbar i forhold til tillegging (svinger styrbord med hekken ved litt kort bakking ifm. tillegging) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
EiSvIn Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg kjenner vel at at detsto mer jeg tenker på det, desto mer er jeg sikker på at den faste propellen jeg har blir sittende. Enklere, og langt rimeligere. Penger jeg heller kan bruke til annet utstyr jeg kan trenge ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Men bremser virkelig en fast propell så mye? Jeg har hørt det sagt, men ikke sett noen som faktisk har gjort en skikkelig test på dette. Noen som har noen lenker? Kurvene i testen alidal linket til tidligere i tråden forteller vel ganske mye? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Ut fra egen erfaring er jeg ikke i tvil om at en tre bladet foldepropell er det beste valget på en mindre og letter seilbåt. Men en litt tyngre og større båt som brukes til turseiling, tror jeg ikke en mulig fartsforskjellen blir særlig merkbar, da med tanke på båtens store masse i forhold til propellens bremseeffekt. Dvs. om jeg hadde en litt større og tyngre turbåt med fast trebladet vil jeg ikke bruke penger på å skifte til foldbar. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg er enig med pettersand. Men på en annen side er det noe med følelsen av å ikke ha en brems i enden på jerngenovaen. På min forrige båt som var en forholdsvis tung traust treg seilbåt hadde jeg fast propell, og så ingen grunn til å bytte den ut med en foldepropell. På nåværende båt "må" jeg ha foldepropell. Den store forskjellen på fast propell og foldepropell når det gjelder fart sitter nok for min del mellom ørene, og ikke nødvendigvis i reelt fartstap.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Kornelia seiler rundt med fast tre-blader! Uovertruffen ved oppbakking/bråbrems, forutsigbar i forhold til tillegging (svinger styrbord med hekken ved litt kort bakking ifm. tillegging) samme her..........seiler rundt med fast tre-blader....0,1 knop mer eller mindre....who cares Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
alf-inge Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Men bremser virkelig en fast propell så mye? Jeg har hørt det sagt, men ikke sett noen som faktisk har gjort en skikkelig test på dette. Noen som har noen lenker? Det er en tråd på ybw.com der dette blir diskutert. Der sies det at ved lav hastighet er det mye å hente på foldepropell, mens ved høyere hastigheter er det mindre å hente. Dersom man hovedsaklig fyrer opp motoren når farten synker under 5 knop kan man like gjerne ha fastpropell, men om man liker å tyne vinden ned mot vindstille, er det absolutt noe å hente på foldepropell. "Compared with a 16 inch fixed 2 blader the savings, on drag for my boat work out at 6.3% at 5 kts and 2.3% at 7 kts and 33% at 2.5 kts. This does not include the extra drag from keel and rudder when heeled weed etc so real values will be significantly worse. I assumed zero drag from the folded prop. So the saving is 0.3 kt at cruising speed and very speed dependent, well worth having at low speed but insignificant at high speed." (Innlegg #33) http://www.ybw.com/forums/showthread.php?412471-Changing-from-folding-prop-back-to-fixed/page4&highlight=drag+folding+prop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.